ידועה הסתירה במאמרי חז"ל שמצד אחד אמרו (ביצה כה:) תנא משמיה דרבי מאיר: מפני מה נתנה תורה לישראל - מפני שהן עזין כו' והיינו דאמר רבי שמעון בן לקיש: שלשה עזין הן: ישראל באומות וכו'.
ומאידך איתא (יבמות עט.) שלשה סימנים יש באומה זו: הרחמנים, והביישנין, וגומלי חסדים; רחמנים, דכתיב: (דברים י"ג) ונתן לך רחמים ורחמך והרבך; ביישנין, דכתיב: (שמות כ)'בעבור תהיה יראתו על פניכם'. ע"כ.
ובמהרש"א יישב: ולענין הבושה אמרינן בנדרים בעבור תהיה יראתו על פניכם גו' זו הבושה כו' כי היראה הניכרת בפנים היא הבושה כמ"ש בושת פנים לג"ע וההפך עז פנים ולאו לפי מזגן וטבען קאמר דהא אמרו בביצה פ"ג ישראל עז באומות הן ומפני מה ניתנה תורה לישראל מפני שהן עזין אלא דעל שם זה נקראו ביישנים שהתורה מתשת כחן ומכנעת לבם כפרש"י שם וזה הכתוב בעבור תהיה יראתו גו' בענין נתינת התורה נאמר שנתן הקב"ה התורה שהיא יראתו על פנינו לבלתי נחטא כדאמרינן שם וה"נ מוכח ההיא דנדרים שהבושה באה לנו מנתינת התורה שאמרו שם דכל מי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני.
היוצא לפי המהרש"א שטבע בני ישראל מעיקרא הוא עזות, כנאמר בביצה, ואילו הבושה מקורה מהתורה.
האם יש מי שפירש להיפך, שטבע בני ישראל הוא ביישנים כנאמר ביבמות, ואילו העזות נתן הקב"ה לבני ישראל למען יוכלו עמוד בין האומות [אבל ק"ק ל' הגמרא בביצה "מפני שהן עזין"]?
לדוג' באמרי שמאי כאן הביא את המהרש"א באופן אחר שהבושה היא בטבעם, ולא העזות.