עמוד 1 מתוך 1

מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 4:27 pm
על ידי עשוי לנחת
מצאתי בספר ישן:
"ושמן המשחה לעולם עומד, שידוע שכל מעשה ידיו של משה רבינו ע"ה קיימין לעולם..."

מהיכן זה ידוע?

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 4:56 pm
על ידי אוהב ספרים
לכאורה הכוונה לענין הבית המקדש שאם היה נכנס משרע"ה לארה"ק ובונה הבית המקדש לא היה נחרב לעולם

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 5:15 pm
על ידי עשוי לנחת
אוהב ספרים כתב:לכאורה הכוונה לענין הבית המקדש שאם היה נכנס משרע"ה לארה"ק ובונה הבית המקדש לא היה נחרב לעולם

ערבך ערבא צריך; viewtopic.php?f=7&t=10629
עכ"פ לא נראה לי שזה הכיוון

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 5:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
עצי שטים עומדים- שעומדים לעולם.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 6:07 pm
על ידי שבטיישראל
אאל"ט הענין איתא אצל פרה אדומה שהאפר של שאר פרות אדומות כלין משא"כ אפר פרה שעשה משה

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 6:46 pm
על ידי אוהב ספרים
עשוי לנחת כתב:
אוהב ספרים כתב:לכאורה הכוונה לענין הבית המקדש שאם היה נכנס משרע"ה לארה"ק ובונה הבית המקדש לא היה נחרב לעולם

ערבך ערבא צריך; viewtopic.php?f=7&t=10629
עכ"פ לא נראה לי שזה הכיוון



מה זה ערבא ערבא צריך

המגלה עמוקות הביאו כמה פעמים, זה לא מספיק בשבילך

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 6:48 pm
על ידי חכם באשי
סוטה ט ע"א:
זה משה ודוד שלא שלטו שונאיהם במעשיהם; דוד - דכתיב: +איכה ב+ טבעו בארץ שעריה, משה - דאמר מר: משנבנה מקדש ראשון, נגנז אהל מועד, קרשיו, קרסיו ובריחיו ועמודיו ואדניו. היכא? אמר רב חסדא אמר אבימי: תחת מחילות של היכל.


ואגב,
ראה דבר מעניין בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, פרשת כי תשא, סי' ד (מצוי באוצר). שם הוא תולה את גניזת אהל מועד בדבר אחר.
והמשכן שלא נתקן על ידי גר וזרים - נגנז ; בית המקדש שנתקן על ידי גרים וזרים - נחרב . וסימנך: "כאבני גר מנופצות" (ישעיה כ"ז ט') . 'גר' כתיב , חסר , לפי שנאמר גבי פסולי גֵר (דברים כ"ג ד'): "גם דור עשירי".

ועי' שם בהערות.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 8:56 pm
על ידי עשוי לנחת
תודה לכולם, חלק מהדברים נכתבו כבר בלינק שהבאתי לאשכול אחר בנושא, ועכ"פ המגיבים כאן נכנסו לנושא ביהמ"ק שלא היה חרב אילו היה משה רבינו נכנס לארץ, או על שאר דברים שעליהם ספציפי נאמר שעמדו לעולם.
אני צריך משהו יותר כללי על מעשה ידי משה רבינו.
כמו"כ אני צריך מקור קדום למחבר, והיינו מחז"ל ואולי גם ראשונים, ודאי שלא מגלה עמוקות או שאר גדולי האחרונים.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 9:27 pm
על ידי חכם באשי
עשוי לנחת כתב:תודה לכולם, חלק מהדברים נכתבו כבר בלינק שהבאתי לאשכול אחר בנושא, ועכ"פ המגיבים כאן נכנסו לנושא ביהמ"ק שלא היה חרב אילו היה משה רבינו נכנס לארץ, או על שאר דברים שעליהם ספציפי נאמר שעמדו לעולם.
אני צריך משהו יותר כללי על מעשה ידי משה רבינו.
כמו"כ אני צריך מקור קדום למחבר, והיינו מחז"ל ואולי גם ראשונים, ודאי שלא מגלה עמוקות או שאר גדולי האחרונים.


איזה 'משהו יותר כללי' עשה משה רבינו? אתה מתכוון גם לאוהל הפרטי שלו? הוא וודאי לא עמד לעולם.
ועכשיו אני חושב, שאולי יעזור לך המדרש המפורסם (אין לי כעת זמן לאתר את מיקומו), שאחד החכמים אמר למלך עכו"ם, שהציוויים של משה עומדים וקיימים גם הרבה זמן אחרי פטירתו ואילו ציוויי המלך - אפילו בחייו אינם מקיימים.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 9:28 pm
על ידי אוהב ספרים
הרי כתבת ספר ישן סתם, אז מאיפה לנו לדעת לאיזה דור אתה מתכוין

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 9:48 pm
על ידי עשוי לנחת
אוהב ספרים כתב:הרי כתבת ספר ישן סתם, אז מאיפה לנו לדעת לאיזה דור אתה מתכוין

צודק. סליחה.
חכם באשי כתב:איזה 'משהו יותר כללי' עשה משה רבינו? אתה מתכוון גם לאוהל הפרטי שלו? הוא וודאי לא עמד לעולם.
ועכשיו אני חושב, שאולי יעזור לך המדרש המפורסם (אין לי כעת זמן לאתר את מיקומו), שאחד החכמים אמר למלך עכו"ם, שהציוויים של משה עומדים וקיימים גם הרבה זמן אחרי פטירתו ואילו ציוויי המלך - אפילו בחייו אינם מקיימים.

