מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני יודין לשם ה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

שני יודין לשם ה

הודעהעל ידי שלח » ב' מאי 27, 2013 8:35 pm

אנחנו יודעים שיש שני יודין שמסמנים לשם ה,גם יש ה' וגם יש ד,ב"ה,בס"ד
1מה היה השימוש הקדמון וממתי משתמשים בכינויים אלו לשם ה,האם קודם שני יודין ואחר כך ה ואחר כך ד ב"ה ובס"ד
2 מי התחיל להשתמש בדבר האם בכתבי יד של הראשונים
3חומר נוסף בענין
4האם יש קדושה בכינויים אלו ואסור לזורקם לפח

אלי_ש
הודעות: 990
הצטרף: ב' אוקטובר 24, 2011 12:07 pm
יצירת קשר:

Re: שני יודין לשם ה

הודעהעל ידי אלי_ש » ב' מאי 27, 2013 8:38 pm

בתקופות קדומות היו משתמשים כידוע בשלוש יודי"ם. וגם: בשתי יודי"ם וסימן כעין ו' הפוכה.
יש הרבה מה להאריך בנדון, ראה בנתיים הקדמת ר' משה חאגיז לספרו משנת חכמים.

כתונת_פסים
הודעות: 237
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 8:56 am

Re: שני יודין לשם ה

הודעהעל ידי כתונת_פסים » ב' מאי 27, 2013 8:59 pm

אם אין לי טעות עניין שתי היודין כבר מובא ברמ"א ביו"ד.
והטעם שעשו אותו לסימן של שם הוויה ראיתי פעם משום דברי הגמ' ששנים שיושבים ועוסקים בתורה שכינה ביניהם.
כלומר, במקום שיש שתי יודין שתי יהודים יש שם שכינה.
וההסבר הפשוט בזה.
שזה (כלומר, יוד, יוד) תחילתו וסופו של יקוק ואדני לפני הסדר של המקובלים, ששם הוויה הוא בן שמונה אותיות, והבעל הטורים על התורה ג"כ מזכירו. אך איני זוכר כעת היכן.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שני יודין לשם ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מאי 27, 2013 9:28 pm

ידוע מאמרו של לוטרבך הדן בשלושת היודי"ן ששימשו כתחליף לשם הוי"ה מחוץ למקרא.
ובנוגע לאות ה' כקיצור לשם השם, כתב בנידון פרופ' ר' יעקב שמואל שפיגל בספרו 'עמודים בתולדות הספר העברי, חלק ראשון.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: שני יודין לשם ה

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' מאי 27, 2013 9:33 pm

בנוגע לשלושת היודי"ן, ראו גם: http://www.daat.ac.il/daat/toshba/mechk ... drasha.pdf, עמ' נז-נט, ובהערות שם.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 598 אורחים