עמוד 1 מתוך 1

פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 9:29 am
על ידי המעיין
שאלה לחכמי הלשון שבכאן

זבחים ב ב א"ל רבינא לרב פפא לא הוית גבן באורתא תחומא בי חרמך וכו'

מה הפירוש באורתא (רש"י מסביר אמש)
הוא אמר לו את זה ביום ראשון כנראה, והכוונה שלא היה אתמול ביום (כלומר בשבת) בתוך תחום שבת ולא היה יכול לבא לדרשה של רבא (כמו שביאר רש"י)
מה השייכות ללילה כאן

חשבתי אולי בגלל שבלילה הוא זמן קניית תחום שבת ולכן לא אומר אתמול לא היית אלא בזמן קניית התחום באורתא כלומר ליל שבת, ולפי"ז אם היה אומר לו סתם ביום שני לא היית אתמול לא היה אומר באורתא כי אין לזה שייכות לעניין?

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 11:13 am
על ידי המעיין
נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 11:20 am
על ידי מגיב ומניב
בדברי הגמ' מגילה ג,א בענין הקרבת התמיד, ראה באריכות בהגהות יעב"ץ שם.

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 11:42 am
על ידי המעיין
אצלי בש"ס אין שם ובעירובין סג דן על עניין אחר
חיפשתי גם בעוז והדר באוצר ולא מצאתי

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 11:58 am
על ידי מגיב ומניב
אצלי במהדורת וגשל יש ויש, ד"ה והאמר ריב"ל, יעו"ש היטב בתוך הדברים.

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 12:18 pm
על ידי חיים
מגיב ומניב כתב:אצלי במהדורת וגשל יש ויש, ד"ה והאמר ריב"ל, יעו"ש היטב בתוך הדברים.

אכן בהגהות היעב"ץ הוצאת ווגשל ישנם קטעים שאינם במהדורות אחרות.

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 12:42 pm
על ידי שמואל ברמה
המעיין כתב:נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן


מצטער על בורותי איפה רד"ק זה?

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 12:56 pm
על ידי המעיין
אכן בוגשל מצאתי תודה רבה וכוונתך לזה שהזכיר ששל תמיד ביום אבל לפום ריהטא לא ראיתי שהתייחס למילה אמש בדווקא

הרד"ק שהזכרתי הוא בשרשים ערך אמש

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' אוגוסט 06, 2010 1:45 pm
על ידי תולדות אדם
ראה כאן רד"ק ושאר פירושים.

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' מאי 25, 2012 1:43 am
על ידי עשוי לנחת
הקפצה

המעיין כתב:נזכרתי עוד נקודה
בגמרא במגילה אמש בטלתם תמיד של בין הערבים
האם זה אמש והכוונה בלילה כי זה תמיד של בין הערבים מכי יינטו צללי ערב

או אולי אע"פ שאמש פירושו הלילה שעבר כמו שכתב הרד"ק,
על דרך ההרחבה אפשר לקרוא לכל יום אתמול אמש וזה גם יהיה בלאורתא כאן

נתקלתי כעת ברש"י בנדה דף ד: ד"ה ג' עונות וכו' דהוו להו ג' עונות; היום, אמש, ואתמול למפרע עד צהרים וכו' עיי"ש היטב.
מפורש כאן כמו הרד"ק ש'אמש' הכוונה אתמול בלילה דווקא, ואילו יום האתמול נקרא אתמול ולא 'אמש' ודו"ק.
מישהו העיר את זה כבר?

Re: פירוש לשון באורתא

פורסם: ו' מאי 25, 2012 2:00 am
על ידי לייטנר
המעיין כתב:שאלה לחכמי הלשון שבכאן

זבחים ב ב א"ל רבינא לרב פפא לא הוית גבן באורתא תחומא בי חרמך וכו'

מה הפירוש באורתא (רש"י מסביר אמש)
הוא אמר לו את זה ביום ראשון כנראה, והכוונה שלא היה אתמול ביום (כלומר בשבת) בתוך תחום שבת ולא היה יכול לבא לדרשה של רבא (כמו שביאר רש"י)
מה השייכות ללילה כאן

חשבתי אולי בגלל שבלילה הוא זמן קניית תחום שבת ולכן לא אומר אתמול לא היית אלא בזמן קניית התחום באורתא כלומר ליל שבת, ולפי"ז אם היה אומר לו סתם ביום שני לא היית אתמול לא היה אומר באורתא כי אין לזה שייכות לעניין?


אע"פ שאני יודע שמה שאכתוב להלן אינו תואם לרוב המקומות שבהם מופיעה המילה, אכתוב כי המילה 'אורו' באכדית היא יום, ובהחלט יכולה להיות יום אתמול.