עמוד 1 מתוך 2

אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2010 10:20 pm
על ידי שמואל ברמה
ידוע שיש מצוות החזקת ס"ת בבית, וכמו בכותרת, אוצר החכמה הוי ס"ת לגבי זה, או לא?

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2010 11:16 pm
על ידי אוצר החכמה
כוונתך ודאי לדעת הרא"ש?

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ב' אוגוסט 09, 2010 11:22 pm
על ידי שמואל ברמה
כמובן

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 6:32 am
על ידי יאיר
ונשאלת השאלה האם מעיקר הדין צריך לנשק הדיסק במקרה שנפל?.. :)

וידוע שדין ספר ממש, יותר חמור מקובץ וכו' שלא כתוב עם אותיות על דף אך אולי כאן הדין שונה..

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 7:55 am
על ידי אוצר החכמה
לענ"ד נראה פשוט שאין לזה דין אותיות כתובות ולכן אין בזה קדושה ומותר להכניסו לביהכ"ס וכדומה
רק כוונת שמואל ברמה היתה דלפי הרא"ש עניין המצווה הזאת הוא יכולת הלימוד ולכן כתב שבזמן הזה מקיימם דווקא בספרים שלומדים בהם
(אע"פ שאנחנו לא נוהגים כך אלא מתייחסים לכתיבת ס"ת ממש כקיום המצווה, בלשון הרא"ש עצמו משמע בזמה"ז אין קיום בס"ת כי לא לומדים בו ורק בספרים שלומדים בהם)
ולפי"ז שאל אם יש קיום מצוות כתיבת ס"ת באוצר החכמה דאע"פ שאין כאן כתיבה לעניין קדושת האותיות סו"ס יש כאן דברים כתובים שניתן ללמוד מהם ותקיים העניין אותו עשה הרא"ש לעיקר קיום המצווה

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 8:05 am
על ידי אוצר החכמה
עוד יש להוסיף כמו שדובר ע"ז כבר בנושא אחר שהאותיות על המסך אפילו אם נימא שמקרי כתב שאינו מתקיים ועדיפא מיניה שהוא מתחדש בכל עת ושעה (וזה הטעם שלא חוששים למחיקת השם) מ"מ לעניין ביהכ"ס אם מכניס מחשב נייד שכתוב בו על המסך צריך להחמיר כי סו"ס דברים שבקדושה כתובים יש כאן כרגע ויש לפלפל בזה.

ואפשר להוסיף דבעניין כתיבת ס"ת ג"כ יש להסתפק בדבר
לגבי הקונה קלטות או דיסקים אודיו שיש בהם שיעורי תורה שמצד אחד יש לומר שכל היכא שיש דבר של קיימא שאפשר ללמוד ממנו מקרי כתיבת ס"ת לפי הרא"ש (מה יהיה במי שקונה עבד כנעני בעל זכרון שיודע לחזור על כל התורה בע"פ) ולפי"ז כ"ש באוצר החכמה
או דלמא שבעינן דווקא בדרך כתיבה דומיא דס"ת ואז חזרנו לדון ע"פ צד זה כאן באוצר החכמה האם כיוון שהדברים נכתבים בכל פעם על המסך נקראים הדברים כתובים

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 9:49 am
על ידי חכם באשי
אולי תסבירו לי, כיצד יתכן ש'אוצר החכמה' יהיה ספר תורה (אפילו כשהכוונה לשיטת הרא"ש) אם אי אפשר להשתמש בו בשבת?
הראיתם ספר תורה כזה?

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 10:11 am
על ידי אוצר החכמה
ראינו גם ראינו,
למאן דאמר אין קורין בכתובים בשבת, שבת קטז ב, לדעת ר' נחמיה.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 10:16 am
על ידי בצלאל
אוצר החכמה כתב:ראינו גם ראינו,
למאן דאמר אין קורין בכתובים בשבת, שבת קטז ב, לדעת ר' נחמיה.

ושמא דעת ר' נחמיה אינה סבורה כשיטת הרא"ש, ולפ"ז כתובים עדיין אינם ס"ת? ומנין שאין דעת הרא"ש שהדברים אמורים רק על ספרים שכל שעה יכול למשמש בהם, כדוגמת ס"ת שבמקרא שנאמר עליו "והגית בו יומם ולילה"? ועוד, הרי בדוגמת הכתובים אין כאן חסרון בחפצא אלא בגברא.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ג' אוגוסט 10, 2010 11:13 am
על ידי חכם באשי
הסיבה שאין קורין בכתובים בשבת, היא משום "ביטול בית המדרש", היא הדרשה שנהגה באותם ימים.
ולא ניתן לומר כך גבי המאגרים הממוחשבים (אם כי, אחרים יטענו, שהם-הם הדברים!!!)