משהו יותר כללי כוונתי לא משהו ספציפי על ביהמ"ק, פרה אדומה, וכדו', אלא על הכל ביחד, יכול להיות אפי' כל הדברים שמנו כאן, אבל באופן שמפרש שיש בין כל הדברים 'מכנה משותף' בכך שהם לעולם משום שהם מעשי ידיו.
[אני יתן דוגמא, בפרשת דרכים מסביר בעוד אופנים למה אם משה רבינו היה בונה את ביהמ"ק הוא לא היה נחרב, אבל לא רק בגלל שזה מעשי ידיו, ממילא מכאן זה לא מוכרח שיש משהו במעשי ידיו]

ציוויים של משה רבינו לא כ"כ ראיה למעשה 'ידיו', תורת משה ודאי נצחית ואחד מעיקרי האמונה.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ג' דצמבר 04, 2012 8:44 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:ואגב,
ראה דבר מעניין בספר גימטריאות לר' יהודה החסיד, פרשת כי תשא, סי' ד (מצוי באוצר). שם הוא תולה את גניזת אהל מועד בדבר אחר.
והמשכן שלא נתקן על ידי גר וזרים - נגנז ; בית המקדש שנתקן על ידי גרים וזרים - נחרב . וסימנך: "כאבני גר מנופצות" (ישעיה כ"ז ט') . 'גר' כתיב , חסר , לפי שנאמר גבי פסולי גֵר (דברים כ"ג ד'): "גם דור עשירי".

ועי' שם בהערות.


איזה יופי. אני הכרתי מהלך זה בשם הספורנו

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ג' דצמבר 04, 2012 8:55 am
על ידי אוצר החכמה
אם יש בזה איזה תוספת ידיעה כבר היה כאן דיון בנושא זה ובמקורו ריה"ח והספורנו עיין כאן http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=6838&p=60345

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: א' דצמבר 09, 2012 10:14 pm
על ידי זיבענבערגין
חכם באשי כתב: ועכשיו אני חושב, שאולי יעזור לך המדרש המפורסם (אין לי כעת זמן לאתר את מיקומו), שאחד החכמים אמר למלך עכו"ם, שהציוויים של משה עומדים וקיימים גם הרבה זמן אחרי פטירתו ואילו ציוויי המלך - אפילו בחייו אינם מקיימים.


בוודאי נתכוונת לזה:

מס' שבת ל' ע"א
דבר אחר מנהגו של עולם שר בשר ודם גוזר גזרה ספק מקיימין אותה ספק אין מקיימין אותה ואם תמצי לומר מקיימין אותה בחייו מקיימין אותה במותו אין מקיימין אותה ואילו משה רבינו גזר כמה גזירות ותיקן כמה תקנות וקיימות הם לעולם ולעולמי עולמים ולא יפה אמר שלמה ושבח אני את המתים וגו'

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ה' ינואר 03, 2013 11:31 pm
על ידי שיף
כתב המהר"ם שיף זצ"ל בדרוש לפר' ואתחנן [נדפס בדפו"ר ונשמט מהש"ס וכעת בעריכה מחודשת עם מ"מ והערות ע"י מפעל המהר"ם שיף זיע"א מודיעין עילית] "ולזה אמר ויתעבר ה' בי למענכם, במ"ש במדרש בפרשתינו , אמר הקב"ה, שתי שבועות נשבעתי, או שתמות, או לכלות את ישראל, רצונך שאכלה את ישראל וכו’. ופירשו בו, שאילו הכניסם משה לארץ ישראל ובנה בית המקדש, לא היו האויבים יכולים לשלוט במעשי ידיו, הן להגלותם מארצם, או להחריב בית המקדש , וכתיב כלה ה' חמתו וכו’... ולפירוש שלהם, תמות מאי עבידתיה, או שלא תכנס לארץ ישראל מבעיא ליה. עוד קשה, יכניס לארץ ישראל ולא יבנה בית המקדש. ובעיקור הענין, מנ"ל שאם הכניסם לארץ ישראל, שלא שלטו שונאים בבית המקדש, ואם קבלה היא נקבל . גם, להבין, היכן נשבע לכלות את ישראל, לשון כליה ממש ח"ו, ומה ענין לזה עם זה.

ובמחמדי הדרש כתב: "בסוטה ט. משה ודוד לא שלטו שונאיהם במעשי ידיהם וכ"כ האוה"ח בשם חז"ל בפר' דברים א' – ל"ז וכאן ג' – כ"ה ובאלשיך כאן ד' – א' עי"ש וכ"ה בפרשת דרכים דרך הקודש דרוש ח' ועיין באבן ישראל להגרי"י פישר זצ"ל בפרשה זו עה"פ כי לא תעבור וגו' ובשפתי חיים – ביאורי תפילה להגר"ח פרידלנדר זצ"ל בברכת ולירושלים עירך ואכמ"ל."

