עמוד 1 מתוך 1

התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 11:21 pm
על ידי נוטר הכרמים
לאחרונה נזדמן לידי אחד הגליונות של 'מעינותיך', בו ראה אור מאמר מקיף על 'השפעת ספר התניא על ספר נפש החיים', מאת הרב נחום גרינוולד, בתוך הדברים מופיעים הדברים דלהלן:
'אכן, אפילו קריאה שטחית של 'נפש החיים' מוכיחה בעליל שהספר נכתב כתגובה לתנועת החסידות ולפולמוס הגדול שהתעורר בעקבותיה, ויש מקומות בהם הגר"ח מצטט רעיונות וקטעים מספרי חסידות נודעים ושולל אותם בחריפות.

אולם יחד עם זאת, כפי שציינו כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש והגאון רבי מנחם מנדל כשר זצ"ל, ספרו של הגר"ח אינו מהווה פולמוס עם החסידות בלבד, אלא ניכרות בו גם השקעות גלויות ויניקות משמעותיות של השקפת החסידות'.

בהמשך המאמר מובאים דוגמאות מכמה סוגיות יסודיות
'בהן נראה כיצד משוקעים ב'נפש החיים' רעיונות וסגנונות שא"א לראותם אלא כתוצאה של קליטת רעיונות בצורה ישירה מספר התניא'.

אבחר בדבריי דלהלן להתמקד באחת הדוגמאות, הנושא בלשון הכותב הוא 'התמקדות באותיות התפילה', ומכאן יבואו הדברים בסדר שונה מן המקור.

כתב בספר מגיד מישרים לב"י (אזהרות פיסקא ב), ליזהר מלחשוב בשעת תפלה בשום מחשבה אפילו של תורה ומצות כי אם בתיבות התפלה עצמם.

בספר נפש החיים (שער ב פרק יג) הביא את הדברים, והוסיף, וז"ל,
דוק בדבריו שלא אמר לכוון בכוונת התיבות, כי באמת עומק פנימיות תיבות התפילה אין אתנו יודע עד מה, מה גם שנתגלה לנו קצת כונות התפילה מרבותינו הראשונים ז"ל קדישי עליונין ועד אחרון הרב הקדוש איש אלקים נורא האריז"ל אשר הפליא לעשות כונות נפלאות, אינם בערך טפה מן הים נגד עמק כונת אנשי כנסת הגדולה מתקני התפלה שהיו ק"כ זקנים ומהם כמה נביאים... לזאת מי הוא אשר עמד בסוד ה' על עמק כוונתו ית"ש איזה דרך אור ישכון אורה של כל תיבה פרטית מהם... אלא העיקר בעבודת התפילה שבעת שהאדם מוציא מפיו כל תבה מהתפלה יצייר לו אז במחשבתו אותה התיבה באותיותיה כצורתה ולכוין להוסיף על ידה כח הקדשה שיעשה פרי למעלה להרבות אורם וקדושתם.


[עצם ענין קדושת צורת האותיות מבואר בדברי השל"ה הק' בית אחרון מספר הפרדס, וכן בדברי הרמח"ל בספר קל"ח פתחי חכמה שער יח, ובענין הרמזים והסודות העמוקים שהוכנסו בתיבות התפילה ע"י אנשי כנסת הגדולה, יעויין עוד בשו"ת רב פעלים לבא"ח יו"ד סי' נו].

על כך מביא הרב גרינוולד מאחד הדרושים שאמר אדמו"ר הזקן בעל התניא (מאמרי אדה"ז כתובים ח"א עמ' כט):
'כשמדבק את עצמו באותיות נמצא הוא דבוק בהקב"ה, וכן בתפילה מהודו לה' שהם פסוקי דזמרה, והם פסוקי תהילים שאמרם דוד המלך ע"ה ברוה"ק, ויוצר אור עד גמירא – הכל נתקן ע"י אנשי כנה"ג שהם חגי זכריה מלאכי, וגם הם עשו עשו ברוח הקודש, וידוע ע"פ כתבי אריז"ל שהכל הוא בסדר נכון. והנה כשאדם מתפלל ולומד בכל כחו, אעפ"י שאינו מבין פי' המילות ותכליתו [נו"א מתפילתו], אעפ"כ צריך לעשות בכל כחו כי מי הוא זה שיבין לתכליתו, ואך העיקר כשעשה בכל כחו נמצא הוא מצמצם מדו"מ באותיות הקדושים ושם אור של הקב"ה ונמצא הוא דבוק בהקב"ה'.


ברם, נראה להעיר על כך, בדברי הנפה"ח מפורש זאת רק על כוונת התפילה, והערה מקורו טהור מדברי המגיד לב"י, ברם, בדברי בעל התניא נראה כי הדברים אמורים גם בנוגע ללימוד התורה, וכיילינהו אהדדי, ולכאורה נראה שזהו רעיון נפרד, ולאו מטעמיה דהנפה"ח דמיירי מצד כח תקנת אנשי כנה"ג לחוד, וצ"ע .