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2010 7:05 pm
על ידי יענקל מרגלית
בכלל לא ברור אם יש לכתיבה אלקטרונית שם כתיבה, ועל כן אין בזה שום מעלה

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ד' אוגוסט 11, 2010 7:43 pm
על ידי אוצר החכמה
חכם באשי כתב:הסיבה שאין קורין בכתובים בשבת, היא משום "ביטול בית המדרש", היא הדרשה שנהגה באותם ימים.
ולא ניתן לומר כך גבי המאגרים הממוחשבים (אם כי, אחרים יטענו, שהם-הם הדברים!!!)



לכן הבאתי את דעת ר' נחמיה שלדעתו הסיבה לא משום ביטול אלא משום שטרי הדיוטות עיי"ש

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 2:44 am
על ידי img770
נשאלת השאלה האם מעיקר הדין צריך לנשק הדיסק במקרה שנפל?.. :)

אם נפל הדיסק ייתכן והחומר שבו נמחק, וממילא ליכא שאלה לכתחילה... :-) 

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:22 am
על ידי ווונדערלעך
השאלה אם הוא נפל על השטיח דחזקה שאינו מתקלקל. אבל זאת יש לשאול, מי סגי בנשיקה אחת, או דילמא בעינן 45 אלף נשיקויס.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 7:29 pm
על ידי יאיר
הדברים ודאי לא קשורים כי גם אם יתכן שהדיסק התקלקל עדיין צריך לנשקו..(במצב שהדין שצריך כשברור שלא התקלקל)..

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 7:30 pm
על ידי מגיב ומניב
ווונדערלעך כתב:השאלה אם הוא נפל על השטיח דחזקה שאינו מתקלקל. אבל זאת יש לשאול, מי סגי בנשיקה אחת, או דילמא בעינן 45 אלף נשיקויס
.

ישנם הרבה ספרים שאינם טעונים נשיקה הכלולים באוצר, כך שהמספר הנ"ל קצת מוגזם...

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 9:00 pm
על ידי חיים
אולי יש גם להסתפק על מה שכתב הט"ז יו"ד רעז, א בשם הב"ח וז"ל וכתב מו"ח ז"ל מכאן יש ללמוד שלא ילך אדם חוץ ויניח הספר פתוח אם אין עליו מפה דלאו דוקא ס"ת אלא ה"ה שאר ספרים עכ"ל האם הוא הדין שאין ללכת ולהניח ספר פתוח על המסך.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 9:50 pm
על ידי img770
יש להכריע שנישוק הדיסק הקשיח, כמוהו כנשיקת ארגז קרטון בו מונחים הספרים, כיוון שהדיסק עצמו אין בו כלל צד קדושה, כיוון שלא ניכר בו הכתב, אלא הספרים "מונחים" בתוכו. (ולכן אין בעי' להכניסו למקום טומאה וכיו"ב).
אלא אי תרצה להקשות, עדיפא להקשות גבי מסך שעליו פתוחין דברי תורה, (כמו שכתב חיים), אם צריך לנשקו.
ומסתבר, שכיוון ולהלכה נפסק שאין בכתב קדושה כל עיקר כלל, ולכן מותר למחוק בו שמות שאינן נמחקין, אין כל מקום לנשק את המסך ומותר להשאירו פתוח.

ושוב נשוב לעיקר שאלת האשכול, אם בקניית דיסק יוצאין ידי חובת כתיבת ס"ת, כאילו קנה ספר. ונראה לפשוט, דאכן יוצאין בזה י"ח, (כמו שכתב אוצר החכמה). מפני שטעמו של הרא"ש הוא מצד הלימוד בספרים, וזה איכא (טפי...) באוצה"ח.

אמנם שוב יש לשאול, דהרי יש מח' האם יוצאין ידי מצוות כתיבת ס"ת בלוקח ס"ת מן השוק, ולא בכותב בעצמו, וא"כ יש לדון לדעת הרא"ש אם המצווה הווי דווקא בכותב ספר, או גם בקונה ספר. דאם נאמר שהוא דווקא בכותב ספר בעצמו, אזי לא יוצאים י"ח בקניית אוצה"ח.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:02 pm
על ידי יאיר
במחשב נייד אין בעיה..אפשר לסגור את המסך..אך גם במחשב רגיל..אפשר למזער את החלון..(ולא רק שודאי שלא צריך לסגור את החלון אלא אף למזער או לסגור את המחשב נייד נ"ל שיסכימו איתי דחומרא [אולי אף חומרא יתירה] היא)..

