עמוד 1 מתוך 1

משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2010 5:56 pm
על ידי חכם באשי
בספרי דרוש של המאות האחרונים, מצוי פעמים רבות שהסבירו ויכוח שהתקיים בין שני אישי תנ"ך (כמו: הבל-קין, יעקב-לבן, משה-פרעה) כויכוח הלכתי.
לדוגמא, משה סבר כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי. ומשום שההלכה כשיטת רבא - לפיכך משה צודק.
זה מצוי הרבה בספר פרשת דרכים (כך שמעתי ולא ראיתי בפנים).
אמנם זכור לי, כי ראיתי לאחד החכמים מהדורות הקודמים שיצא נגד גישה זו. ולדעתו, אסור לפרש בכאלו אופנים. אך איני זוכר מיהו.
1. אודה לכל אחד שיביא את הדעה השוללת לגישה זו.
2. בנוסף לכך, אני מחפש אם קיימת גישה המסכימה לשיטה אצל הראשונים או אצל חז"ל (קשה לי להאמין, אבל אשמח להחכים!)

בתודה מראש

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2010 7:11 pm
על ידי חיים
להלן קטע מספר אביר הרועים, תולדות האבני נזר מסוכטשוב, עמ' 68 מעמודי האוצר. עצם הדברים יש בהם משום החידוש:

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2010 8:09 pm
על ידי חכם באשי
תודה רבה, חיים.
אשמח לקבל מקורות נוספים.

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2010 11:05 pm
על ידי מאחורי הקלעים
חכם באשי כתב:בספרי דרוש של המאות האחרונים, מצוי פעמים רבות שהסבירו ויכוח שהתקיים בין שני אישי תנ"ך (כמו: הבל-קין, יעקב-לבן, משה-פרעה) כויכוח הלכתי.
לדוגמא, משה סבר כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי. ומשום שההלכה כשיטת רבא - לפיכך משה צודק.
זה מצוי הרבה בספר פרשת דרכים (כך שמעתי ולא ראיתי בפנים).
אמנם זכור לי, כי ראיתי לאחד החכמים מהדורות הקודמים שיצא נגד גישה זו. ולדעתו, אסור לפרש בכאלו אופנים. אך איני זוכר מיהו.
1. אודה לכל אחד שיביא את הדעה השוללת לגישה זו.
2. בנוסף לכך, אני מחפש אם קיימת גישה המסכימה לשיטה אצל הראשונים או אצל חז"ל (קשה לי להאמין, אבל אשמח להחכים!)

בתודה מראש

נגד גישה זאת בפרט אני לא יודע אבל באופן הכללי לדרך החילוק והפלפול בימים קדמוניות עיין במקומות המפורטים [כל הספרים נמצאים באוצר]

1 דרך החילוק הפלפול בזמן הגמרא. בכורים[ קעללער] תרכ"ה עמוד 40

2 התיחסות ראשוני חכמי אשכנזלדרך החילוק והפלפול מלאכת מחשבת [גרינשפאן] במבוא


אצטט קטע משו"ת מהר"י ברונא [סימן כ"ט] המתייחס לדרך החילוקים לשם חידוד או לקבוע הלכה ע"י

"ועוד תמהני על הרב המובהק אשר תרומותיו תרומות דאסיק אדעתיה לפסוק הדין להתיר א''א לעלמא מדקדוק כל דהו כי ודאי כשאנו מפלפלים ולומדים חריפות כמו בזמן התוס' אז אנו רגילין למשקל ולמטרח בדקדוקי' ובחלוקים' דקים כמיעל פילא בקופא דמחטא אבל לפסוק הדין או להתיר האיסור אין לפסוק הדין ואין להתיר האיסור אלא בדעות ברורות מלובנות ומחוורות מתוך פשטי סוגי' דשמעתתא ולא מתוך הדקדוק כהאי"


ואביא קטע ממכתב מהרב מאיר שפירא להרב שמעון זליחובר
2010-08-05_225339.png
2010-08-05_225339.png (59.66 KiB) נצפה 4476 פעמים

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ה' אוגוסט 05, 2010 11:55 pm
על ידי מנחם
יעוי' בספר גנא דפלפלי (אינו באוצר) מה שהאריך בזה בהקדמתו

