הערה פשוטה במס' מידות - כבר קדמוני בזה?
פורסם: ד' יולי 10, 2013 12:19 am
במס' מידות פ"ב מ"ה -
יש להעיר על הסדר שבמשנה, שמתחיל למנות בקרן דרומית מזרחית, וצ"ב מדוע דוקא שם.
עוד אעיר על לשון המתני' מדוע שנינו כך "דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית", מדוע ב'דרומית מזרחית' ה'דרום' קודם ל'מזרח', ואילו במזרחית צפונית ה'מזרח' קודם ל'צפון', וכן הלאה.
וע"פ פשטות הסיבה היא כדי לשנות בדרך קצרה, איידי דסליק מ'מזרחית' [דרומית מזרחית'] חזר ואמרו קודם ל'צפונית' ['מזרחית צפונית'], אבל אי משום הא בלבד, היה אפשר לשנות בדרך שונה, למשל
"דרומית מזרחית, צפונית מזרחית - צפונית מערבית, דרומית מערבית"
היינו בהקדם דרום או צפון למזרח ומערב. או להיפך ניתן היה להקדים תמיד 'מזרחית' ו'מערבית' ל'דרומית' ו'צפונית'.
והנה, סדר זהה לסדר זה נשנית במס' זבחים פ"ה מ"ג, אך שם זה מובן, וכדלהלן.
אך במשנה בזבחים הסיבה פשוטה, כי המשנה מונה את דרכו של הכהן בעת מתן דמים בקרנות, ולכן הוא מונה "בא לו לקרן דרומית מזרחית" כיון שהוא עולה בצד דרום ופוגע בקיר הדרומי תחילה, והקרן הראשון שהוא פוגע הוא דרומית מזרחית. גם נראה דלכן הוקדם 'דרום' ל'מזרח'.
ואח"כ ממשיך לקיר המזרחי עד לקרן מזרחית - דרומית, וגם לכן מקדים כאן מזרח לצפון, כיון שהכהן הולך בקיר המזרחי של המזבח עד הקרן הצפוני של הקיר המזרחי. וכן הלאה.
אך במתני' מס' מידות אי אפשר לומר כנ"ל. אך למעשה ע"פ הנ"ל נראה לפרש, שסיבת שינון המשנה בלשון זה הוא, מפני ששנינו לעיל במידות פ"ב מ"ב
ויש לחדש ולומר שמשנה זו שהבאנו לעיל על לשכות עזרת נשים, נשנית כאי' היה השונה נכנס לבית המקדש ומונה את לשכות העז"נ [מבחוץ], כדרך איש שנכנס לראות בבית המקדש.
ולכן הנכנס להר הבית, רואה תחילה את כותל הדרומי של העז"נ, ופונה לימין ופוגע בלשכה הראשונה שהיא בפינה 'דרומית' - 'מזרחית', ולכן הקדים 'דרום' ל'מזרח', כיון שהנכנס הוא בצד דרום ומגיע עתה לפינת כותל המזרחי. אח"כ ממשיך בצד ימין ופונה לצד הכותל המזרחי ופוגע בלשכה 'מזרחית צפונית', ואח"כ פונה לכותל צפוני ופוגע בלשכה 'צפונית מערבית', ובסופו חוזר לימין ופוגע בלשכה מערבית דרומית, עד שהוא יוצא ממקום שנכנס.
עזרת הנשים היתה ארך קל"ה אמה וכו'
וארבע לשכות היו בד' מקצעותיה וכו' ומה היו משמשות:
דרומית מזרחית, היא היתה לשכת הנזירים, ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן, ומגלחין את שערן, ומשלחים תחת הדור.
מזרחית צפונית, היא היתה לשכת העצים, ששם הכהנים בעלי מומין מתליעין העצים, וכל עץ שנמצא בו תולעת, פסול מעל גבי המזבח.
צפונית מערבית, היא היתה לשכת מצורעים.