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:05 pm
על ידי אוצר החכמה
אמנם שוב יש לשאול, דהרי יש מח' האם יוצאין ידי מצוות כתיבת ס"ת בלוקח ס"ת מן השוק, ולא בכותב בעצמו, וא"כ יש לדון לדעת הרא"ש אם המצווה הווי דווקא בכותב ספר, או גם בקונה ספר. דאם נאמר שהוא דווקא בכותב ספר בעצמו, אזי לא יוצאים י"ח בקניית אוצה"ח.



שאלה זו קיימת מאז המצאת הדפוס וכמדומני שנקטו שלדעת הרא"ש קונים ספרים מודפסים

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:16 pm
על ידי חכם באשי
דומני,
כי אשכול היתולי (כן הוא במרבית הודעותיו) זה יותר מתאים לימי אדר.
קצת סבלנות, חודש אדר הקרוב יהיה בעוד כששה חודשים...

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:20 pm
על ידי גלילי
חכם באשי כתב:דומני,
כי אשכול היתולי (כן הוא במרבית הודעותיו) זה יותר מתאים לימי אדר.
קצת סבלנות, חודש אדר הקרוב יהיה בעוד כששה חודשים...

אני דווקא הייתי משייך את זה ל"ניטל"...

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:25 pm
על ידי יאיר
גלילי הסבר נא לבור כמוני מהו "ניטל"..

חכם באשי אתה צודק..אכן האשכול היתולי אך זו גדלות התורה..לדעת שצריך לברר גם את הדברים הקטנים וגם זו תורה וחלק מההודעות כאן נוגעים להלכה בדברים קטנים אלו..

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 10:34 pm
על ידי גלילי
יאיר כתב:גלילי הסבר נא לבור כמוני מהו "ניטל"..


בבקשה מצורף:
חיי משה - ניטל.pdf
(313.76 KiB) הורד 457 פעמים

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ה' אוגוסט 12, 2010 11:57 pm
על ידי זקן ששכח
יאיר כתב:ונשאלת השאלה האם מעיקר הדין צריך לנשק הדיסק במקרה שנפל?.. :)


ונשאלת השאלה (בבקשת סליחה על הבורות), האם מעיקר הדין צריך לנשק ספר במקרה שנפל?

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 12:51 am
על ידי חכם באשי
יאיר כתב:ונשאלת השאלה האם מעיקר הדין צריך לנשק הדיסק במקרה שנפל?.. :)


ויש עוד לשאול ולחקור,
אם יש לנשק תלמיד חכם שנפל, הרי איהו גופא דתורה! ועי' קידושין פ"ק, על הני טיפשאי העומדים לכבוד התורה ואין עומדים לכבוד לומדיה.
ושמא, אין לנשק את התלמיד חכם שנפל, כיוןן שתולה בדעת אחרים - בדעת הת"ח עצמו, המתבייש שינשקוהו ברבים, ויוסיפו בושה על בושת נפילתו.
אך יתכן, שאין בכוח הת"ח למחול, דהתורה נמשלה למלך, כדכתיב "בי מלכים ימלוכו", ומלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול.
ויש עוד הרבה לעיין ולחקור בזה, אלא משום קוצר הזמן, שכן השבת ממשמשת ובאה וצרכי בני ביתי מרובים... אקצר, והמשכיל ידום.
החופק"ק סימא דחכימיא
הק' חכם באשי
החודש השביעי ב'שה לשטרות

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 1:13 am
על ידי מנחם
בעניין נישוק ס"ת:
לכאורה טעות ביד ההמונים בחושבם שהוא נובע מקדושתו, וכל שיש בו קדושה ראוי לנשקו. נישוק מורה על חיבה: "ראיתי מבני עליה שהיו מנשקין המצות והמרור, וכן הסוכה בכניסתו וביציאתו, וכן ארבעה מינים שבלולב, והכל מחיבוב המצוה, ואשרי מי שעובד ה' בשמחה" (של"ה הובא במ"ב תע"ז סק"ה).

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 1:17 am
על ידי גלילי
מנחם כתב:בעניין נישוק ס"ת:
לכאורה טעות ביד ההמונים בחושבם שהוא נובע מקדושתו, וכל שיש בו קדושה ראוי לנשקו. נישוק מורה על חיבה: "ראיתי מבני עליה שהיו מנשקין המצות והמרור, וכן הסוכה בכניסתו וביציאתו, וכן ארבעה מינים שבלולב, והכל מחיבוב המצוה, ואשרי מי שעובד ה' בשמחה" (של"ה הובא במ"ב תע"ז סק"ה).

