עמוד 1 מתוך 1

הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2013 11:15 pm
על ידי ויצמח פורקניה
"ידוע מה שאמרו צדיקים, כי הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק' וחכמי האמת, אף שלא ראה את דבריהם, כי מאחר שדבריו אמיתיים, ותורתו תורת אמת, ואמת יש רק אחד, כיוון לכתוב בספריו דברים אשר לא השיגם בעצמו, ומן השמים נזדמן בלשונו הקדוש דיבורים כאלו, שיהיו מכוונים גם על פי חכמת האמת".
האם ידוע לחכמים יודעי העתים איפוא המקור לזה?
והאם יש מקום שהאריכו בענין זה?

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2013 11:24 pm
על ידי עתניאל בן קנז
המימרא 'כל הכועס כאילו עובד ע"ז' שהביא הרמב"ם בפירוש המשניות, אינו מובא בחז"ל אלא בזוה"ק בלבד...

דומני שהרבי מראדזין יש לו מאמר שלם להשוואות בין ספרי הרמב"ם לזוהר. (איני יודע באיזה מספריו).

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2013 11:30 pm
על ידי איש רגיל
ספר יוחסין מאמר ראשון:
וכן בקדוש של סעודה שלישית על היין שאינו מפורש בתלמוד, והרמב"ם אומר שצריך אף על פי שהרא"ש אומר שאינו צריך ונתן טעם כי כמו שהוא די בלילה בקדוש אחד כן הוא ליום. וזה הטעם חלוש כי בלילה לא יש אלא סעודה אחת וביום חייב ב' סעודות מדרשת הפסוק והזוהר מסכים לדעת הרמב"ם ז"ל וכו' וכן ברכת המזון שהרמב"ם פסק אינה טעונה כוס והרא"ש פסק שטעונה כו'. ומצאנו בזוהר שאינה טעונה כוס ביחיד כי אם בג' בזימון כמו הג' אבות.


שו"ת עטרת פז חלק א כרך ג - אבן העזר, הערות סימן יב הערה א
ושו"ר בס"ד בס' מעט צרי (ערך חליצה, דף יט ע"ב) שהביא שם את דברי ספר ברית אבות שכתב על דברי הרמב"ם הללו, כי רוח ה' דיבר בו, ואכן מפורש כדבריו בזוה"ק (ר"פ חוקת) וכו', והוסיף ע"ז הרב מעט צרי כי פלא שמרן בב"י לא הביא מהזוהר הנ"ל. ע"ש. וראה גם בדברי הגר"א בביאורו לשו"ע אבה"ע שם (סי' קסט סקפ"ב) שג"כ מבואר בדבריו כיו"ב, שכתב שם על האי דהביא מרן את דברי הרמב"ם ומשלכת המנעל לארץ וכו', וז"ל: הוא מנהג קדמונים וכמ"ש בזוהר ריש חוקת ובעי לבטשא לההוא נעל וכו'. ע"ש. הרי שאף בדברי רבינו הגר"א מבואר דהערה את מקור האי מילתא בדברי הזוה"ק הנ"ל. וראה גם בס' טיב חליצה להגאון רבי אריה ליב צינץ (אות פג) שג"כ כתב שם על דברי הרמב"ם הנ"ל, ואני אומר על דברי הרמב"ם, כי חכם עדיף מנביא ונצנצה בו רוח הקודש שכיון לדברי הזוהר (פר' חוקת) שכתב סוד עצום ע"ז וכו'. ע"ש. הרי שאף הוא מסיב את דברי הרמב"ם אל מול פני המנורה הטהורה, לדברי הזוה"ק דפר' חוקת הנ"ל. וראה בדברי הרב המגיה בס' מעט צרי הנ"ל (שם, דף כ ע"א) שכתב, דמכאן יהיה ראיה לדברי האומרים שהרמב"ם ידע מספר הזוהר. ע"ש.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' אוקטובר 29, 2013 11:59 pm
על ידי מרחביה
לעניין החליצה כבר מצאו מקור בגאונים, איני זוכר המקורות כעת.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 12:17 am
על ידי מחולת המחנים
המגדל עוז, שהיה בעצמו מקובל, טרח בכמה מקומות להשוות את דברי הרמב"ם עם שיטת הקבלה, ובפרט בהל' יסודי התורה, אלא ש..