ואמנם כך מצינו בכו"כ מספרי גדולי החסידות, ראה בספר קדושת לוי פורים קדושה ראשונה; מאור ושמש פר' תרומה ד"ה והנה אמרנו; ועי' בנועם אלימלך פרשת וירא, 'דהנה כשעלה ברצונו יתברך לברוא את העולם להטיב לברואיו. צמצם הקדוש ברוך הוא את עצמו: ולהיכן צמצם את עצמו שמעתי מפי מורי זכרונו לברכה שצמצם עצמו בתוך האותיות התורה שבהם ברא העולם ואמר שזה הפירוש שאמרו חז"ל (עירובין כב א) כביכול ברוך הוא, רצה לומר על ידי כ"ב אתווין יכול הקדוש ברוך הוא להיות בזה העולם: והצדיק העוסק בתורה לשמה בקדושה הוא ממשיך את הבורא ברוך הוא ויתעלה בתוך האותיות של התורה כמו בשעת הבריאה].

כמובן יש עוד להשיב ולענות בתוכן המאמר הנ"ל ובחידושיו, ועוד חזון אי"ה.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: ה' מרץ 27, 2014 11:25 pm
על ידי מה שנכון נכון
פתחת נושא טעון. ראה עוד כאן.
התניא ונפהח.pdf
(1.73 MiB) הורד 478 פעמים

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 12:21 am
על ידי זנב לשועלים
לי זה נראה כמו עוד נסיון לשנות את ההיסטוריה בכח.
הדוגמא שהביא ר' נוטר לא ממש משכנעת כמ"ש ר' נוטר בעצמו. אין לי זמן לעבור על המאמר דוגמא אחרי דוגמא אבל הקדשתי דקה לחפש באוצר החכמה את אחת מהדוגמאות הראשונות שהוא נותן: הפירוש שיעקב חבל נחלתו הכוונה שמקשר את העולמות העליונים והתחתונים, מקורו לא מהחסידות אלא ממהרח"ו.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 1:23 am
על ידי גם זו לטובה
שמעתי שהגרי"ש זילברמן האריך להשיג על הגר"ח, שאינו משקף כלל את השקפת רבו הגר"א אלא נטה במידת מה לחסידות.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 12:28 pm
על ידי זנב לשועלים
גם זו לטובה כתב:שמעתי שהגרי"ש זילברמן האריך להשיג על הגר"ח, שאינו משקף כלל את השקפת רבו הגר"א אלא נטה במידת מה לחסידות.

א. אחר מחכ"ת של הגריש"ז הוא כמובן לא דיבר מתוך ידיעה היסטורית אלא מתוך הבנתו את תורת הגר"א וא"כ הדברים נתונים לפרשנות.
ב. יש דרך ארוכה בין הנטיה מהשקפת הגר"א הטהורה שנתכוון אליה הגריש"ז ובין הבאת דברים מספר התניא ומצוואת הריב"ש...

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: ש' מרץ 29, 2014 11:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
כבר היה על הנדון הכללי אשכול אחר, ושם ציינתי בס"ד למכתביו המקיפים של הצדיק הגרי"ל זוסמן זצ"ל (לאדמו"ר האחרון מחב"ד זצ"ל) בספר מבחירי צדיקיא

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 5:01 am
על ידי לבי במערב
והרי הוא.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 11:38 am
על ידי גיזונטע קאפ
חושבני שהבסיס לטענות האלו, הוא חוסר ההבדלה של חב"ד בין קבלה ופנימיות התורה לחסידות, הם משייכים הרבה רעיונות קבליים לחסידות, כל מי שמצוי בכתבי חסידיים רואה שמביאים הרבה מימרות "בחסידות מקובל", החסידות יסדה וכיוצ"ב, "אצל חסידים", בהרבה פעמים מדובר בדברים שמקובלים אצלנו גם, ובפרט כשהם רוצים לבטא עבודה פנימית, דברים שבלב, הם משייכים את זה לחסידות, ולא היא, החסידות לא יצרה את פנימיות התורה, ולא את העבודה שבלב, יש עובדי ה' גם מהמתנגדים, וגם בעלי עבודה פנימית יש לנו, כך שלא כל מה ששייך לפנימיות ולעבודה שבלב שייך לחסידות.
ובקיצור לא כל רעיון שמופיע בחסידות, שייך בדווקא לחסידות.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 12:25 pm
על ידי לבי במערב
פתח בחב"ד, וסיים בהאשמת כללות החסידות...
[מלבד הפשוט שגם עניני הקבלה המובאים בחסידות ניתוסף בהם נופך רב, עד שפעמים וכפנים חדשות באו לכאן].

