עמוד 1 מתוך 1

איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 11:50 am
על ידי גלילי
אני מחפש אחר מדרש המופיע בחת"ס, ובעוד 2 ספרים המצורפים.
בילקו"ש ריש במדבר מופיע המדרש אבל בשינויים, כלומר על הפסוק "הבו לה' משפחות עמים", ולא מצאתי לע"ע מדרש עה"פ "הבו לה' בני אלים".
ScreenShot001.jpg
חת"ס
ScreenShot001.jpg (37.67 KiB) נצפה 4007 פעמים
ScreenShot004.jpg
ערוגת הבושם
ScreenShot004.jpg (48.84 KiB) נצפה 4007 פעמים
ScreenShot003.jpg
תמר דבורה
ScreenShot003.jpg (36.39 KiB) נצפה 4005 פעמים

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 12:32 pm
על ידי חכם באשי
גלילי,
חיפשתי למענך את המדרש, ועדיין לא מצאתיו.
אך נראה, כי שני המקורות המאוחרים לחת"ס (ערוגת הבושם, תמר דבורה) - שאבו את הדברים מחת"ס עצמו!

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 12:38 pm
על ידי גלילי
חכם באשי, תודה על הטירחה!
ושוב לחברי הפורום מי שימצא יבורך!

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 1:14 pm
על ידי יצג
מפרוייקט השו"ת, ילקוט שמעוני במדבר רמז תרפד: בשעה שקבלו ישראל את התורה נתקנאו אומות העולם בהן מה ראו להתקרב יותר מן האומות, סתם פיהן הקדוש ברוך הוא אמר להן הביאו לי ספר יוחסין שלכם שנאמר הבו לה' משפחות עמים כשם שבני מביאין, ויתילדו על משפחותם,

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 2:59 pm
על ידי חכם באשי
יצג,
הרי גלילי כבר ציין את המקום הזה, בתחילת הודעתו הראשונה!!!

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 4:01 pm
על ידי יצג
הצדק עמך, ולא שמתי לב.

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ה' יולי 22, 2010 4:53 pm
על ידי גלילי
יצג,
תודה על הרצון,
ואם תמצאו מדרש ממוקד יותר, אודה לכם מאוד.

Re: איתור מדרש\ילקוט 2

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 12:55 pm
על ידי גלילי
בינתיים לא נמצא מקור למדרש הנ"ל. (viewtopic.php?p=7152#p7152)

כעת אני מחפש מקור לדרשה 'ויוצא משה אותם' - בעל כרחם.
בבר אילן מצאתי מדרש אגדה (בובר) דברים פרק ד

[יא] ותקרבון ותעמדון תחת ההר. בשילוח המרגלים באתם כולכם, אבל במעמד הר סיני הבאתי אתכם בעל כרחכם, שנאמר ויוצא משה את העם (שמות יט יז), בעל כרחם העמידם:

האם ידוע לכך מקור נוסף בחז"ל.

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 1:56 pm
על ידי גלילי
בתורה שלמה כאן
באות רטז, ציין לירושלמי, ולא הבנתי דבריו, אולי מישהו יוכל לבאר כוונת הירושלמי,
וכן אם אפשר לציין כמקור נוסף הירושלמי, או שכוונתו להיפך.

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 3:51 pm
על ידי יצג
תורה תמימה דברים פרק א

(כב) ותקרבון אלי - תניא, אמר ר' יהודה בן פזי בשם רבי, הן נקרא ולא נבעת כט), לטובה כתיב (פ' יתרו) ויוצא משם את העם, לרעה - ותקרבון אלי כלכם ל) [ירושלמי שקלים פ"א ה"א]:

ובהערות שם:

ל) ר"ל בשעת מתן תורה הוציאם משה כמו בעל כרחם, כמשמעות הלשון ויוצא משה את העם, ובשילוח מרגלים שזה היה בכלל נגד רצון ה' כמבואר בפסוק הסמוך נגשו כולם מעצמם מרצונם הטוב:

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 5:33 pm
על ידי גלילי
יצג כתב:תורה תמימה דברים פרק א

(כב) ותקרבון אלי - תניא, אמר ר' יהודה בן פזי בשם רבי, הן נקרא ולא נבעת כט), לטובה כתיב (פ' יתרו) ויוצא משם את העם, לרעה - ותקרבון אלי כלכם ל) [ירושלמי שקלים פ"א ה"א]:

ובהערות שם:

ל) ר"ל בשעת מתן תורה הוציאם משה כמו בעל כרחם, כמשמעות הלשון ויוצא משה את העם, ובשילוח מרגלים שזה היה בכלל נגד רצון ה' כמבואר בפסוק הסמוך נגשו כולם מעצמם מרצונם הטוב:

בתורה שלימה הנ"ל שהבאתי ציין הירושלמי הנ"ל, אלא שלא הבנתי הפשט בירושלמי מפני מה נקרא לטובה בהר סיני.

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 5:37 pm
על ידי בורגני
גלילי כתב:ואם תמצאו מדרש ממוקד יותר, אודה לכם מאוד.

לזק"א פנית :?:

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: א' אוגוסט 01, 2010 5:55 pm
על ידי יצג
לא הבנתי מה הבעיה. לכאורה הפשט פשוט: לטובה, היינו למתן תורה שהוא דבר טוב, הוצרך להוציאם בעל כרחם; ואילו לרעה, לדבר רע, מעשה המרגלים, באו מעצמם.

Re: איתור מדרש\ילקוט

פורסם: ג' אוגוסט 03, 2010 8:19 am
על ידי יאיר
הוא התכוון שלפניכן כשעיין בתורה שלמה לא הבין כוונת "לטובה" אך אחרי שהבאת את "התורה תמימה" הכל מובן..