קודם כל יישר כח על דברי טעם שהבאת כאן.
שנית, אם כך וודאי שאין ערך לדיסק אוצר החכמה או למחשב. ברור שכל הערך הוא לחומר הרוחני שהוא מכיל, ולא לגולם בעלמא.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 1:18 am
על ידי מנחם
כיון שהנישוק בא מחיבה, אי אפשר לדון עליו, דהוי דברים שבלב.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 2:00 am
על ידי גלילי
אגב, מנחם
מצינו שהחמיר המקום בנשיקה לרעה, כמו שכתוב בפרקי דר"א [פמ"ה].
וברד"ל:

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 2:07 am
על ידי נהנה מהאוצר
חיים כתב:אולי יש גם להסתפק על מה שכתב הט"ז יו"ד רעז, א בשם הב"ח וז"ל וכתב מו"ח ז"ל מכאן יש ללמוד שלא ילך אדם חוץ ויניח הספר פתוח אם אין עליו מפה דלאו דוקא ס"ת אלא ה"ה שאר ספרים עכ"ל האם הוא הדין שאין ללכת ולהניח ספר פתוח על המסך.

כבר מזמן הסתפקתי בזה, והאם למישהו יש ידיעה בנידון?
וכעת שציינו כאן לדברי הב"ח עיינתי שם ואכן משמע שהוא משום כבוד הכתב, ויתכן באמת שמכיון שהמסך אינו כתב אין בכך כלום, האם מישהו יודע דבר ברור בנידון?

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 3:00 am
על ידי חכם באשי
נהנה מהאוצר,
עד שיוכרע ספקך, באפשרותך לנהוג כבעל כנסת הגדולה, שפרס מפה על ספריו הפתוחים.
כך גם אתה, טול מפה (ברשות רעייתך, כמובן), וכשאתה יוצא לרגע - תפרסנו על המסך...
ושמא תרקום על אותה מפה: "והגית בו יומם ולילה", ותייחדנו לכתחילה לשם זה הענין.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 3:05 am
על ידי יאיר
נהנה מהאוצר כתב:
חיים כתב:אולי יש גם להסתפק על מה שכתב הט"ז יו"ד רעז, א בשם הב"ח וז"ל וכתב מו"ח ז"ל מכאן יש ללמוד שלא ילך אדם חוץ ויניח הספר פתוח אם אין עליו מפה דלאו דוקא ס"ת אלא ה"ה שאר ספרים עכ"ל האם הוא הדין שאין ללכת ולהניח ספר פתוח על המסך.

כבר מזמן הסתפקתי בזה, והאם למישהו יש ידיעה בנידון?
מה שכתבו כאן שמכיון שאינו כתב אין בכך כלום, לא ברירא לי, דמי יימא לן שהאיסור להשאיר ספר פתוח הוא דווקא בספר כתוב, ואולי עיקרו הוא ענין סגולי וכד', ואם כן גם במסך יתכן ויהיה הדין כן


אכן הוא ענין סגולי כמובא בבאר היטב שם (יו"ד רעז א) דיש מלאך המכונה ש"ד (ש"ומר ד"פין) דמשכח תלמודו של המשאיר ספר פתוח ויוצא..

(אך עדיין לכאורה אין ראיה..)

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 8:13 am
על ידי מנחם
יאיר כתב:דיש מלאך המכונה ש"ד (ש"ומר ד"פין)

אז כאן צריך שומר מסך???

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 2:08 pm
על ידי שמואל ברמה
img770 כתב:אמנם שוב יש לשאול, דהרי יש מח' האם יוצאין ידי מצוות כתיבת ס"ת בלוקח ס"ת מן השוק, ולא בכותב בעצמו, וא"כ יש לדון לדעת הרא"ש אם המצווה הווי דווקא בכותב ספר, או גם בקונה ספר. דאם נאמר שהוא דווקא בכותב ספר בעצמו, אזי לא יוצאים י"ח בקניית אוצה"ח.


ומי אמר שיש עניין של קנייה באוצה"ח, אפשר שכאשר אתה מעלה את הדף על המסך אתה בעצם כותב. 

