מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 28, 2013 12:36 pm

חד מקמאי כותב מי ראוי לדרוש לפני הציבור:
עלה בידינו מאלה הדברים על מי שאין לו אלה התנאים, שיבחר מידת השתיקה וטוב לו, אלא אם כן הוא מוכרח בכך. כגון, איש הבא אל מקום אחד או היוצא ממנו, שהוא חייב לדבר דברי תורה , כמו שאמרו (פסחים ב ע"א): לעולם כשיכנס אדם בעיר, יכנס ב'כי טוב' ויצא ב'כי טוב' . או כגון, מי שנתמנה בדבר מצוה , או מי שהזמן גורם לו אז לדבר.

כלומר, מי שהתמנה ב'דבר מצווה' (מה זה בדיוק?) ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו.
האם מצאנו כזה דבר בחז"ל, בראשונים או במנהגי הקהילות השונות?
(ובבקשה לא לציין מקורות מאוחרים מאוד)
(אגב, בספרו של שאול רגב, דרשת המסורה והכתובה: דרשות ודרשנים בימי הביניים - לא מצאתי מאומה)

סמל אישי של המשתמש
שאלתיאל
הודעות: 138
הצטרף: ב' ינואר 21, 2013 1:24 pm

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי שאלתיאל » ב' ינואר 28, 2013 12:49 pm

ידוע שסתם מצוה בירושלמי הוא צדקה, ואולי כונתו מי שנתמנה להיות גבאי לצדקה שצריך לעשות על הצדקה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 28, 2013 12:56 pm

השערה מעניינת.

תוכן
הודעות: 6269
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 28, 2013 1:05 pm

בסוף הוריות אביי נתמנה לראש ישיבה ובקשו ממנו לדרוש.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי החזן » ב' ינואר 28, 2013 1:53 pm

תוכן כתב:בסוף הוריות אביי נתמנה לראש ישיבה ובקשו ממנו לדרוש.


כיוצא בזה מספר ר' נתן הבבלי על מינויו של ראש הישיבה בימיו ועל הדרשות.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 28, 2013 2:48 pm

תודה לכם.
אבל לכאורה שני המקורות שהבאתם שונים מהנדרש עבורי.
שם הרי עיקר תפקידם היה לדרוש ולהורות תורה לרבים, ומכיון שכך ברור שמיד לאחר מינויים יכנסו לתפקידם.
אבל מינוי אחר ל'דבר מצוה'?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 28, 2013 3:01 pm

שאלתיאל כתב:ידוע שסתם מצוה בירושלמי הוא צדקה, ואולי כונתו מי שנתמנה להיות גבאי לצדקה שצריך לעשות על הצדקה.

האם השימוש ב'מצוה' כהוראה על צדקה (או תחומים קרובים) ידועה מתקופות מאוחרות יותר? מזמן הראשונים?
בתימן נהגו כן עד התקופה האחרונה (עי' רצהבי, אוצר לשון הקודש שלבני תימן, עמ' 167), אבל האם גם מאירופה זה מוכר?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' ינואר 28, 2013 3:57 pm

כגון, איש הבא אל מקום אחד או היוצא ממנו, שהוא חייב לדבר דברי תורה , כמו שאמרו (פסחים ב ע"א): לעולם כשיכנס אדם בעיר, יכנס ב'כי טוב' ויצא ב'כי טוב'


זה חידוש מעניין

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ינואר 28, 2013 4:05 pm

אכן, חידוש מעניין.
וכבר ניסיתי לברר מקבילה לכך באשכול מיוחד: viewtopic.php?f=7&t=12341&p=115572&hilit
ועדיין לא נושעתי.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' ינואר 28, 2013 7:51 pm

ב"ב יב:

בברכה המשולשת
הודעות: 14266
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המתמנה ב'דבר מצווה' ראוי לו לדרוש ברבים לכבוד מינויו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 29, 2013 9:05 am

אולי הכוונה "שנתמנה" מלשון מנה, זאת אומרת כמו וימן= נזדמן, והכוונה למי שנזדמן לו דבר מצוה- כגון אבי הבן בברית וכד' (זכורני שהיה גם על כך אשכול)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 681 אורחים