עמוד 1 מתוך 1

ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2013 7:33 pm
על ידי הרב בן הרב
דוגמית מביאור לחידושי הגר"ח על הרמב"ם הל' תפילה. הביאור הוא ע"ד הפשט ומיועד בעיקרו לצורבים צעירים...

נשמח לשמוע תגובות.

Re: ביאור לחידושי הגר"ח ע"ד הפשט

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 2:48 pm
על ידי הרב בן הרב
בהמשך יבוא בעז"ה קובץ מילואים בצירוף: הגהת החזו"א, הצ,ע והתירוצים עלי'. דעת הפוסקים ומקורם. מקורות בראשונים לדברי הגר"ח, ועוד.

Re: ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: א' אוגוסט 04, 2013 9:27 pm
על ידי ארי במסתרים
יפה מאוד

Re: ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2013 12:53 am
על ידי הרב בן הרב
תודה

Re: ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2013 1:23 am
על ידי אויצרניק
קראתי והוא נאה. אמנם יש לשפר קצת את הניסוח בכמה מקומות ולהתבטא באופן יותר מדויק, אך הרצף והמהלך מובנים היטב.
ולא אתאפק מלהעיר הערה כללית, בכללות ההרגל של דורנו להרבות בספרי פירושים ופענוחים לתורה ולספרי רבותינו, החל מ"רש"י כפשוטו" של עוז והדר (במתיבתא) וכלה בחושן-משפט מבואר ומפוענח. הספרים הללו מרגילים את הלומד הצעיר והמבוגר לתרבות לימוד שונה מהנכונה; בעוד שתמיד ידענו כי ספר תורני הוא ספר שיש ללמדו, לעבד כל משפט ולצרף מקטע למקטע, בספרים אלו מונח הדגש על "חוויית קריאה" - על הלומד רק לקרוא את הכתוב, את דברי חכמינו ואת הפירוש בלולים כאחד, ולדעת את הסוגיא.
שיטת לימוד כזו מונעת לימוד נכון, מונעת אפשות ללימוד עצמי ביום מן הימים, ואף מספקת הבנה רדודה יותר של הסוגיא הנלמדת - מחמת חוסר התעמקות של הלומד בדברים. לענ"ד נראה שחשוב יותר להשקיע בעריכה, בהערות שוליים נרחבות, בציונים לספרי אחרונים, בפיסוק וחלוקה למקטעים, כדי להגיש ללומד ספר נוח ללימוד וראוי לעיון; אך לא לחסוך ממנו את הצורך לטרוח ולחשוב בעצמו, לא להגיש לו את הסברא לפה.
ולא באתי אלא להעיר.

Re: ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: ג' אוגוסט 06, 2013 1:03 pm
על ידי שנת ישרים
בקובץ המצורף בהערה 3 כתב:גודל כוונת התפלה ואפילו אצל כמה שלא מהחסידים
מה פירוש?

אויצרניק כתב:ולא אתאפק מלהעיר הערה כללית, בכללות ההרגל של דורנו וכו'
שפת"י.

Re: ביאור לחידושי הגר"ח מבריסק ע"ד הפשט

פורסם: ש' אוגוסט 10, 2013 10:17 pm
על ידי הרב בן הרב
ע"פ בירור שערכתי, הכי הווה גופא דעובדא: האדמו"ר הנ"ל עורר על כוונת התפילה, ונשמעו טענות כי דגש בכוונת התפילה הוא 'חידוש' חסידי ולא מצינו דוגמתו בעולם הישיבות, וע"ז הביא מהגר"ח.