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ו' אוגוסט 13, 2010 3:57 pm
על ידי נהנה מהאוצר
יאיר כתב:
נהנה מהאוצר כתב:
חיים כתב:אולי יש גם להסתפק על מה שכתב הט"ז יו"ד רעז, א בשם הב"ח וז"ל וכתב מו"ח ז"ל מכאן יש ללמוד שלא ילך אדם חוץ ויניח הספר פתוח אם אין עליו מפה דלאו דוקא ס"ת אלא ה"ה שאר ספרים עכ"ל האם הוא הדין שאין ללכת ולהניח ספר פתוח על המסך.

כבר מזמן הסתפקתי בזה, והאם למישהו יש ידיעה בנידון?
מה שכתבו כאן שמכיון שאינו כתב אין בכך כלום, לא ברירא לי, דמי יימא לן שהאיסור להשאיר ספר פתוח הוא דווקא בספר כתוב, ואולי עיקרו הוא ענין סגולי וכד', ואם כן גם במסך יתכן ויהיה הדין כן


אכן הוא ענין סגולי כמובא בבאר היטב שם (יו"ד רעז א) דיש מלאך המכונה ש"ד (ש"ומר ד"פין) דמשכח תלמודו של המשאיר ספר פתוח ויוצא..

(אך עדיין לכאורה אין ראיה..)

כתבתם את ההערה קודם שערכתיה, אבל לאחר מכן הסתכלתי במקור הדברים בש"ך ובעוד ספרי אחרונים, וראיתי שנראה שגם הענין הסגולי הוא מפני חשש שישפך על הכתב דבר מה שיקלקלנו או שיבא לידי ביזוי בדרך אחרת, ולכאורה זה שייך רק בכתב

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ש' אוגוסט 14, 2010 11:05 pm
על ידי חכם באשי
עי' viewtopic.php?f=7&t=1457#p9817
וכיון שיצאה השבת, יש פנאי לשוב ולחקור בהלכה חמורה זו.

אי אוצר החכמה הוי ספר תורה, יש לעיין, אם יש לעמוד לכבודה, ובמיוחד דלא גרע מזקן שהוא "זקן שקנה חכמה", והרי דיסק זה שעלה ממון הרבה בוודאי עונה להגדרה "זקן שקנה [אוצר] החכמה".
עוד יש לעיין, אם יש לאוצר החכמה קדימות בעלייה לתורה, כפי שלתלמיד חכם יש דין קדימות.
עיינתי הרבה בדברים ולא מצאתי פתרון להם,
אקווה שחכמי הפורום יעזרוני להחלץ מהמצר...

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ש' אוגוסט 14, 2010 11:27 pm
על ידי יאיר
שכחנו באשי שרק כשאתה כותב דברים מוזרים יש להם דין תורה..ואע"פ שאתה מזלזל חושב אני שיתכן מאוד שמי שנפל לו הדיסק ונשקו הקב"ה לא יקפח שכרו..אך אם זה משעשע אותך אתה מוזמן להמשיך ללעוג..אך אם תגזים..יתכן וגם אני אפתח פי..(אגב..אתה מרשה לי לכנותך בשמך?..)..

[חבל..בדיוק רציתי לפתוח אשכול לבקשת סליחה לרגל הימים הנוראים..ועוד חזון למועד..]

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ש' אוגוסט 14, 2010 11:37 pm
על ידי גלילי
יאיר כתב:שכחנו באשי שרק כשאתה כותב דברים מוזרים יש להם דין תורה..ואע"פ שאתה מזלזל חושב אני שיתכן מאוד שמי שנפל לו הדיסק ונשקו הקב"ה לא יקפח שכרו..אך אם זה משעשע אותך אתה מוזמן להמשיך ללעוג..אך אם תגזים..יתכן וגם אני אפתח פי..(אגב..אתה מרשה לי לכנותך בשמך?..)..

[חבל..בדיוק רציתי לפתוח אשכול לבקשת סליחה לרגל הימים הנוראים..ועוד חזון למועד..]

אני מקוה שמי שנפל לו הדיסק יש לו עדיין מה לנשק...
אולי כדאי שיכניס קודם למחשב, בכדי לדעת אם יש לזה בחי' לוחות, או שמא נחשב ל"שברי לוחות", ושמא מ"מ יש לסמוך על אמרם ז"ל הזהרו בזקן וכו' שהרי לוחות ושברי לוחות מונחים בארון, וצע"ג.

Re: אוצר החכמה הוי ספר תורה?

פורסם: ש' אוגוסט 14, 2010 11:49 pm
על ידי זקן ששכח
וכל הדיונים, ההתפלספויות והמריבות, גורמות לי לשוב ולשאול, האם אכן יש הלכה המחייבת לנשק ספר שנפל?