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 1:19 am
על ידי יין המשמח
1. הרמב"ם למד קבלה (ואולי הכוונה היא לזהר) כמובא במגדל עוז בהל' יסודי התורה.
2. יצא ספר כזה אך נראה לי שהוא מאת הר' ממ קאשער.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 1:22 am
על ידי יאיר
יין המשמח כתב:הרמב"ם למד קבלה (ואולי הכוונה היא לזהר)

נו בטח..פשיטא...

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 1:33 am
על ידי כנסת ישראל
[attachment=1]

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 1:39 am
על ידי כנסת ישראל
ראה במאמר של גורפינקל עמ' 450 ואילך כל המקורות.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 3:00 am
על ידי סגי נהור
בנידון זה שמעתי פעם דבר מעניין. כעת חיפשתי ומצאתי שזה מובא בשם בעל התניא וגם בשם אדמו"רי ראדזין.

הרמב"ם במורה הנבוכים מפרש לפי דרכו את טעמי הקרבנות, ובהגיעו ללחם הפנים כותב: "איני יודע לכך טעם". וקשה: כלום לא יכול היה הרמב"ם למצוא טעם כלשהו גם לכך, כפי שמצא מדעתו לכל הקרבנות?

אלא שמצינו שלחכמי הסוד לא נודע טעם מצוה זו, שכן על כך התפלל האר"י "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי", ולכן גם הרמב"ם - שדבריו מכוונים היו גם כנגד תורת הסוד - לא הצליח למצוא טעם למצוה.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:03 am
על ידי בברכה המשולשת
יש מאמר ארוך שראיתי פעם על הנושא (ואיני זוכר ממי, וגם איני זוכר אם הסכמתי עם אמור בו...)

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:32 am
על ידי חכם באשי
עתניאל בן קנז כתב:המימרא 'כל הכועס כאילו עובד ע"ז' שהביא הרמב"ם בפירוש המשניות, אינו מובא בחז"ל אלא בזוה"ק בלבד...

לא מדוייק. זה מובא גם ב'מדרש לעולם', מדרש מאוחר יחסית.

עוד בנוגע לרמב"ם והזוהר, ראוי להזכיר את סדרת מאמריו של ר"ר מרגליות, "הרמב"ם והזוהר", שנתפרסם בהמשכים ב'סיני'.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:33 am
על ידי יאיר
תכלית, יש ראיות מוצקות שהרמב"ם קרא את הזהר או חלקו?

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:35 am
על ידי שלח

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:40 am
על ידי ויצמח פורקניה

תודה רבה
האם אתה יכול להוריד לי בפי די אף כל המאמר של הרב מרגליות

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:45 am
על ידי שלח

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:50 am
על ידי שלח

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ד' אוקטובר 30, 2013 9:54 am
על ידי תוכן
עתניאל בן קנז כתב:דומני שהרבי מראדזין יש לו מאמר שלם להשוואות בין ספרי הרמב"ם לזוהר. (איני יודע באיזה מספריו).


ספר ההקדמה והפתיחה. שם גם מביא להא דיגלי לן טעמי המוזכר למעלה.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' אוקטובר 31, 2013 8:26 pm
על ידי ויצמח פורקניה
ראיתי בספר שפתי צדיקים (דינאוויץ פ' בראשית) וזלה"ק: כעת נ"ל לומר סוד ד' ליראיו, וכיון הרמב"ם ז"ל למ"ש בזוהר הקדוש... והגם שהרמב"ם לא ראה ולא נגלה לו דברי הזוהר, אין תימא כי כיון בחכמתו למה שכתוב בזוהר [עיי"ש שמראה דוגמא לדבר]. ומסיים: ועל זה נאמר חכם עדיף מנביא וסוד ד' ליראיו, ודבריו של הרמב"ם אמת ונוזלים ממקור החיים.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ו' נובמבר 01, 2013 12:03 am
על ידי מרחביה
מרחביה כתב:לעניין החליצה כבר מצאו מקור בגאונים, איני זוכר המקורות כעת.

