עמוד 1 מתוך 1

אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 12:20 pm
על ידי ראש חכם
מצאתי ב'אדרת אליהו' פרשת דברים עה"פ רב לכם שמשמע מדבריו כדבר פשוט שהיו אומרים 'לשם יחוד' כמנהג האריז"ל, אבקש ממי שיוכל לחכמני במקורות בענין זה. כוונתי רק בנוגע להגר"א ותלמידיו ולא בענין אמירתו בשאר מקורות שיש אתי הרבה, וכ"ש לא להגרר לפולמוס הכללי של מתנגדים וחסידים.
תודה למפרע.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 12:35 pm
על ידי מחולת המחנים
בספר' יסוד ושורש העבודה' כותב באין ספור מקומות לומר 'לשם יחוד' קודם קיום המצוה.
היסוד ושורש העבודה יכול להיחשב בין אנשי חוגו של הגר"א, למרות שכמדומני אינו מזכיר את הגר"א אף פעם אחת.

ולמעשה ההתנגדות לאמירת 'לשם יחוד', לא היתה התנגדות עקרונית לאמירה, אלא שאחזו שאנשים פשוטים שאינם במדרגה של לדעת ולהבין סודות התורה, אין להם לומר 'לשם יחוד', וכמו שנתבאר בתשובה המפורסמת בנודע ביהודה, כך שאזכור סתמי של אמירת 'לשם יחוד', עדיין אינו מורה על אמירתו לכלל העם.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 2:05 pm
על ידי בין גברא לגברא
הגרי"ז לא נהג לומר לשם יחוד משום הנודע ביהודה [כך שמעתי ממי ששמע זה מבנו הגרמ"ס שליט"א] אבל אין זה ראיה מוכרחת לנד"ד משום שאינם נהוגים בבריסק כהגר"א בכל דבר, הגם שמשקלו שם גדול יותר מאחרים. הגרמ"ס סיפר באותו מעמד שלפני פסוקי דזמרה הגרי"ז אמר - 'הריני מזמן את פי להודות ולהלל ולשבח את בוראי' בלי הלשם יחוד [מסתמא מטעם זה זה נכנס לסידור וילנא].

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 2:30 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
סידור איזור אליהו (הסידור של הגאון'ניקים).
Scan0003.jpg
Scan0003.jpg (248.4 KiB) נצפה 4012 פעמים

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ש' דצמבר 28, 2013 9:20 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעויין בספר תנאים טובים למרן הגר"ש דבליצקי שליט"א

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 2:56 am
על ידי כנסת ישראל
בעל היסוד ושורש העבודה לא היה מתלמידי הגרא
אמנם הגרא הסכים על סידור אור השנים שם מרבה באמירת לשם יחוד.
אך אין בזה לשלול המסורת וכאמור בכ"י שהי' מונע מזה.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 8:39 am
על ידי ראש חכם
עדיין אני מסופק, מאחר שב'אדרת אליהו' כתוב כדבר הפשוט שנהגו לאמרו, בצירוף עם הסכמת הגר"א לסידור 'אור השנים', וב'מעשה רב' לא מוזכר כלל ענין זה, האם אין הדברים מכריעים?
ילמדנו רבותי מה טיבו של כת"י סינסנטי האם הוא מוסמך? האם ר' אליהו לנדא הכותב [המו"ל?] סדור 'אשי ישראל' בר סמכא הוא למנהגי הגר"א? הוא לא הביא שום מקור לדבריו.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 8:45 am
על ידי ראש חכם
שוב עיינתי בסידור 'אור השנים' שעליו הסכים הגר"א ולא מצאתי נוסח 'לשם יחוד', וממילא אין ראיה משם לא לחיוב ולא לשלילה.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 9:11 am
על ידי איש-אחד
נראה לי, שאף אם הגר"א לא התנגד לעצם הלשם ייחוד, אבל לא נהג לומר (כנאמר בכת"י סינסנטי) מטעמו הידוע במקום אחר שלא להוסיף על נוסח התפילה של אכה"ג.

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 9:12 pm
על ידי כנסת ישראל
לא יגעתי ולא מצאתי אל תאמין

Re: אמירת 'לשם יחוד' בחוג הגר"א ותלמידיו

פורסם: ב' דצמבר 30, 2013 10:28 pm
על ידי ראש חכם
לכנסת ישראל: תודה על שהחזרת לי אבדתי. ובכל זאת אינו מספיק למה שאני מחפש, כי שם לא הכניס 'לשם יחוד' בתוך תפלותיו המרובים אלא כתב בכותרות של כל עמוד 'לשיקב"ה' ואין משם ראיה לעצם אמירתו, וגם לא כתוב שם 'ושכינתיה'. והבן.