מערבית דרומית, אמר רבי אליעזר בן יעקב, שכחתי מה היתה משמשת. אבא שאול אומר, שם היו נותנין יין ושמן, היא היתה נקראת לשכת בית שמניה.
יש להעיר על הסדר שבמשנה, שמתחיל למנות בקרן דרומית מזרחית, וצ"ב מדוע דוקא שם.
עוד אעיר על לשון המתני' מדוע שנינו כך "דרומית מזרחית, מזרחית צפונית, צפונית מערבית, מערבית דרומית", מדוע ב'דרומית מזרחית' ה'דרום' קודם ל'מזרח', ואילו במזרחית צפונית ה'מזרח' קודם ל'צפון', וכן הלאה.
וע"פ פשטות הסיבה היא כדי לשנות בדרך קצרה, איידי דסליק מ'מזרחית' [דרומית מזרחית'] חזר ואמרו קודם ל'צפונית' ['מזרחית צפונית'], אבל אי משום הא בלבד, היה אפשר לשנות בדרך שונה, למשל
"דרומית מזרחית, צפונית מזרחית - צפונית מערבית, דרומית מערבית"
היינו בהקדם דרום או צפון למזרח ומערב. או להיפך ניתן היה להקדים תמיד 'מזרחית' ו'מערבית' ל'דרומית' ו'צפונית'.
והנה, סדר זהה לסדר זה נשנית במס' זבחים פ"ה מ"ג, אך שם זה מובן, וכדלהלן.
חטאות הציבור והיחיד אלו הן חטאות הציבור שעירי ראשי חודשים ושל מועדות, שחיטתן בצפון וקיבול דמן בכלי שרת בצפון ודמן טעון ארבע מתנות על ארבע קרנות,
כיצד, עלה לכבש ופנה לסובב
ובא לו לקרן דרומית מזרחית
מזרחית צפונית
צפונית מערבית
מערבית דרומית
אך במשנה בזבחים הסיבה פשוטה, כי המשנה מונה את דרכו של הכהן בעת מתן דמים בקרנות, ולכן הוא מונה "בא לו לקרן דרומית מזרחית" כיון שהוא עולה בצד דרום ופוגע בקיר הדרומי תחילה, והקרן הראשון שהוא פוגע הוא דרומית מזרחית. גם נראה דלכן הוקדם 'דרום' ל'מזרח'.
ואח"כ ממשיך לקיר המזרחי עד לקרן מזרחית - דרומית, וגם לכן מקדים כאן מזרח לצפון, כיון שהכהן הולך בקיר המזרחי של המזבח עד הקרן הצפוני של הקיר המזרחי. וכן הלאה.
אך במתני' מס' מידות אי אפשר לומר כנ"ל. אך למעשה ע"פ הנ"ל נראה לפרש, שסיבת שינון המשנה בלשון זה הוא, מפני ששנינו לעיל במידות פ"ב מ"ב
כל הנכנסין להר הבית נכנסין דרך ימין, ומקיפין ויוצאין דרך שמאל.
ויש לחדש ולומר שמשנה זו שהבאנו לעיל על לשכות עזרת נשים, נשנית כאי' היה השונה נכנס לבית המקדש ומונה את לשכות העז"נ [מבחוץ], כדרך איש שנכנס לראות בבית המקדש.
ולכן הנכנס להר הבית, רואה תחילה את כותל הדרומי של העז"נ, ופונה לימין ופוגע בלשכה הראשונה שהיא בפינה 'דרומית' - 'מזרחית', ולכן הקדים 'דרום' ל'מזרח', כיון שהנכנס הוא בצד דרום ומגיע עתה לפינת כותל המזרחי. אח"כ ממשיך בצד ימין ופונה לצד הכותל המזרחי ופוגע בלשכה 'מזרחית צפונית', ואח"כ פונה לכותל צפוני ופוגע בלשכה 'צפונית מערבית', ובסופו חוזר לימין ופוגע בלשכה מערבית דרומית, עד שהוא יוצא ממקום שנכנס.