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 2:20 am
על ידי חיים
להלן קטע מרבי שמעון שקאפ ח"ד עמ' 316
שקאפ.png
שקאפ.png (15.85 KiB) נצפה 4437 פעמים
עקב השעה המאוחרת אני מוסיף "מקור" נוסף מספר הדרוש וההטפה:

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 9:33 am
על ידי מאחורי הקלעים
חיים כתב:להלן קטע מרבי שמעון שקאפ ח"ד עמ' 316
שקאפ.png
עקב השעה המאוחרת אני מוסיף "מקור" נוסף מספר הדרוש וההטפה:


דעת תורה של הגאונים האבני נזר ור' שמעון שקופ מאד חשוב אבל מה לנו לדעתו של איזהו פרופסר[כך הוא חותם בספריו] וד"ר לענינם אלו שכל ספרי דרוש משתמשים ואין לנו אלא הגדרה שהבאתי מדברי שו"ת מהר"י ברונא[quote] כי ודאי כשאנו מפלפלים ולומדים
חריפות, כמו בזמן התוספות, אז אנו רגילים למישקל ולמטרח בדקדוקים ובחילוקים דקים כמיעל פילא בקופא דמחטא,[/quote]

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 11:07 am
על ידי חיים
מאחורי הקלעים,
ה"מקור" מספר הדרוש וההטפה, היה לשם בדיחותא בעלמא.

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: א' ספטמבר 05, 2010 2:52 am
על ידי גלילי
ביאור נוסף לשלול דרוש זה:
ScreenShot005.jpg
ScreenShot005.jpg (63.77 KiB) נצפה 4326 פעמים

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 5:36 pm
על ידי אתנחתא
אני מקוה שהסיפורים והשמועות האחרים בספרו יותר מדוייקים.

הכוונה לספר עמודי יונתן עמודי שמואל לר' נחמן אבד"ק בראק (באוצר הספר מצוי תחת השם עמודי יהונתן) ושם מבואר, שהכוונה על מה שביאר על מחלוקת בצלאל ומשה (ולא פרעה) וטען שכך ביאר הפנ"י, ושלילת הגר"ח מיוסדת על שיטתו המחודשת שאסור לחלוק על מרע"ה בדיון הלכתי. ואין לכך קשר לנידן דידן

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 7:02 pm
על ידי פנחס ברגר
חכם באשי כתב:בספרי דרוש של המאות האחרונים, מצוי פעמים רבות שהסבירו ויכוח שהתקיים בין שני אישי תנ"ך (כמו: הבל-קין, יעקב-לבן, משה-פרעה) כויכוח הלכתי.



2. בנוסף לכך, אני מחפש אם קיימת גישה המסכימה לשיטה אצל הראשונים או אצל חז"ל (קשה לי להאמין, אבל אשמח להחכים!)

בתודה מראש


מה ההבדל בין זה לבין מח' דוד ושאול במלווה ופרוטה?

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 7:51 pm
על ידי חיים
דוד ושאול היו גדולים בתורה, ואין מקום להשוות לפרעה, לבן ואחרים.

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 10:37 pm
על ידי גלילי
אתנחתא כתב:אני מקוה שהסיפורים והשמועות האחרים בספרו יותר מדוייקים.

הכוונה לספר עמודי יונתן עמודי שמואל לר' נחמן אבד"ק בראק (באוצר הספר מצוי תחת השם עמודי יהונתן) ושם מבואר, שהכוונה על מה שביאר על מחלוקת בצלאל ומשה (ולא פרעה) וטען שכך ביאר הפנ"י, ושלילת הגר"ח מיוסדת על שיטתו המחודשת שאסור לחלוק על מרע"ה בדיון הלכתי. ואין לכך קשר לנידן דידן

הספר עמודי יהונתן, ודעת הגר"ח: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... OKS&page=3
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (47.89 KiB) נצפה 4224 פעמים

המחלוקת נמצאת כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... OKS&page=7

Re: משה כדעת רבא, ופרעה כדעת אביי; הדעה השוללת

פורסם: ב' ספטמבר 06, 2010 10:42 pm
על ידי יאיר
מנחם כתב:יעוי' בספר גנא דפלפלי (אינו באוצר) מה שהאריך בזה בהקדמתו



הספר תח"י אם יש צורך..(ואכן מאריך ומרחיב שם הרבה בנושא)..