עמוד 1 מתוך 1

מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 12:07 am
על ידי גילוי
מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין
זכורני שראיתי באיזה מקום שהחזו"א ישב בוילנא עם ר' שלמה ודן עמו אילו היה היום סנהדרין מי היה יושב בה, וכך התחילו למנות אחד לאחד את כל חכמי ישראל, והחזו"א מנה "שבחם" ופסל אחד אחד..
אשמח לדעת מה המקור לסיפור הנ"ל

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 12:31 am
על ידי מאיר סובל
לא בוילנה אלא בבני ברק.
והגיע לאחד או שניים שכן ראויים.
עיין במעשה איש מן הסתם הביא זאת. זה התפרסם בזמנו במאמר זכרון מפי השני הנוכח.

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 1:51 am
על ידי מתעניין
מתוך מוסף "יתד נאמן" לשב"ק פרשת לך לך - עמ' 15:

סנהדרין.jpg
סנהדרין.jpg (245.94 KiB) נצפה 7153 פעמים

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 10:46 am
על ידי צh33
על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 3:09 pm
על ידי מאיר סובל
צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 4:07 pm
על ידי צh33
מאיר סובל כתב:
צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

אין כל הספרים לפני אבל בזכרוני הגיל שכתוב ברמב"ם הוא לא כ"כ מוקדם ולא כ"כ חתוך.

רמב"ם הלכות סנהדרין פרק ב
הלכה ג
אין מעמידין בכל הסנהדרין לא זקן מופלג בשנים, ולא סריס מפני שיש בהן אכזריות, ולא מי שאין לו בנים כדי שיהא רחמן.

(זה עושה רושם שאתה בקיא בשקדן יותר מהגמרא והרמב"ם..
הסיפור עם הרב אלישיב בודאי לא יכול להיות כי הרי הא הורה בזקנותו אלף פעמים מר' משה. ודו"ק היטב היטב בזה. וד"ל.)

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ה' נובמבר 15, 2012 4:24 pm
על ידי מאיר סובל
הרב אלישיב ור' משה הורו בגיל מופלג, אבל לא ישבו בסנהדרין.
וכי לבעל מום אסור להורות? גם לזקן מותר להורות.
אבל ישיבה בסנהדרין היא משהו אחר.

לשון הגמרא זקן, ולא זקן מופלג. מה הגיל של זקנה? רש"י שם כותב מתי ששכח מהו צער גידול בנים. הניתוח של רבי משה היה ודאי אחרי גיל זה.

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ו' נובמבר 16, 2012 1:09 pm
על ידי צh33
מאיר סובל כתב:ה

לשון הגמרא זקן, ולא זקן מופלג. מה הגיל של זקנה? רש"י שם כותב מתי ששכח מהו צער גידול בנים. הניתוח של רבי משה היה ודאי אחרי גיל זה.

אתה חולק על הרמב"ם? שיהיה.
מאיר סובל כתב:הרב אלישיב ור' משה הורו בגיל מופלג, אבל לא ישבו בסנהדרין.
וכי לבעל מום אסור להורות? גם לזקן מותר להורות.
.

עיקר הנידון להורות בדיני נפשות ובודאי שהורו.

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ו' נובמבר 16, 2012 2:34 pm
על ידי אורח לרגע.
מאיר סובל כתב:
צh33 כתב:על ר"מ פיינשטיין יש סיפור שלא חפץ לעשות איזה ניתוח בזקנותו כדי שלא יפסל מלישב בסנהדרין. ודו"ק היטב בזה.

ועל הסיפור הזה אמר הרב אלישיב "אתם רואים שאי אפשר להאמין לסיפורים! זקן פסול לסנהדרין בלאו הכי כמבואר ברמב"ם..." (שקדן חלק שני עמ' 43, ושם צויין המקור מהגמרא והרמב"ם. כלומר שגם אם הרב אלישיב לא אמר - הסיפור עם רבי משה לא היה יכול להיות...).

לכאורה הרי על התקופה של לעתיד לבוא נאמר (ישעיה סה, כ): "כי הנער בן מאה שנה ימות", והיינו שאדם בן מאה יחשב ל"נער", ואם ימות אדם בגיל מאה שנה יאמרו עליו: "נער מת", עיין שם רד"ק.
ונמצא אם כן, שרבי משה פיינשטיין זצ"ל היה עשוי להיחשב כצעיר הראוי לשבת בסנהדרין.
ואולי אי אפשר להאמין לסיפורים ובאמת הרב אלישיב לא אמר דברים אלו...

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ו' נובמבר 16, 2012 3:19 pm
על ידי מורה צדק
בלשון הרמב"ם "אין מעמידין" משמע דמלכתחילה אין מעמידין, אך אם כבר הוא בין הסנהדרין מוציאים אותו?

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: א' נובמבר 18, 2012 12:36 am
על ידי צh33
הדיוק קלוש בקושי....
זיל בתר טעמא דאינו רחמן ומאכפ"ל שפעם היה רחמן.
(הנידון בכללות קשור ליציאה לפנסיה שיש בבתי הדין הרבניים ואולי התכוונת לרמוז לזה??)

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: א' נובמבר 18, 2012 1:11 am
על ידי הגהמ
מאיר סובל כתב:לא בוילנה אלא בבני ברק.
והגיע לאחד או שניים שכן ראויים.
עיין במעשה איש מן הסתם הביא זאת. זה התפרסם בזמנו במאמר זכרון מפי השני הנוכח.

התפרסם במאמר שכ' ר"ש כהן לזכרו ונדפס שוב בתוך 'שערי אהרן פנינים' שי"ל לאחרונה

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: א' נובמבר 18, 2012 8:00 am
על ידי בברכה המשולשת
על גיל הפרישה מדיינות והקשר לגיל בסנהדרין היו מספר מאמרים בכתב העת התורה והמדינה (כמדומני שנמצא באוצר)

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ד' יולי 29, 2015 6:42 pm
על ידי גם זו לטובה
ראיתי מביאים - דינא דחיי (עשין צ"ז)
הא דאין מושיבין זקן בסנהדרין היינו רק היכי דמשתכח כוותיה אבל אי לא משתכח כוותיה אין זה מעכב

Re: מי ראוי בימינו לשבת בסנהדרין

פורסם: ד' יולי 29, 2015 7:00 pm
על ידי גימפעל
הסיפור על החזו"א והחברותא שלו, מה בא ללמדנו, מה מוסר ההשכל שיוצא מהסיפור, ולמה מדפיסים סיפור כזה לדור האחרון לחזקם ביר"ש ואהבת תורה ?