מצאתי http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 36&hilite=

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ב' נובמבר 04, 2013 11:24 pm
על ידי ויצמח פורקניה
כתב הגאון ר' שאול בראך זצ"ל אבד"ק קאשוי בספרו אבות על בנים עמ"ס אבות (עמ' פד: אות י"ב) ששמע מפ"ק כ"ק מוהר"ש מבאבוב זי"ע, ששמע מפי זקינו כ"ק רביה"ק מצאנז זי"ע, שהפליא לשונו של הרמב"ם שכל דבריו מכוונים הם גם על פי חכמת אמת, ואמר שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו, ופלטה קומסו וכתב מה שלא ידע הוא בעצמו.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ב' נובמבר 04, 2013 11:31 pm
על ידי דניאל
ויצמח פורקניה כתב:שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו
אחר מחכ"ת כנדרש. זו לשון ממש משונה לכתוב כן על הרמב"ם!

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' נובמבר 05, 2013 1:52 am
על ידי איש רגיל
דניאל כתב:
ויצמח פורקניה כתב:שעטו של הרמב"ם הי' יותר חכם מהרמב"ם עצמו
אחר מחכ"ת כנדרש. זו לשון ממש משונה לכתוב כן על הרמב"ם!

הלשון קצת משונה, אך הכוונה ברורה, שמשמים כיוונו את הרמב"ם לכתוב יותר ממה שהיתה כוונתו.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' נובמבר 05, 2013 8:53 am
על ידי בברכה המשולשת
כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' נובמבר 05, 2013 1:06 pm
על ידי אורחות חיים

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' נובמבר 05, 2013 5:44 pm
על ידי מבקש לדעת ולהבין
http://www.hebrewbooks.org/49930
עד כמה שזכור לי הוא מציין ג"כ לדברי הזוהר.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ג' נובמבר 05, 2013 6:10 pm
על ידי מי שאמר
עד כמה שזכור לי הרי הבעל התניא בספרו בבואו להסביר את העניין של אין עוד מלבדו וכו' הוא מציין ומעתיק לדברי הרמב"ם.
וכך מקובל אצל החסידים שהאר"י הקדוש הסכים עם מה שכתב הרמב"ם אצל מעשה מרכבה ועוד כהנה שלא כפי שטען הגר"א ז"ל שהיה פילוסוף והדברים ידועים.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: א' נובמבר 10, 2013 7:30 pm
על ידי ויצמח פורקניה
בברכה המשולשת כתב:כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א

מה הכוונה????

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ב' נובמבר 11, 2013 8:38 am
על ידי בברכה המשולשת
ויצמח פורקניה כתב:
בברכה המשולשת כתב:כעין דברי התומים על הב"י והרמ"א

מה הכוונה????


רוח ה' נוססה (יעיין כתר"ה באוצר וימצא הרבה התייחסות)- שרבינו התומים זיע"א כתב שהקב"ה סייע ביד מרן הב"י חרבינו הרמ"א שגם אם הם פסקו בטעות הם ניסחו את הדברים כך שניתן להבין מלשונם גם את הפסק האמיתי, ברוה"ק אשר בדבריהם

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' נובמבר 21, 2013 1:17 am
על ידי איש רגיל
ר' חיים פאלאג'י בספרו על הרמב"ם חיים ומלך (פ"ד מדעות ה"ד):
"האמת דרבינו שהיה רופא מובהק דבריו הם ע"פ הרפואה אך בכמה דברים הביא מהזוה"ק כאשר יראה הרואה".

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' נובמבר 21, 2013 7:16 am
על ידי אוצר החכמה
מי שאמר כתב:עד כמה שזכור לי הרי הבעל התניא בספרו בבואו להסביר את העניין של אין עוד מלבדו וכו' הוא מציין ומעתיק לדברי הרמב"ם.
וכך מקובל אצל החסידים שהאר"י הקדוש הסכים עם מה שכתב הרמב"ם אצל מעשה מרכבה ועוד כהנה שלא כפי שטען הגר"א ז"ל שהיה פילוסוף והדברים ידועים.


לא הבנתי.
החסידים מסכימים למה שכתב הרמב"ם בעניין שדים וכשפים?
הרמב"ם לא היה פילוסוף?

