עמוד 1 מתוך 1

כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ו' יולי 23, 2010 3:00 pm
על ידי מגיב ומניב
לאחר אישורו של איש ספר, הנני להביא לפני הקוראים 'בינה במקרא', דבר קצר ונראה קרוב לאמת.

ד,ה-ו ראה למדתי אתכם חקים ומשפטים כאשר ציוני ה' אלקי...ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים.

הנה בירושלמי נדרים ד,ג יליף מהאי קרא: תניא, ראה למדתי אתכם מה אני בחנם אף אתם בחנם. יכול אף מקרא ותרגום בחנם, ת"ל חקים ומשפטים, חקים ומשפטים ולא מקרא ותרגום. הרי דהפרשה מיירי דווקא מתורה שבע"פ. ועוד כתיב: ושמרתם, ופירש"י: זו משנה. כלומר, דקאי על לימוד תורה שבע"פ.

ונראה לבאר לפי"ז באופן נפלא סיפא דקרא, דאמר הכתוב: כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים, כלומר, תורה שבע"פ, שהיא מסורה רק לבני ישראל ואין לזרים זולתם. שהרי כבר כתבו גדולי האחרונים דהאיסור ללמד לעכו"ם תורה הוא רק בתורה שבע"פ ולא בתורה שבכתב, ראה הגהות מהר"ץ חיות סוטה לה,ב: שו"ת יהודא יעלה או"ח סו"ס ד מבן המחבר: שו"ת משיב דבר יו"ד סימן עז, ולכן דווקא תורה זו היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ו' יולי 23, 2010 3:09 pm
על ידי גלילי
ואם תרשה להוסיף על דבריך הנפלאים,
'כי היא חכמתכם לעיני העמים' - עיקר יופיים של עם ישראל הוא בתושבע"פ, חביבין דברי סופרים, [כמה גזירות עשו חז"ל בתושבע"פ להרחיקינו מהאומות], וע"כ היה כ"כ הרבה התנגדויות צדוקים, קראים, ביתוסים, וכדו' אשר רצו להיות ככל העמים להיות רק תושב"כ.
ועוד, עיקר טענת הגויים (ע"ז ב:) כלום כפית עלינו הר כגיגית, היא על תושבע"פ, כידוע שעליה היה כפיית ההר כגיגית.
ותן לחכם ויחכם עוד.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ו' יולי 23, 2010 3:14 pm
על ידי מגיב ומניב
יישר כחך, ודאי אין אתה גלילי שוטה המוכר מעובדא דברוריא בעירובין, אלא נבון דבר, ובאמת תמיהני, הרי מסממני עקבתא דמשיחא הוא ש'הגליל יחרב' כדאיתא בשילהי סוטה.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ו' יולי 23, 2010 5:02 pm
על ידי מרחביה
ועיין עוד תוספות גיטין ס ב, ד"ה אתמוהי, ודוק.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ש' יולי 24, 2010 11:46 pm
על ידי ישראל הר כסף
הרעיון כ"כ יפה שלא בא לי להרוס אותו, אבל הפעם זה יהיה לש"ש, והלוואי שאני טועה, כתבת שהפרשה מדברת בתורה שבע"פ ובססת את הדברים על הגמ' בנדרים שמה אני בחינם אף אתה בחינם זה רק על תורה שבע"פ, ומשמע שבתורה שבכתב לא דובר בפרשה, והא ראיה שמותר לקחת שכר.
אבל הרי הגמ' שם מסבירה את הטעם שמותר לקחת שכר על לימוד תורה שבכתב, וזה לא בגלל שהוא לא כלול במה שאני בחינם אף אתה, אלא בגלל שהשכר הוא שכר שימור התינוקות, או שכר לימוד פיסוק טעמים, שלחד מ"ד לא כלול במה שניתן מסיני שמחוייבים ללמ דו בחינם.
וא"כ אין מקום לדבריך- לכאורה.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: א' יולי 25, 2010 12:04 am
על ידי מנחם
גם אני עיינתי בשב"ק בנדרים ולא מצאתי על מה הוא ביסס דבריו. אח"כ הסתכלתי שוב וראיתי שהוא מצא מקור בירושלמי.

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: א' יולי 25, 2010 12:12 am
על ידי מגיב ומניב
זכה מלאכתו-מלאכת שמים-נעשית ע"י אחרים, וזה ינחמנו במוצאי שבת נחמו...

Re: כי היא חכמתם ובינתכם לעיני העמים-תורה שבעל פה.

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 8:36 pm
על ידי יעקל
מצד אחד אמרו ז"ל מה אני בחינם אף אתם בחינם.

ומאידך אמרו חוקים ומשפטים (תורה שבע"פ) בחינם ולא מקרא ותרגום בחינם.

ולא הבינותי. אנכי - ר"ת אנא נפשאי כתיבת יהבית (מס' שבת)

במה מתבטא האני (שבחינם) - נפשא דקוב"ה כבי' - יותר בתושבע"פ מאשר בשב"כ ?
ואמרו בס' הזוהר דאורייתא מחכמה (עילאה) נפקת ומבואר מדבריהם ז"ל שם שמדובר בתורה בכללות ללא הבדל ?...