עמוד 1 מתוך 1

לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:29 pm
על ידי חמור נושא
אני זוכר שכתוב בשם הבית יוסף שדיין יחכה לפסקו רק ליום המחרת מהדיון, לא לפסוק בו ביום, חיפשתי זאת שוב ולא מצאתי.
אשמח לקבל הפנייה למקור
בתודה ובברכה

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:31 pm
על ידי היא שיחתי
נראה שזו גמ' בסנהדרין

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:32 pm
על ידי חמור נושא
אודה אם תוכל לציין לי מ"מ מדוייק
תודה

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:34 pm
על ידי היא שיחתי
משנה לב. רק בדיני נפשות

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:37 pm
על ידי חמור נושא
ייש"כ

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ה' יוני 06, 2013 11:46 pm
על ידי עשוי לנחת
באותו ענין דבר נפלא בכלי יקר (דברים א יח):
"...דיני נפשות גומרין בו ביום לזכות וביום שלאחריו לחובה וכו' ועל זה האשימם הנביא באמרו (ישעיה א כא) מלאתי משפט צדק ילין בה ועתה מרצחים, כי בדיני נפשות מלינין החובה, וגומרין לאלתר הזכות, והם החליפו השטה צדק ילין בה אם היה נראה להם שהוא צדק בדינו אז ילין בה היו מלינין הזכות אולי ימצאו לו חובה, ועתה מרצחים אם היה נראה בעיניהם באותו יום לחובה אז ועתה תיכף בלא לינה היו מוכנים לרצחו ולגמור דינו לחובה".

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ו' יוני 07, 2013 2:57 am
על ידי מאיר סובל
במחילת תורתכם, זה שייך לפורום בית המדרש ולא לכאן. והתשובה לשאלה היא שזה סעיף מפורש וחד משמעי בשולחן ערוך. על ממונות ולא רק על נפשות (אין שולחן ערוך על דיני נפשות למיטב ידיעתי).
עיין בחושן משפט סימן י' סעיף א'. ושם בסמ"ע ס"ק א'.

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ו' יוני 07, 2013 12:47 pm
על ידי דניאל
מאיר סובל כתב:עיין בחושן משפט סימן י' סעיף א'. ושם בסמ"ע ס"ק א'.

אבל לא כתוב שם לחכות למחר.

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ש' יוני 08, 2013 11:21 pm
על ידי מאיר סובל
מעניין איך אתה מסביר את המילים שבסמ"ע הנ"ל מלין את דינו, שהוא מהפסוק לינו לבוקר משפט? להלין לבוקר בלי לחכות למחר?

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: ש' יוני 08, 2013 11:56 pm
על ידי דניאל
הוא מביא את דרשת חז"ל כדי להסביר את משמעות המילה מחמיצין, אבל הדין הלנה הוא רק בדיני נפשות כנזכר כבר כאן.

Re: לחכות לפסק רק ליום המחרת

פורסם: א' יוני 09, 2013 1:04 am
על ידי מאיר סובל
לכאורה זה לא לשון מושאל, אלא מילים ברורות.
ההבדל בין נפשות לממונות, שבנפשות זה חיוב להשהות למחר, ובממונות זה רק "אשריו של הדיין שמלין את הדין". אבל בהלכה למעשה בשו"ע זה מפורש לנהוג כן.