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' נובמבר 21, 2013 8:33 am
על ידי מי שאמר
חלמיש כתב:המהלך להפוך את הרמב"ם למקובל אינו שונה מלפרש כל דבר ןכל ספר על פי קבלה, לפי האמונה הפשוטה שהקבלה היא מסורה ממתן תורה ואינו חידוש כמו פילוספיה (וזה אינו שונה מגישת הרמב"ם עצמו שהחכמים היו בעצם פילוסופים) יש לראות כל ספר קדוש שהתוך הוא קבלה אם במודע אל שלא במודעף לפי רש"י היה מקובל, תוספות היה' מקובל וכו') והרי כך דרכה של תורה שאמיתיות מקובלות היו ידועות להכל ובכן הנטיה לפרש את ההנחות האמיתיות בכל ספר מקודש באומה. הרעיון שהרמב"ם מניח את העקרים וכל כך הרבה יסודות הדת לא היה מקובל, לא הסתדר לפי דעת מקובלים. (איני מדבר ממקובלים שהיו אנטי רמבמיים כמו בעל ספר האמונות, במדה רבה בעל עבודת הקודש, מהר"ל ואחרים).

בדבר זה יש כמה מהלכים, מהמהלך של ר' אברהם אבולעפיה שפירש את המורה לפי הקבלה (הנחה זו לא ברורה, האם סבר שהיה מקובל בסתר, או שרק אמיתיות המו"נ מתפרשות על פי קבלה) עד למהלכם של המגדל עוז ואחרים שקיבלו את העובדה שחזר בו ואכן הי' למקובל בסוף ימיו, וכל אלו בכל תעצמותיהם סברו שאכן היה הרמב"ם המאור הגדול מקובל, עד לשיטת הרמ"א ודעמיה, שחכמת הקבלה והפילוספיה הם שתי שפות בלבד. וממילא אין כאן דבר חדש.

הנטיה המחקרית לגבי הרמב"ם, כלל לא היתה מנת חלקם של גדולי ישראל שהבינו שהתורה היא אחת במהותה, ולכן דברי הרמב"ם מתפרשים לפי הקבלה ולפי הסוד. רוב חכמי ישראל שהיו במרכז (לא רמבמיסטים "טהורים", שמאז המיימוניסטים הטהורים בפרובנס היו דורות חלל עד להתעוררת של המיימניזם הטהור באקדמיה או אתל תלמידי הרב קאפח, ולא האנטי רמבמיסטים הטהורים שקצת מניתי לעיל ויש לצרף להם את ר' יוסף התנא מצפת, ואת ר' נחמן מברסלב אולי אף הגר"א מווילנא). רוב גדולי ישראל מקבלים שהרבה מקורות הרמב"ם אכן מצוי בזהר, ובוודאי שדבריו מתפרשים על פי סוד, כגון הנודע ביהודה בדרושיו באהבת ציון דרוש ב' ועוד. והדברים עתיקים.

מתעמק כתב:כל כך נושאים בתוך אשכול אחד, עד שקשה להתרכז ולהעיר לכאו"א.
בענין הרמב"ם ולימוד הקבלה. העלו כאן (אם הבנתי נכון) הרבנים חכם באשי ואיש ספר נקודה חדשה שלא ראיתי עדיין בעניי, אך הסתירו אותה תחת לשונם ברמז, ואני מרגיש צורך להרחיב הדברים (כדי שלא ישתמע כאילו מתכוונים שיש הגשמה בקבלה כדעת קאפח וחביריו).
והוא, שאימרת הפילוסוף המובא בשו"ת הריב"ש סימן קנ"ז נגד המקובלים שהם מאמיני העשיריות, לא היתה הכוונה בזה רק לאלו המגשמים החושבים כאילו ח"ו הרבה רשויות יש או עכ"פ מתפללים אל הספירות עצמן חלילה (אף שהריב"ש המצטט אימרא זו פירשה דווקא להנ"ל), אלא הכוונה אף לאלו המבינים נכונה שהקב"ה אחד יחיד ומיוחד וכל הספירות והעולמות אינם אלא השתלשלות מאור א"ס, אעפ"כ הרי יש בזה הגשמה. כי אף שבהכרח כל הפילוסופים מודים שיש מושג של צמצום, דאל"ה היאך יתכן שיהיה עולם הגשמי אחרי שאין בלעדו יתברך לא מקום ואין לו דמות ותואר ולא ראש וקצה (נקודה זו כתב היעב"ץ באחד מספריו בהגיבו להמסופר בשם חכם פלוני שהוקשה בעיניו לקבל מושג הצמצום), אך זה דווקא מה שנוגע לצמצום מרוחני לגשמי ממש או לכל הפחות לדרגת המלאכים שהם לפי ראות עינינו נבדלים בפנ"ע, לא כן כל מה שעדיין בגדר אלקות לא יצוייר בזה צמצום והשתלשלות כלל, ולכן אין מקום לדעת הפילוספים לספירות. ומכח נקודה זו, דעת הרבנים איש ספר וחכם באשי שהרמב"ם היה חולק בתוקף על הקבלה, אף במקרה שהיה מתוודע אליה לפי המתבאר בכתבי הרמ"ק והאריז"ל.

