עמוד 1 מתוך 1

סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ב' ינואר 27, 2014 10:09 pm
על ידי חכם באשי
נתבקשתי לברר:

כתב מהרצ"ח:
ועיין תוס' יום טוב (אבות פ"ה מכ"א), דמשנה בן חמש שנים למקרא בן עשר למשנה, שאין אלו דברי יהודא בן תימא וגם אינם מסדר מסכתא זו, אלא שחכמים הסמיכום והוסיפום כאן, עיין שם. וכן בברייתא דרבי נתן הוסיפו ענינים רבים, וכן הנהיגו בכל הספרים שהוסיפו לבסוף ענינים שונים, עיין סוף ספר בה"ג, ובסוף ה"ג

מה פשר הפנייתו לסוף ספר בה"ג ו"בסוף ה"ג"?
ומהו "ה"ג"? זה לא ייתכן הלכות גדולות, שכן הוא כבר ציין ל'בה"ג' (=בעל הלכות גדולות).

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 12:26 am
על ידי איש רגיל
חשבתי אולי הלכות גיאת, אך צריך לבדוק אם הוסיפו שם בסוף הספר.

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 12:30 am
על ידי בן החבורה
אולי כוונתו ל'באר הגולה' למהר"ל (ואכן יש שם הוספות)

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 12:39 am
על ידי איש רגיל
בן החבורה כתב:אולי כוונתו ל'באר הגולה' למהר"ל (ואכן יש שם הוספות)

אתה כנראה צודק, אלא שכעת אני מפקפק קצת על כך שכוונתו בתחילה להלכות גדולות, כיון שבחיפוש קל לא מצאתי שהוסיפו שם בסוף הספר,

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:11 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
סליחה על הבורות, אבל מי זה מהרצ"ח.
בסוף הלכות גדולות מהדורת מקיצי נרדמים (עמוד 438 באוצר) הם מדפיסים את הקדמת בה"ג להלכות גדולות, והם מסתפקים מאד אם זה באמת של הבה"ג או הוספה ממין העניין.
(אם זה יתכן, אפשר שכוונתו סוף ספר באר הגולה וסוף הלכות גדולות, אינני מתמצא בזה.)

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:23 am
על ידי הסרפד
קולמוס הסופר כתב:בס"ד
סליחה על הבורות, אבל מי זה מהרצ"ח.
בסוף הלכות גדולות מהדורת מקיצי נרדמים (עמוד 438 באוצר) הם מדפיסים את הקדמת בה"ג להלכות גדולות, והם מסתפקים מאד אם זה באמת של הבה"ג או הוספה ממין העניין.
(אם זה יתכן, אפשר שכוונתו סוף ספר באר הגולה וסוף הלכות גדולות, אינני מתמצא בזה.)

מהר"ץ חיות, כמדומה

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 10:19 am
על ידי חכם באשי
ומי זה מהר"ץ חיות?

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:20 pm
על ידי קולמוס הסופר
חכם באשי כתב:ומי זה מהר"ץ חיות?

זה סוג דמות שאוהבים לדבר עליו בפורומים מעין אלו...

ידעתי שזה הפיענוח הרגיל, אלא שאני רגיל שהחכם עוסק בספרים עתיקים יותר, ולכן חשבתי שמדובר במישהו אחר.

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:29 pm
על ידי עשוי לנחת
קולמוס הסופר כתב:ידעתי שזה הפיענוח הרגיל, אלא שאני רגיל שהחכם עוסק בספרים עתיקים יותר, ולכן חשבתי שמדובר במישהו אחר.

בדיוק יותר עתיקים ממהרצ"ח ופחות מהתוי"ט?

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:40 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
צודק. לא שמתי לב.

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 1:55 pm
על ידי חכם באשי
לא שמת לב גם לשורה הראשונה בהודעתי הפותחת את האשכול: "נתבקשתי לברר". היינו, הבירור דלהלן אינו מעסיק אותי אלא מישהו ביקש שאעלה את הדברים לפרום...

ועכשיו לגופו של עניין,
מישהו יכול לסייע?

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 2:04 pm
על ידי איש רגיל
מה לא טוב בבאר הגולה?

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 5:46 pm
על ידי יצג
אולי סוף בה"ג (=בעל הלכות גדולות), היינו בסוף הספר. וה"ג (= הלכות גיטין) שיש שם הוספות, כפי שכתוב בהקדמת ר"ע הילדסהיימר (הנכד) לה"ג, כאן:

הקדמת בהג.PNG
הקדמת בהג.PNG (102.02 KiB) נצפה 2620 פעמים

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 7:01 pm
על ידי חכם באשי
יפה, ייש"כ.
אך השאלה היא, אם דברי הילדסהיימר יכולים להסביר את דברי מהר"צ חיות. הרי הילדסהיימר הדפיס את בה"ג ע"פ עריכה שונה של בה"ג שלא היתה מוכרת למהרצ"ח.

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 8:16 pm
על ידי איש רגיל
חכם באשי כתב:יפה, ייש"כ.
אך השאלה היא, אם דברי הילדסהיימר יכולים להסביר את דברי מהר"צ חיות. הרי הילדסהיימר הדפיס את בה"ג ע"פ עריכה שונה של בה"ג שלא היתה מוכרת למהרצ"ח.

מסתבר שההוספות היו עוד לפני הילדסהיימר.

Re: סוף בה"ג וסוף ה"ג?

פורסם: ג' ינואר 28, 2014 8:37 pm
על ידי חכם באשי
אכן. רק תוכיח זאת, בבקשה.