דברים חדשים ובלתי ידועים על האמורא הקדוש שמואל
פורסם: ה' יולי 22, 2010 2:41 pm
כמה מילי מעלייתא על האמורא הק' שמואל.
מצינו ששמואל נתכנה בכמה וכמה תוארים, ראה ב"ק צו,ב: ושבור מלכא אחי בדינא, ובדברי רש"י שם שהכונה לשמואל שנקרא גם שבור מלכא, ורשב"ם ב"ב קטו,ב ביאר ששם זה הוא של מלך פרס, אלא מפני שהלכה כשמואל בדיני נקרא כך.
וראה כתובות מג,ב שנקרא שקוד.
ובשבת נג,א מצינו שנקרא אריוך, ופירש"י שם שהטעם שנקרא כן הוא מפני שהיה בקי בדינים, והיה כמלך השופט על כל הארץ. ובחולין עו,ב פירש רש"י שהוא על שם אריוך מלך אלסר, ועי' בהגהות יעב"ץ שם דהוא משום שהלכה כשמואל בדיני ולא באיסורי, וזהו שרמז 'אלסר' שהוא נוטריקון 'אל-אסר', כלומר לא באיסורי.
ולענ"ד נראה לפרש, דכמו שמצינו לדברי רשב"ם שנקרא שמואל ע"ש הכינוי של מלך פרס, כיו"ב נתכנה בשם מלך אלסר שהוא כינוי של מלך מדי או פרס, ראה רמב"ן בראשית יג,א שמביא מדברי המדרש דמלך זה מכוון כנגד גלות מדי, ורמב"ן כתב דאלסר זה שם עיר במדי או בפרס.
ובטעם הדבר שמצינו ששמואל דוקא נתכנה בכ"כ הרבה תוארים, ביאר בשו"ת תירוש ויצהר ע"פ המבואר בסנהדרין ק,א: מפני מה נענש גיחזי שקרא לרבו בשמו וכו', ובדברי רש"י מבואר דהיינו שאומר פלוני ואינו אומר מורי ורבי פלוני, וראה בדברי הרמ"א יו"ד רמב,טו שדייק מדבריו דרק אחר שאומר מורי ורבי מותר להזכיר שם הרב.
והנה בב"מ פו,א מבואר דשמואל לא נסמך, וחכם שאינו נסמך אינו נקרא רבי, ולכן לא יכלו תלמידיו לקראו בשמו שמואל, כי לא יכלו להקדים לזה מורי ורבי, וכדי שיוכלו לקראו בשמו, לכך נתנו לו תוארים אחרים, יעו"ש.
בספר מגן אבות להרשב"ץ (ד,יט) דשמואל בר אבא חבירו של רב חי נ"ב שנה כשמואל הנביא, וראה במדרש שמואל פרק י דר"י בן בתירא בירך את אבא אבוה דשמואל תזכי למקמא בר כשמואל נביאה דכתיב ביה וידע כל ישראל וגו' וזכה למיקמא שמואל בר אבא, וזה נפלא. (מגדים חדשים ברכות יח,ב).
כל המוסיף מוסיפין לו מן השמים.
מצינו ששמואל נתכנה בכמה וכמה תוארים, ראה ב"ק צו,ב: ושבור מלכא אחי בדינא, ובדברי רש"י שם שהכונה לשמואל שנקרא גם שבור מלכא, ורשב"ם ב"ב קטו,ב ביאר ששם זה הוא של מלך פרס, אלא מפני שהלכה כשמואל בדיני נקרא כך.
וראה כתובות מג,ב שנקרא שקוד.
ובשבת נג,א מצינו שנקרא אריוך, ופירש"י שם שהטעם שנקרא כן הוא מפני שהיה בקי בדינים, והיה כמלך השופט על כל הארץ. ובחולין עו,ב פירש רש"י שהוא על שם אריוך מלך אלסר, ועי' בהגהות יעב"ץ שם דהוא משום שהלכה כשמואל בדיני ולא באיסורי, וזהו שרמז 'אלסר' שהוא נוטריקון 'אל-אסר', כלומר לא באיסורי.
ולענ"ד נראה לפרש, דכמו שמצינו לדברי רשב"ם שנקרא שמואל ע"ש הכינוי של מלך פרס, כיו"ב נתכנה בשם מלך אלסר שהוא כינוי של מלך מדי או פרס, ראה רמב"ן בראשית יג,א שמביא מדברי המדרש דמלך זה מכוון כנגד גלות מדי, ורמב"ן כתב דאלסר זה שם עיר במדי או בפרס.
ובטעם הדבר שמצינו ששמואל דוקא נתכנה בכ"כ הרבה תוארים, ביאר בשו"ת תירוש ויצהר ע"פ המבואר בסנהדרין ק,א: מפני מה נענש גיחזי שקרא לרבו בשמו וכו', ובדברי רש"י מבואר דהיינו שאומר פלוני ואינו אומר מורי ורבי פלוני, וראה בדברי הרמ"א יו"ד רמב,טו שדייק מדבריו דרק אחר שאומר מורי ורבי מותר להזכיר שם הרב.
והנה בב"מ פו,א מבואר דשמואל לא נסמך, וחכם שאינו נסמך אינו נקרא רבי, ולכן לא יכלו תלמידיו לקראו בשמו שמואל, כי לא יכלו להקדים לזה מורי ורבי, וכדי שיוכלו לקראו בשמו, לכך נתנו לו תוארים אחרים, יעו"ש.
בספר מגן אבות להרשב"ץ (ד,יט) דשמואל בר אבא חבירו של רב חי נ"ב שנה כשמואל הנביא, וראה במדרש שמואל פרק י דר"י בן בתירא בירך את אבא אבוה דשמואל תזכי למקמא בר כשמואל נביאה דכתיב ביה וידע כל ישראל וגו' וזכה למיקמא שמואל בר אבא, וזה נפלא. (מגדים חדשים ברכות יח,ב).
כל המוסיף מוסיפין לו מן השמים.