מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש חדש-בשמחה רבה ואמרו כולם.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

פירוש חדש-בשמחה רבה ואמרו כולם.

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' יולי 22, 2010 8:30 am

בתפילת שחרית: משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה ואמרו כולם: מי כמכה באלים ה'...שירה חדשה שבחו גאולים לשמך על שפת הים יחד כולם הודו והמליכו ואמרו: ה' ימלך לעולם ועד.

צ"ב מהו שחזר ואמר ואמרו 'כולם', הרי כבר מתחילה הקדים-משה ובני ישראל וכו'. ועוד, מהי חלוקה זו בין עניה לאמירה, ומאי שנא.

ונראה בס"ד בהקדם דברי הגמ' בסוטה ל,ב: ת"ר בו ביום דרש רבי עקיבא, בשעה שעלו ישראל מן הים...וכיצד אמרו שירה, כגדול המקרא את ההלל והן עונין אחריו ראשי פרקים, משה אמר אשירה לה' והן אומרים אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן אומרים אשירה לה'...רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר, כקטן המקרא את הלל והן עונין אחריו כל מה שהוא אומר, משה אמר אשירה לה' והן עונין אשירה לה', משה אמר כי גאה גאה והן עונין כי גאה גאה.

ומעתה נראה שלפי דעת ר' עקיבא, הרי שאת כל פסוקי השירה אמר רק משה ובני ישראל ענו אחריו בראשי פרקים, אולם את הפס' מי כמכה באלים ה' וגו' אמרו כולם יחד, ואילו לדעת ר"א בנו של ר"י הגלילי שאת כל השירה אמרו ג"כ בני ישראל, מ"מ את כל השירה ענו אחרי משה, ואילו פס' זה אמרו כולם יחדיו.

ובזה מבואר היטב, משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה, בדרך עניה של הלל , ואמרו כולם יחד: מי כמכה באלים ה' וגו'.

ואזי שוב שירה חדשה שבחו גאולים לשמך על שפת הים, וזה קאי על המשך פסוקי השירה שחזרו ואמרום בדרך עניית שירה הנ"ל, ואח"כ: יחד כולם הודו והמליכו ואמרו: ה' ימלך לעולם ועד, שפס' זה שבו ואמרו כולם יחד.

וכן בתפילת ערבית: ומלכותו ברצון קבלו עליהם, משה ובני ישראל לך ענו שירה בשמחה רבה ואמרו כולם מי כמכה וגו'. פי' דפסוק זה אמרו כולם, וכנ"ל. ואח"כ: מלכותך ראו בניך בקע ים לפני משה זה אלי ענו, דהיינו הפס' זה אלי ואנוהו שאמרוהו בצורת של עניה, ושוב אמרו: ה' ימלך לעולם ועד.

וקצת נראה כן בדברי הילקוט רמז רנ: מי כמכה באלים ה', כיון שראו ישראל שאבד פרעה וחילו בים ובטלה מלכותן של מצרים...פתחו כולם פיהם ואמרו מי כמכה וגו'. וצ"ב הרי לא פתחו במי כמכה אלא באז ישיר. ונראה מזה דאמנם היתה פתיחה של 'אמירה' של כולם יחד, ולא בדרך עניה, בפס' זה ד'מי כמכה'.

כן נראה בפשט נוסחאות התפילה, אך כיון שהדברים מחודשים, צריכים אנו מקורות לכך, וברוך אשר יקים את דברי ה'תורה' הזאת.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: פירוש חדש-בשמחה רבה ואמרו כולם.

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' יולי 22, 2010 1:29 pm

אני חוזר ושונה בתחינה, מבעלי תריסין בני בינה, שישיתו נא עיניהם בהאמור למעלה, שלענ"ד נראה שהוא בכלל עיון תפילה הרצוי (שבעוה"ר אדם 'ניצול' ממנו בכל יום), שאדם אוכל פירותיו בעולם הזה (וגם מבין את אשר הוגה בשפתיו, ולא יהא כצפצוף הזרזיר כמ"ש הכוזרי), והקרן קיימת לו לעוה"ב, ומי שבידו להשיב או להוסיף ראיה בס"ד אל ימנע בר ויזכה את הרבים.

אברהם
הודעות: 1487
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: פירוש חדש-בשמחה רבה ואמרו כולם.

הודעהעל ידי אברהם » ה' יולי 22, 2010 2:06 pm

לא אוכל לסרב לבקשת ת"ח, והנה אני מזדרז להגיב.

שלכאו' לפי דבריך יש לבאר מנהג העולם שהחזן מסיים 'ואמרו כולם' והקהל עונים 'מי כמוכה', וכן 'ענו ואמרו' והקהל עונים 'ה' ימלוך', דלכאו' מאיזה טעם מפסיקים שם. אבל לפי דבריך אתי שפיר שכיון שעל הים היו כל הקהל עונים 'כאחד', לפיכך גם כאן עוצר החזן ומתחילים כל הקהל לענות 'כולם כאחד'.
והנה, באמת יותר מתבאר הדבר כנתבונן בשורש מנהג זה, והוא ממה שנהגו באשכנז שאין הקהל מברכים את ברכות ק"ש אלא יוצאים יד"ח מן הש"צ שמברכם בקול [עד שתיקן הרא"ש שגם הקהל יברכו בנחת [-בלחש-] כדי שלא יסיחו דעתם מברכות הש"צ]. ואפ"ה את הפסוקים 'מי כמוכה' ו'ה ימלוך' היו עונים כל הקהל כאחד. ולדבריך אתי שפיר היטב, כי גם בשירה לא 'יצאו' בנ"י ממשה, אלא אמרו כולם בעצמם.

אבל מה נעשה ובטור סי' מ"ט מבאר שורש המנהג, משום האיסור לומר דברים שבכתב בע"פ, כשמוציא את הרבים ידי חובתם, עיי"ש.
אכן לפי"ז נמצא דמה שבזמנינו נמשך המנהג להפסיק ב'ענו ואמרו' וכדו' אין זה אלא משום שכבר נשתרש העניין, ואילו לפי דבריך מצאנו תוספת טעם בזה.

מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

Re: פירוש חדש-בשמחה רבה ואמרו כולם.

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ה' יולי 22, 2010 2:20 pm

דברי פי חכם חן. (אברהם) משה שפיר קאמרת.

דומה כי מדברי הטור אין ראיה לסתור, שכן הטעם ההלכתי גובר על הטעם של ה'זכר' כצורתו, ודוק.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 587 אורחים