אך כאמור, אם נכונה טענה זו, הרי הגשמה זו דקה מן הדקה. לעומת זה היו כאלו שהגשימו דברי המקובלים לגמרי. אך אעמוד כעת באיזה הגשמה ביניים, והיא הבנת הנקרא כפשוטו.
היו הרבה חכמים שהבינו דברי הזוה"ק כמילוליים. מהן שבאו מזה להגשמה נוראה ככת ש"ץ ודומיהן.
והנה כבר ידוע הנידון אם היעב"ץ בספרו מטפחת ספרים התכוון לדבריו ברצינות, או שהיה לו בזה כוונה רק לקעקע ביצתן של כת ש"ץ שנתלו בדברי הזוה"ק להתיר להן כל איסורי תורה ובכללן דבר ערוה רח"ל. מצד אחד היה היעב"ץ מקובל נודע הבונה עליותיו על פי דברי הזוה"ק וכתבי האריז"ל (שהיו בידיו), וספריו מעידים על זה, ואיך יתכן שהוא הכחיש באמיתית דברי הזוה"ק המקויים ועומד מפי האריז"ל. ולעומת, אם האמין בזה, איך יכחיש ויבטל בפיו דבר המקודש גם בעיניו.
אך תלי"ת מצאתי דבר חידוש בזה. היעב"ץ במטפחת תמה על קטע התיקו"ז, "בראשית אותיות ברא תיש דא אילו של יצחק", שהרי "תיש ואיל שני מינים והם כלאים זה בזה". וראה זה פלא, בספר זהרי יעב"ץ שהדפיס אברהם ביק שאולי, יש שם הג"ה מכתי"ק היעב"ץ על קטע זה בתיקו"ז, הערה קצרה שלא תופסת עין במושכל ראשון, ואלו דבריו "פירוש מלאך המשמש בשם אדי"ר".
יש כאן תמיה וישובה כאחת. מצד אחת תמהים, איך זה יפרש היעב"ץ קטע שלדעתו אינה אלא הוספה מאוחרת בדברי הזוה"ק. אך כשמתבוננים שוב, כאן מונח ישוב להקושי בנידון זה הנ"ל. יש כאן מסר מהיעב"ץ, לאלו הקוראים בספר הזוה"ק בדעה מגושמת, ובראותם תיבת תיש מדמים בדעתם תיש גדול בעל קרניים רץ ומרקד, מכריז לעברם היעב"ץ דעו לכם רבותי שספר הזוהר כזה הרי חלו בו ידים והוא ספר שאינו מוגה וכו', שהרי תיש ואיל שני מינים וכו', ואין הדברים מסתדרים כלל וכלל. אך אם עיני שכל לך, תדע שבספרי הזוה"ק אין כאן לא תיש ולא איל, אלא תיש ואיל הנזכרים בזוה"ק הם רק רמזים לשמות ואורות עליונים, ורק בידיעה זו ניתן לכם ספר הזוה"ק לעיון.
ומזה, שאין כאן סתירה כלל בדעת היעב"ץ, והכל תלוי בדעת המקבל. לפי הבנת הלומד בספר הזוה"ק כן יאמר לו. ולא רק אמירה משפה ולחוץ, אלא כן הוא באמת. ספר הזוהר המדבר (לפי הבנת הקורא) דברים כאלו בענינים טבעיים, אינה אלא ספר שחלו בה ידיים, לעומת ספר הזוהר המדבר כולו דברים רוחניים מוסווים בתיבות גשמיים הוא ספר קדוש ונורא.

