עמוד 1 מתוך 1

'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ב' יוני 24, 2013 5:15 pm
על ידי חכם באשי
בחגיגה כב ע"ב: "מיד הלך רבי יהושע ונשתטח על קברי בית שמאי, אמר: נעניתי לכם עצמות בית שמאי... אמרו: כל ימיו הושחרו שיניו מפני תעניותיו".
ובירושלמי, שבת, ה ד, פרתו של ר' אלעזר בן עזריה שיצאתה ורצועה בן קרניה: "פעם אחת יצאת, והשחירו שיניו מן הצומות".
והשחרת השיניים מפני התעניות מופיעה בחז"ל במקומות נוספים.
והנה בספר חסידים, מ"ו, סי' סז, עמ' 49, כותב, ש"הראשונים כשהיו מתענין, לא היו אוכלין כי אם פת במלח ומים", כלומר, בלילות שבין התעניות הם לא היו אוכלים אלא את המינמום האפשרי - פת במלח ומים, והוא מוכיח את הדבר מ"ר' יהושע שדיבר כנגד בית שמאי, וכר' אלעזר בן עזריה שפרתו יצאה, בירושלמי כתוב, התענו עד [ש]הושחרו שיניו". כי אילולא שבין התעניות הם אכלו רק פת במלח, לא היו שיניהם משחירות.
כך מפורש בסדר התשובה, לרוקח, עמ' ס:
...יש לו להתענות ארבעים יום, ולא יאכל בשר ולא ישתה יין, ולא יאכל מאכל חם, כי הראשונים כשהתענו, לא אכלו כי אם פתח במלח, כרבי יהושע שדיבר כנגד בית שמאי, והתענה עד שהושחרו שיניו. ומי שמתענה יום אחד ובלילה אוכל מעדנים – לעולם לא ישחירו שיניו.

מישהו מכיר מקבילה לביאור מעניין זה?

Re: 'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ב' יוני 24, 2013 5:25 pm
על ידי יאיר

Re: 'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ב' יוני 24, 2013 5:40 pm
על ידי חכם באשי
תודה לך, יאיר (והלינק השני פגום ולא נפתח)
בינתיים מצאתי שכן כותב מהרש"ל (ים של שלמה, חולין, פרק ה, סו"ס יא) בשם 'מצאתי כתוב':
היכא שמתענין בהן תענית גמור, ראוי למאן דאפשר שלא יאכל בשר וישתה יין לפני התענית וגם לאחר התענית. וכן מצאתי כתוב בענייני תשובה, שראוי לעשות כן, והביאו ראיה מהא דאמרינן בתלמודא: 'הושחרו שיניו מפני התענית', וידוע, דלא הושחרו כי אם לאורתא, שאין אוכלין בשר ושותין יין לפני התענית ואחר התענית, שוב מצאתי כן בשם ספר חסידים...

Re: 'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ב' יוני 24, 2013 5:45 pm
על ידי יאיר
הלינק השני (המשך הראשון):
http://www.otzar.org/aspcrops/142532_54 ... 462013.asp

Re: 'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ב' יוני 24, 2013 6:53 pm
על ידי חכם באשי
תודה לך. אך אין דבריו נוגעים לשאלתי.

Re: 'השחרת השיניים' ע"י תעניות

פורסם: ג' יוני 25, 2013 10:31 am
על ידי ר_חיים_הקטן