פדיון שבוים מק"ק לאבין - מעשה שהיה?
פורסם: ד' מרץ 19, 2014 2:21 am
חבר ביקש ממני לפרסם את הדברים הבאים:
ברשותו תעודה עליה חתום רב גדול עצום ורב, מפאס שבמרוקו. שפעל בין השנים ת"ס לת"צ וזו תוכנה:
ונפשו לשאול הגיע:
האם ידוע מאורע זה או נרשם מקומו באיזה מקום?
מה הרקע ההיסטורי לתיאור המתואר כאן? (מלחמת שלושים שנה הסתיימה בתמ"ח).
האם יתכן שהיה?
האם יתכן שכל הסיפור בדוי?
האם בא זכרם של שלוחים אלו במקום אחר?
כלפון הוא כנראה שיבוש של חלפאן - משפחה ידועה בן האשכנזים.
אשמח מאד לכל עזרה.
ברשותו תעודה עליה חתום רב גדול עצום ורב, מפאס שבמרוקו. שפעל בין השנים ת"ס לת"צ וזו תוכנה:
אלקים ראינו עולים מן הארץ פולונייא מעיר ואם בישראל לאבי"ן ובידם מגילה עפה מהו עפה טייסא מבין העלם ולמזבח אשר הוקרבו קרבן עליו כמה נפשות צדיקים וחסידים אשר שופך דמם כמים ויש שנדונו בשריפה ואחר כמה וכמה דיני דינין נתפשרו עם הדוכוס בסך גדול הון עתק כמו שיראה הרואה כתוב וחתום מכתב ידי האבירים החתומים ואחריהם באו ומלאו כל דבריהם כמה רבנים שבכל עיר מדינה ומדינה וכמו שקיימו והחזיקו את דבריהם רבני תוניס וחכמי ארגיל ותלמסאן וויהראן שהכרנו חתימותיהם בענין שאין שום מקום להסתפק בשליחות זו בשום פנים ויהי בבוא שלוחי דרחמנא הלא המה החכם השלם פטיש החזק כהה"ר ישראל היילפרון והחכם הותיק הירא וחרד לדבר ה' כה"ר תנחום חלפון ונראה במחנינו זה הארץ האירה מכבודם כי בעינינו ראינו ובאזנינו שמענו לא מאומד ולא משמועה וכמו שיראו מהם בכל מקום לכן אחינו בית ישראל שמעו התאזרו והיו לבני חיל לעזרת ה' במצוה רבה דא מצות פדיון שבויים וכ"ש זו שהיא פקוח כמה נפשות כמו שכתוב בכתבים שבידם ועיקר הדברים דקיימי בבל תאחר כי בא מועד הקבוע וקצוב להם ואם ח"ו יתעכבו יש סכנה גדולה בדבר לכמה נפשות וחילול ה' ותורתו חלילה ולהיותם צריכים לפה מודיע קצות שמץ דבר נמצא בזכיותיהם חתמנו פה פאס יע"א.
ונפשו לשאול הגיע:
האם ידוע מאורע זה או נרשם מקומו באיזה מקום?
מה הרקע ההיסטורי לתיאור המתואר כאן? (מלחמת שלושים שנה הסתיימה בתמ"ח).
האם יתכן שהיה?
האם יתכן שכל הסיפור בדוי?
האם בא זכרם של שלוחים אלו במקום אחר?
כלפון הוא כנראה שיבוש של חלפאן - משפחה ידועה בן האשכנזים.
אשמח מאד לכל עזרה.