עמוד 1 מתוך 1

'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 6:11 pm
על ידי חכם באשי
אחד הראשונים, בדברו בגנות המחלוקות כותב, בין היתר:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בִּמְלוּנָה,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / מִמַּעֲשִׂים הָרָעִים.

וכוונת הדברים לבבא מציעא לג ע"א: "בעי מיניה רב חסדא מרב הונא: תלמיד וצריך לו רבו מאי?", כלומר: מה דינו של תלמיד שרבו צריך לו מפני שיש בידו שמועות מפי אחרים, האם גם רב כזה קודם לאביו להשבת אבידה. השיב לו רב הונא: "חסדא חסדא, לא צריכנא לך! את צריכת לי עד ארבעין שנין. איקפדי אהדדי ולא עיילי לגבי הדדי. יתיב רב חיסדא ארבעין תעניתא משום דחלש דעתיה דרב הונא, יתיב רב הונא ארבעין תעניתא משום דחשדיה לרב חסדא". היינו: "חשב רב הונא בדעתו, כי רב חסדא על עצמו שאל, וכי הוא בעיניו תלמיד שצריך לו רבו, וכעס, והשיבו: רב חסדא, לא צריכנא לך לא לחדודך ולא לפלפולך! אתה צריך ללמוד ממני עד מלאת לך ארבעים שנה..." (שיטה מקובצת בשם פירוש רבינו חננאל).
אמנם איני יודע מהו 'נתקוטטו במלונה'. ושמא 'מלונה' משמש כאן בהוראת בית אכסניה או מקום לינה (בשונה מהוראתו המקורית: סוכה קטנה בשדה ללינת השומר; עי' ישעיה א ח, כד כ, ובמפרשים), ומסורת היתה בידי רבינו שהם נתקוטטו בבית האכסניה ולא, לדוגמא, בבית המדרש. ושמא יש לקרוא: 'נִתְקוֹטְּטוּ כַּמְּלוּנָה', ו'כמלונה' מתאר את ההתקוטטות גופא, כמו: "נוֹעַ תָּנוּעַ אֶרֶץ כַּשִּׁכּוֹר, וְהִתְנוֹדְדָה כַּמְּלוּנָה" (ישעיה כד כ), שהמלונה "עשויה מעצים קלים... וכשהרוח מכה באותה מלונה, היא מתנודדת אילך ואילך" (פירוש רד"ק, שם). ועדיין צ"ע.
אשמח לשמוע את דעת החברים בנוגע ל'נתקוטטו במלונה'.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 6:28 pm
על ידי כותב בדמע
ודלמא מלשון תלונה?

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 6:37 pm
על ידי חכם באשי
בכתה"י מפורש 'מלונה' (ורק גבי האות הראשונה קיים ספק אם היא ב' אות כ').
והאם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 9:06 pm
על ידי שנת ישרים
חכם באשי כתב:האם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.
ג''א אינני בקיא בה בעוה''ר, ואולי יש להביא ראיה מלה''כ תלונות בנ''י אשר המה מלינים עלי, אם יסכימו איתה בעלי דקדוק.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 9:18 pm
על ידי תוכן
זה משחק מילים על לשון הפסוק, והתנדדה כמלונה, היינו משהו רעוע, כך נתקוטטו כמלונה.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ב' יולי 29, 2013 9:27 pm
על ידי הגהמ
שנת ישרים כתב:
חכם באשי כתב:האם אתה רוצה לפרש את 'במלונה' מלשון תלונה? האם זה ייתכן? אינני בקי בתורת הדקדוק.
ג''א אינני בקיא בה בעוה''ר, ואולי יש להביא ראיה מלה''כ תלונות בנ''י אשר המה מלינים עלי, אם יסכימו איתה בעלי דקדוק.

לא נצרכה בקיאות בדקדוק לדעת שמ'מ' הפעולה של מלינים לא נוצר שם דבר 'מלונה', רק שנצרך בקיאות בחכמת השיר והפיוט לדעת אם אפשר לעשות שימוש כזה לצורך החרוז וכדו', ואם אין בפי החכם מענה אנן מה נעני אבתריה. והעיקר נראה כד' הר' תוכן.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ד' יולי 31, 2013 12:23 am
על ידי אויצרניק
הבא לקמן הוא בדרך-אפשר בלבד, ואשמח לראות כאן דברי ידענים וגדולים ממני.
רב הונא היה ראש ישיבת סורא. ישיבת סורא, כישיבה הגדולה היותר בזמנה, כללה אגפים שונים כדי לאכלס את תלמידיה המרובים. החלקים היו: "אכסדרא", "קיטון", "גינתא" ו"ציפי". הגינתא היא מקום גידולי ירקות, ששימשו לכלכלת הישיבה והאכלת התלמידים. שמא ניתן להניח שדיון הלכתי זה היה בגינת הישיבה, אותה מכנה אותו ראשון "מלונה" מלשון "מלונה במקשה" (ישעיהו א) שפתרונו סוכת השומר בגינה, שם עמדו בצל הרב והתלמיד ודנו בהלכות.
ולא באתי אלא להעיר.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ד' יולי 31, 2013 12:34 am
על ידי חכם באשי
מי בדיוק סיפר לך שהייתה שם גינה? אולי היה שם גם קפיטריה וחדר כושר?...

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2013 12:12 am
על ידי אויצרניק
ויקיפדיה סיפרה לי. ואפילו שם לא חשבו על קפיטריה וחדר כושר, למרות שלא טרחו לציין מקור...

אבל באמת היה מעניין יותר לו נכתב:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בחדר כושר,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / ומאז חיים באושר.

או למשל:
וְרַב חִסְדָּא וְרַב הוּנָא / נִתְקוֹטְּטוּ בבית-קפה,
הִתְעַנּוּ אַרְבָּעִים / ואמרו שלום יפה.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2013 2:20 am
על ידי חכם באשי
פיספסת את החריזה הפנימית שבכל טור.

Re: 'נתקוטטו במלונה'

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 2:12 pm
על ידי הוגה ומעיין
שמא מלשון המושאלת, כפי שמביא אב"י בערכו, במשמעות העברת זמן לזמן קצר: "ליני במלונת שביה/ תמה אמה עבריה/ עתה אכרית נכריה/ בת צר קוסם ומעונן" (ר"י נג'ארה, יונה על קן). ופירושו שנתקוטטו לזמן קצר בלבד.