עמוד 1 מתוך 1

מדרש היכלות בכת"י

פורסם: א' ינואר 13, 2013 8:20 pm
על ידי אלי_ש
בידי כתב-יד מפרס [המאה ה-19], של מדרש "היכלות" ששונה ממדרשי ההיכלות שראיתי. הוא מכיל שתי הקדמות: "הקדמת המחבר" ו"הקדמת המדפיס" (מה שמעלה את האפשרות שמדובר בהעתקה מספר שנדפס, אך ראה להלן בציטוט).
בסוף ההקדמה הראשונה נכתב:
וצריך לידע אלו שבעה היכלות היה כותב (כתוב?) בכתיבת מי זהב והיה גנוז לראש הקבר הרב רבי נחוניה בן הקנה עד דורו של האר"י ז"ל נגלה לו אליהו זכור לטוב על האר"י זה הספר בידו בשביל זכותו הוא לתקן תיקון הנשמות והגלגולים והיה בשנת להנחיל אוהבי י"ש... עד כאן הקדמה המחבר שכתב הרב הקנה... ומה שראה האר"י זלל"ה שבח של זה הספר עשה הקדמה אחרת בשביל המדפיסים שמא ח"ו ידפיסו טעות אחת ועשה הסכמה גמורה ושבועה חמורה שלא ידפיסו משאר ספרים על ידי ערלים וטמאים אלא על ידי ישראל... ואלה שמות ההיכלות, הראשון לבנת הספיר... עד כאן ההקדמה

בסוף ההקדמה השניה נכתב:
וכל המשתמש בכתר תורה בלא טהרה... יהיה לאותו אדם זוהמת לשו"ן זהורי"ת לחשו"ן של מגד"ל הפור"ח באוי"ר בכ"ח דו"ד ב"ן זלאט"ה מינדי"ס קויטיני"ו דרג"א אוי"ר

מינדיס קויטיניו הוא שם משפחה (היה מדפיס בשם זה באמשטרדם).
האם מישהו יכול לשפוך אור על מהות חיבור זה?

Re: פירוש על היכלות

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 4:11 pm
על ידי חיס
אלי_ש כתב:בידי כתב-יד מפרס [המאה ה-19], המכיל פירוש על ההיכלות. הוא מכיל שתי הקדמות: "הקדמת המחבר" ו"הקדמת המדפיס" (מה שמעלה את האפשרות שמדובר בהעתקה מספר שנדפס, אך להלן בציטוט).

בסוף ההקדמה השניה נכתב:
וכל המשתמש בכתר תורה בלא טהרה... יהיה לאותו אדם זוהמת לשו"ן זהורי"ת לחשו"ן של מגד"ל הפור"ח באוי"ר בכ"ח דו"ד ב"ן זלאט"ה מינדי"ס קויטיני"ו דרג"א אוי"ר

מינדיס קויטיניו הוא שם משפחה (היה מדפיס בשם זה באמשטרדם).
האם מישהו יכול לשפוך אור על מהות חיבור זה?


השם הנ"ל דוד בן זלאטה מופיע בספר רזיאל המלאך דפוס ראשון משנת תס"א בדפוס הנ"ל (עמוד לט עמוד ב') ראה צילום

Re: פירוש על היכלות

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 4:36 pm
על ידי אלי_ש
תודה רבה הרב חיס,
פשר הדבר הוא שמעתיק כתב היד לדפוס, או המסדר בבית הדפוס הכניס את שמו לתפילה שמובאת בספר, במקום שבו כל אחד צריך לומר את שמו. ואכן, בחלק מהמהדורות הבאות תוקן הדבר ל"פלוני בן פלוני".
מכתב היד שברשותי רואים ששם משפחתו של "דוד בן זלאטה" הוא "מינדיס קויטיניו", וכנראה מדובר בבנו של מדפיס מהדורה זו, המהדורה הראשונה של רזיאל המלאך, אמשטרדם תס"א: משה מינדיס קויטיניו.
(סיפור דומה אירע כאשר הכניסו את השם "ליב בן שרה" למהדורה (לא יודע איזו?) של רזיאל המלאך, ומכאן התגלגלה גם אגדה חסידית ואכמ"ל).
מסיבה זו, אני נוטה להעריך שכתב היד שברשותי הנו העתקה מכתב-יד שהיה אמור להידפס בבית הדפוס הנ"ל באמשטרדם, אך כנראה שלא נדפס...

Re: פירוש על היכלות

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 6:00 pm
על ידי בית שביעי
איפוא אפשר לראות מחקר רציני ופשוט על כתיבת ספרי היכלות?

Re: מדרש היכלות בכת"י

פורסם: ב' ינואר 14, 2013 10:17 pm
על ידי תוכן
נדמה לי שפטר שפר יש לו מהדורה סינופטית של היכלות, שם לכאורה ימצא מידע על ספרות זו.