ובדרך זה, מספרים בקהל חסידים, הרבי ר' ברוך ממעזיבוז זצ"ל בילדותו עת עמד לפני זקינו הבעש"ט זצ"ל, הגיע אדם זקן ושאלתו בפיו, על מה דאיתא בזוה"ק פרשת וירא עה"פ והנה שלשה אנשים נצבים עליו, שלשה אנשים אלין אבהתא אברהם יצחק ויעקב, ומסתער על זה הקושיא, איך יתכן לפרש ששלשה אנשים אלו היו האבות, והרי נצבים "עליו" על אברהם, ועוד דיצחק ויעקב עדיין לא נולדו. כשמוע הילד הרר"ב את הקושיא מילא פיו צחוק והגיב, מה אומר הזקן וכסיל הזה, והרי אברהם יצחק ויעקב "פירושם" מדות חסד גבורה ותפארת. כלומר, אין ספר הזוה"ק מדבר מאנשים בעלי גוף, רק משורשי קדושה בעולמות העליונים, הנקראים כן על פי בחינה שיש נגדם בעולם הגשמי.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' נובמבר 21, 2013 9:22 am
על ידי איש רגיל
למי שלא הבין, התגובות שציטט מי שאמר נלקחו מאשכול אחר בעניין.
ושוב נראה פה הצורך להוסיף את הצעתי שמטרתה למנוע אשכולות כפולים בכגון דא.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ה' נובמבר 21, 2013 11:31 pm
על ידי מי שאמר
מדבריך משמע כאילו העתקתי חומר מן האשכול ההוא ולא היא.
הבאתי שתי תגובות משם לרמז לו להרב אוצה"ח שכבר דנו בזה בעבר. כאשר סמכתי על מה שאמרו חז"ל די לחכימא ברמיזא לשטיא בכורמיזא.

אגב, פניתי אליהם איך למנוע כפילות נושאים ונאמר לי שאי אפשר.
ועלי להסביר לאנשי הפורום שהפורום כאן איננו פורום כבקשתך.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: ו' נובמבר 22, 2013 1:33 am
על ידי איש רגיל
מי שאמר כתב:מדבריך משמע כאילו העתקתי חומר מן האשכול ההוא ולא היא.
הבאתי שתי תגובות משם לרמז לו להרב אוצה"ח שכבר דנו בזה בעבר. כאשר סמכתי על מה שאמרו חז"ל די לחכימא ברמיזא לשטיא בכורמיזא.

אגב, פניתי אליהם איך למנוע כפילות נושאים ונאמר לי שאי אפשר.
ועלי להסביר לאנשי הפורום שהפורום כאן איננו פורום כבקשתך.

חלילה לי לחשוד בך שהעתקת במובנה השלילי של המילה, רק כיון שאני מכיר אשכול זה, היה לי מוזר לקרוא ציטוט של שני הודעות שלא הכרתי. וכדי למנוע מאחרים את אותה תמיהה ביארתי שההודעות הם מאשכול אחר.
את שאר דבריך 'לשטיא בכורמיזא', 'עלי להסביר לחברי הפורום' לא זכיתי להבין.

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:29 pm
על ידי אברהם ארנטרוי
רצוי לשנות כותרת האשכול. הרמב"ם ודאי לא הי' אוהב אותה...

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:33 pm
על ידי אברהם ארנטרוי
ויצמח פורקניה כתב:"ידוע מה שאמרו צדיקים, כי הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק' וחכמי האמת, אף שלא ראה את דבריהם, כי מאחר שדבריו אמיתיים, ותורתו תורת אמת, ואמת יש רק אחד, כיוון לכתוב בספריו דברים אשר לא השיגם בעצמו, ומן השמים נזדמן בלשונו הקדוש דיבורים כאלו, שיהיו מכוונים גם על פי חכמת האמת".
האם ידוע לחכמים יודעי העתים איפוא המקור לזה?
והאם יש מקום שהאריכו בענין זה?

אולי באמת נגיד שאמת יש רק אחת והיא שיטת הרמב"ם למה לדחוף את דעותיך על הרמב"ם

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:42 pm
על ידי שברי לוחות

Re: הרמב"ם בספרו כוון ברוח קדשו לדברי הזוהר הק'

פורסם: א' מאי 27, 2018 10:43 pm
על ידי סגי נהור
אברהם ארנטרוי כתב:רצוי לשנות כותרת האשכול. הרמב"ם ודאי לא הי' אוהב אותה...

אפשר להבין מדוע אתה מקפיץ אשכולות ישנים ומכתים אותם בדברים בלי טעם וריח?