הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ב' יולי 26, 2010 3:34 pm
באתי קצת באריכות אלא שנראה לי שהביאור דלהלן שווה את זה.
יש שאלה מפורסמת, איך לא יתנשא ליבו של הבוחר בטוב, הרי לשיטתו של הרמב"ן מחייב הענוה הוא מה שהכל בידי שמים וא"כ למה לא יתגאה הבוחר בטוב אחר שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, והיה נראה לי לומר דבר מחודש, כי הנה ידוע מה שכתב ספר מסילת ישרים (פרק ב) "ופשוט הוא שאפילו אם יפקח האדם על עצמו, אין בכחו לינצל אלולי הקדוש ברוך הוא עוזרו, כי היצר הרע תקיף מאד, וכמאמר הכתוב (תהלים לז): צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו, ה' לא יעזבנו וגו'. אך אם האדם מפקח על עצמו, אז הקדוש ברוך הוא עוזרו וניצול מן היצר הרע, אבל אם אינו מפקח הוא על עצמו, ודאי שהקדוש ברוך הוא לא יפקח עליו. כי אם הוא אינו חס, מי יחוס עליו. והוא כענין מה שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ברכות לג:) כל מי שאין בו דעה אסור לרחם עליו. והוא מה שאמרו (אבות ג') אם אין אני לי מי לי" וא"כ לעולם האדם נשאר עדיין תלוי בידי שמיים ועם כל מה שנראה לו שהוא עשה עדיין הוא תלוי ממש בידי שמיים, ואפי' שבאמת הוא בחר בדרך הנכונה המביאה תוצאה זו, וממילא אולי על זה יתגאה, כי הרי אחרים לא בחרו בדרך זו, אבל מ"מ לא בידו התוצאה, כי יש הרבה שכן בחרו בדרך הטובה ובכ"א לא עלתה בידם, וכמ"ש בברכות (ל"ה:) "הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן כרבי שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן" הרי לנו שיש מציאות כזו שאדם מצידו כן בוחר בדרך נכונה אלא שמסיבה כלשהיא (אולי מחמת חטא הגאוה שחושב שהוא העושה) לא ניתנה לו הס"ד והקב"ה לא עזרו, וא"כ מה שהוא בחר והצליח הרי זה מתנת שמיים גמורה, אחרי שאין הכרח בין הבחירה של האדם לס"ד שמקבל. (ולפי"ז אי"צ לפנים לבאר איך מועילה תפילה על יראת שמים).
דבר זה היה נראה לי תמיד חידוש גדול ונפלא, ומה גדלה שמחתי כשמצאתי רעיון כזה בשם ר' איצלע בלאזער שבו מבאר שבאמת יראת שמיים לא בידי האדם כמו שרגילים להבין מהמאמר "הכל בידי שמיים חוץ מיראת שמיים", אלא בדחוק כמו שהסביר קודמי בפורום כאן, שהכל ניתן לאדם בידי שמים מבלי להתחשב ברצונו של האדם, חוץ מיראת שמים שגם היא בידי שמים אלא שמתחשבים ברצונו של האדם.
עכ"פ אפשר לומר את אותו הרעיון גם בלי להזדקק לחידושו של ר' איצלע בלאזער זצ"ל, כי ידוע מה שכתב רבינו בחיי ב"חובות הלבבות" (שער הביטחון פ"ד החלק הד') "כי מעשי העבודה והעברה לא יתכנו לאדם, כי אם בהקבץ שלשה דברים: האחד הבחירה בלבו ומצפונו, והשני הכוונה וההסכמה לעשות מה שבחר בו, והשלישי שישתדל לגמור המעשה באבריו הנראים ויוציאהו אל גדר המעשה.... ולא הניח ברשותנו השלמת המעשה בעבודה ובעברה, אלא בסבות שהם חוץ לנו, מזדמנות בקצת העתים ונמנעות בקצתם...אבל מה שראוי לבטח עליו הוא גמר מעשה העבודה, אחר בחירתה בלב שלם ונאמן והסכמה והשתדלות בבר לבב וכוונה לשמו הגדול... ובזה אנחנו חייבין להתחנן אליו לעזר אותנו בו ולהורות אותנו עליו", דהיינו שבאמת הבחירה מוגבלת, ולא בידו של האדם לעשות- בין לטוב ובין למוטב- כל מה שבוחר בו, וע"כ שוב פעם אין זה בידי אדם, כי כל מה שנאמר חוץ מיר"ש זה רק בבחירה וההסכמה, אבל מה שהצליח לעשות בפועל הוא רק בידי שמים, וע"כ ראוי להתפלל ע"ז כמפורש בדברי החוה"ל.