עמוד 1 מתוך 1

תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 7:46 am
על ידי מגיב ומניב
בימי היראה והפלצות אמרתי להטות לבב החברים לעבודת ה' בשמחה שהיא עיקר גדול בתורה.

הנה כתיב בסוף הפרשה (כח,מז): והיו בך לאות ולמופת...תחת אשר לא עבדת את ה' אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל.

באמת לפי פשוטו, התביעה כאן היא על מה שלא עבדו את ה' במצב של שמחה ושפע הטובה. וראה ל' הרמב"ם סוף פר' ג מת"ת: אמרו חכמים כל המבטל את התורה מעושר סופו לבטלה מעוני...וענין זה מפורש הוא בתורה, הרי הוא אומר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב מרב כל, וכן בדומה לזה פירש בהל' תשובה ט,א.

ברם, שינה הרמב"ם דרכו בהל' לולב ח,טו: השמחה שישמח אדם בעשית המצוה ובאהבת האל שציוה בהן עבודה גדולה היא, וכל המונע עצמו משמחה זו ראוי ליפרע ממנו שנאמר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב. וכיוצא בזה בהל' יו"ט ו,כ: ולא נצטוינו על ההוללות והסכלות אלא על השמחה שיש בה עבודת יוצר הכל שנאמר תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב.

הרי שיצא מדרך הפשט לפרש המקרא על ענין השמחה בעבודת ה' וקיום המצוות.

ובאמת יש לדקדק שכאשר פירש הפס' על ענין זה לא העתיק התיבות: מרב כל, שאין להם מובן רק כפי שפירש בהל' ת"ת והל' תשובה, ושם אכן העתיק מילות אלו.

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 10:30 am
על ידי ישראל הר כסף
לא קשור לדברי קודמי, אלא על אותו הפסוק שמעתי פעם מהרב קסלר שליט"א מרא דאתרא ק"ק קרית ספר ת"ו.
"ובאו עליך כל הקללות האלה ורדפוך והשיגוך...תחת אשר לא עבדת את ה' א' בשמחה ובטוב לבב.
המכתב מאליהו (ח''ה עמ' 12)מביא בשם הגאון שכמו בעניני העולם יש חרישה ואח''כ זריעה, כך גם בעבודת ה' יש חרישה ואח''כ זריעה, והחרישה היא ע''י השמחה או ח''ו הצער, ששניהם פותחים את הרגשות הלב, ואז זה הזמן לזרוע.

הוסיף ע''ז הרב קסלר שליט''א, שזה כוונת הפסוק כאן שבגלל שלא חרשת את עצמך ונתת מקום להכניס את הזריעה בעבודת ה' ע''י השמחה, נאלץ הקב''ה לפתוח את הלב ע''י יסורים. כי האדם צריך לעבוד את בוראו בכ''א.

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 11:00 am
על ידי סענדער
ודפח''ח.
כן מבואר בספה''ק שעיקר המצווה אינה מעשה המצווה אלא השמחה שבעשייתה, והיא זו שמקרבתו אליו ית'.
ולכן היה מנהג הצדיקים שיותר משדקדקו בדקדוקי עשיית המצווה דקדקו שתיעשה המצווה בשמחה שלימה מתוך השתוקקות לקרבת אלוקים חיים.

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 11:10 am
על ידי מנחם
ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 8:07 pm
על ידי זקן ששכח
מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 8:18 pm
על ידי מגיב ומניב
זקן ששכח כתב:
מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.
.

ויש אומרים בשם הרה"ק מקרלין בנוסח אחר, ולצד השלילה: עצבות איננה עבירה, אבל וכו'. והכל הולך למקום אחד.

Re: תחת אשר לא עבדת...בשמחה ובטוב לבב

פורסם: א' אוגוסט 22, 2010 8:19 pm
על ידי זקן ששכח
מגיב ומניב כתב:
זקן ששכח כתב:
מנחם כתב:ויש שפירשו הפסוק במליצה, אשר לא עבדת את ה' א' , ועוד נשארת בשמחה...
וכן פירשו הפסוק וירא את העגל - ומחולות...

ומשל לאותו בן שהיתה תעודתו עניה מכל וכל. קרא האב ונאנח. לפתע ראה שבשיעור זמרה יש לו לבן יקיר ציון נפלא, או אז הניף ידו והכהו. לא די שכך נראית תעודתך, עוד מצאת און לזמר?!
עוד בענין השמחה, בשם הרה"ק ר"א מקרלין: שמחה איננה מצוה, אבל את שאפשר להשיג על ידיה אי אפשי להשיג על ידי שום מצוה.
.

ויש אומרים בשם הרה"ק מקרלין בנוסח אחר, ולצד השלילה: עצבות איננה עבירה, אבל וכו'. והכל הולך למקום אחד.

אכן כן. בסך הכל השלמת את חלקו השני של הפזל.