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ה' ינואר 03, 2013 11:35 pm
על ידי לייטנר
כסתירה לכותרת, יהושע מוגדר בתענית ה ע"ב כמעשי ידיו של משה, והוא בוודאי אינו קיים לעולם (הרי אפילו בנים לא היו לו).

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ו' ינואר 04, 2013 12:44 am
על ידי בית שביעי
בגמ' מובא על ארון ומנורה ושלחן של משה קיימו בסוף בית שני

ולא זוכר את השמות, אבל שם בגמ' המדובר אודות הניסים שהיו בביהמ"ק ושלחו לאנשי אלכסנדריה וחזרו להשתמש בשל משה

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ו' ינואר 04, 2013 8:14 am
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:כסתירה לכותרת, יהושע מוגדר בתענית ה ע"ב כמעשי ידיו של משה, והוא בוודאי אינו קיים לעולם (הרי אפילו בנים לא היו לו).


אם להמשיך עם הבדיחה הזאת, אז גם בניו של משה מוגדרים ע"י קהלת כמעשי ידיו, לפי חז"ל ופירש"י, וגם לא התקיימו לעולם.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ש' ינואר 05, 2013 7:57 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:כסתירה לכותרת, יהושע מוגדר בתענית ה ע"ב כמעשי ידיו של משה, והוא בוודאי אינו קיים לעולם (הרי אפילו בנים לא היו לו).


אם להמשיך עם הבדיחה הזאת, אז גם בניו של משה מוגדרים ע"י קהלת כמעשי ידיו, לפי חז"ל ופירש"י, וגם לא התקיימו לעולם.


א"צ להגזים בכיוון.

Re: מעשי ידי משה רבינו קיימין לעולם | מקור

פורסם: ש' ינואר 05, 2013 11:29 pm
על ידי רחמים
עשוי לנחת כתב:מצאתי בספר ישן:
"ושמן המשחה לעולם עומד, שידוע שכל מעשה ידיו של משה רבינו ע"ה קיימין לעולם..."

מהיכן זה ידוע?


אליהו רבה (איש שלום) פרשה יח ד"ה דבר אחר קומי

אשריהם של צדיקים שאין שונא שולט במעשה ידיהם, שכן מצינו במשכן שעשה משה שלא שלט בו שונא, ולא נהפך שולחנו על פניו, אבל (במשכן) [במקדש] שעשה שלמה שלט בו שונא ונהפך שולחנו על פניו, אבל במקדש האחרון שעתיד הקדוש ברוך הוא לבנותו בעגלא ובזמן קריב (לא שלט) [אינו שולט] בו שונא לעולם, והקב"ה דר בו לעולם ולעולמי עולמים.

מעשי משה קיימים לעולם - מכת"י רבי שלמה אלקבץ

פורסם: א' נובמבר 19, 2017 2:54 pm
על ידי שבע
העתקה מדברי רבי שלמה אלקבץ, כמדומני שלא נדפס עדיין:
וכיוצא בזה שמעתי על פסוק וראה בעיניך כי לא תעבור את הירדן הזה, כי מ'שה ר'בינו ע"ה רצונו היה לעבור בארץ ולבנות הבית-מקדש על ידו מאת ה' מן השמים, ויען כי כל אשר היה משה עושה ה' מצליח בידו והוא קיים לעולם, הנה אם היה בונה ב'ית ה'מקדש לא היה חרב לעולם. ובהיות כי ישראל היו עתידי'ם לחטא לא היה ה'קדוש ב'רוך ה'וא שופך חמתו על העצי'ם והאבני'ם של ב'ית ה'מקדש תמורת ישראל, כמו שדרשו ר'בותינו ז"ל על פסוק כלה ה' את חמתו ויצת אש בציון וכו', ולכן אמ'ר ה'קדוש ב'רוך ה'וא למ'שה ר'בינו ע"ה ראה בעין שכלך שאין ראוי שתעבור הירדן ותבנה המקדש - למען אוכל לשפוך חמתי על המקדש שיעשו ישראל שאין לו קיימא ולא אעשה בהם כלה ח"ו.
וזהו שאמ'ר: עלה ראש הפסגה ושא עיניך ימה וצפונה וכו', כי למה לו לומ'ר לראות עתה ד' רוחות העולם, אלא ר"ל ראה ישראל שעתידי'ם לגלות בד' רוחות העולם בעונותם ולולי כי אני שופך חמתי על ב'ית ה'מקדש הייתי מכלה אותם ח"ו, ודי בחרבן ב'ית ה'מקדש ובגלות. וזהו ויתעבר ה' בי למענכם, הנה כי חרבן ב'ית ה'מקדש היה לטובתן של ישראל כמו שבירת הלוחות (- ראה בספרו ברית הלוי, פרק א).

עצם הרעיון נודע בספרים, ולא עתה עת האסף.