עמוד 1 מתוך 1

רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 11:16 pm
על ידי יעקב כהן
אור תורה שבט התשעד.pdf
(889.49 KiB) הורד 363 פעמים

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ה' ינואר 02, 2014 11:42 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הוקוס פוקוס, שינוי גירסה, קביעה היסטורית, ומחקנו סעיף בשו"ע. יופי לך כרם ביבנה!

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ו' ינואר 03, 2014 12:10 am
על ידי חכם באשי
לא חסרים סעיפים בשו"ע המבוססים על דברי הגאונים והראשונים בלבד. מה הזעקה?
לא קראתי את המאמר המצורף, אבל זכרוני שכבר הרא"ש או הרי"ף כותבים ש"רב מרדכי" הזה הוא גאון ולא אמורא, וכדומני שגם באוצר הגאונים על אתר דן בכך. אני כותב בנחיצה.

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ו' ינואר 03, 2014 12:14 am
על ידי אפרקסתא דעניא
ח"ב, למי בדיוק הגבת?

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ו' ינואר 03, 2014 9:31 am
על ידי יעקב כהן
אפרקסתא דעניא כתב:הוקוס פוקוס, שינוי גירסה, קביעה היסטורית, ומחקנו סעיף בשו"ע. יופי לך כרם ביבנה!
צודק

יש לו שני הנחות שאין להם כל הכרח, א. שהרי"ף והראשונים לא ראו את דברי רב שרירא ב. שאם היו רואים היו חוזרים בהם.
ואין לזה שום קשר לדברי הפוסקים שהזכיר ששם מדובר במקום שאם הפוסקים היו יודעים מדברי אותו פוסק ודאי הגמור שהיו חוזרים בהם כההיא דסוף סימן קנא שהשו"ע פסק להחמיר בספקו של המרדכי וכיום נודע שהרמב"ם בתשובה כתב להכריע כאחד הצדדים.
וכמה מן התימא יש באמירה זו שעל סמך איזו תשובה עלומה של רב שרירא נדחה את דברי כל הראשונים והאחרונים...
(ואגב גם רע"ג בסידורו ורבינו חננאל ביומא שם הביאו את הדברים)

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: ו' ינואר 03, 2014 1:00 pm
על ידי איש_ספר
הנושא עצמו לא חדש והכל כבר נכתב ונאמר. החידוש בסגנון הגס של הכותב, בו ניסח את מסקנתו. מעניין שבניגוד לתלמידי הגרע"י שיש להם מערכת כללים סבוכה בסוגית קבלת הוראת מרן, עד האם קבלנו הוראת מרן בכס"מ, אצל אחרים מבטלים הוראת מרן ללא ניד עפעף כשהכלל (אילו ראה מרן וכו') משמש רק ככסות עינים. (אצל הרב יצחק ברדא ראיתי דברים מבעיתים)

Re: רב מרדכי ביומא נג: אמורא או גאון ?

פורסם: א' ינואר 05, 2014 12:12 am
על ידי כנסת ישראל
הטעות היא בתרתי, א' שלראשונים היו עוד כלים לפסוק זולת הלכתא כברתאי ולכן אין שום הכרח לחשוב שהיו פוסקים כרב שרירא ולא כרב מרדכי. [מה גם שיתכן שראו דברי רב שרירא כמו שהעירו].
וב' שהכלל של הלכתא כברתאי גם זוקק הסתברות שראה האחרון דברי הראשון, מה שאין כאן.