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: א' אוקטובר 18, 2020 12:27 pm
על ידי גיזונטע קאפ
זה מצוי בעיקר בחב"ד, אבל באופן כללי בכל החסידות

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ב' אוקטובר 19, 2020 2:45 pm
על ידי פלוריש
גיזונטע קאפ כתב:חושבני שהבסיס לטענות האלו, הוא חוסר ההבדלה של חב"ד בין קבלה ופנימיות התורה לחסידות, הם משייכים הרבה רעיונות קבליים לחסידות, כל מי שמצוי בכתבי חסידיים רואה שמביאים הרבה מימרות "בחסידות מקובל", החסידות יסדה וכיוצ"ב, "אצל חסידים", בהרבה פעמים מדובר בדברים שמקובלים אצלנו גם, ובפרט כשהם רוצים לבטא עבודה פנימית, דברים שבלב, הם משייכים את זה לחסידות, ולא היא, החסידות לא יצרה את פנימיות התורה, ולא את העבודה שבלב, יש עובדי ה' גם מהמתנגדים, וגם בעלי עבודה פנימית יש לנו, כך שלא כל מה ששייך לפנימיות ולעבודה שבלב שייך לחסידות.
ובקיצור לא כל רעיון שמופיע בחסידות, שייך בדווקא לחסידות.

עסר בזה הרבי מליובביטש בהערותיו על שער היחוד והאמונה, מדוע בעל התניא הביא בשם הבעש"ט ש"לעולם ה' דבריך ניצב בשמים" הכוונה למאמר מבריאת העולם יהי רקיע, והרי זה מפורש במדרש שוחר טוב

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ג' אוקטובר 20, 2020 8:56 am
על ידי בריושמא
משל משלו המושלים:
לשניים שהיו יושבים וקוראים ומעיינים בפרוטוקול של דיון שהתקיים בבית הדין.
אמר ראובן: ראה נא, התובע מסכים לכל טענותיו של הנתבע.
ענה שמעון: מנין לך זאת?
אמר ראובן: בדקתי היטב ונוכחתי לדעת כי התובע מצטט את מילותיו של הנתבע. מילה במילה, ממש.
ענה שמעון: נפלא. גם אני בדקתי היטב ונוכחתי לדעת כי הנתבע מצטט את מילותיו של התובע. מילה במילה, ממש.
אמר ראובן: ומה הסקת?
ענה שמעון: הסקתי כי הנתבע מסכים לכל טענותיו של התובע.
אמר ראובן: מוזר מאוד.
ענה שמעון: וכיצד הכריעו הדיינים?
אמר ראובן: הם קבעו שטענותיו של התובע צודקות לגמרי.
ענה שמעון: והלא אמרת שהתובע מסכים לכל טענותיו של הנתבע?
אמר ראובן: משום מה הדיינים קבעו אחרת. הם כתבו כי אמנם התובע מצטט את מילותיו של הנתבע, אבל הוא חולק עליהן מכל וכל ומוכיח כי אין ממש בטענותיו. בדקנו את תוכן טענותיו, אחת לאחת, ונוכחנו לדעת כי הצדק עם התובע. על כן חייבנו את הנתבע לשלם לתובע את מלוא הסכום הנקוב בכתב התביעה.

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 4:01 pm
על ידי גיזונטע קאפ
גיזונטע קאפ כתב:חושבני שהבסיס לטענות האלו, הוא חוסר ההבדלה של חב"ד בין קבלה ופנימיות התורה לחסידות, הם משייכים הרבה רעיונות קבליים לחסידות, כל מי שמצוי בכתבי חסידיים רואה שמביאים הרבה מימרות "בחסידות מקובל", החסידות יסדה וכיוצ"ב, "אצל חסידים", בהרבה פעמים מדובר בדברים שמקובלים אצלנו גם,
ובקיצור לא כל רעיון שמופיע בחסידות, שייך בדווקא לחסידות.

דוגמא מהיום,
בטור שפרסם היום שליח הרבי בבאזל נכתב "תורת החסידות מתארת את ה'מבול' של פרשת נח כמקווה טהרה, ששטף וטיהר את העולם. הקב"ה כאילו טבל את העולם במקווה. המחיר אז היה אדיר, אבל כנראה שזה מה שנדרש היה".
זה מפורש במאמר הגאולה לרמח"ל, ומסתמא בעוד מקומות, הוא לא יודע את זה (חב"ד לא לומדים רמח"ל), ראה את זה בחסידות, וממילא שייך זאת לחסידות

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 7:22 pm
על ידי עתניאל בן קנז
גיזונטע קאפ כתב:
גיזונטע קאפ כתב:חושבני שהבסיס לטענות האלו, הוא חוסר ההבדלה של חב"ד בין קבלה ופנימיות התורה לחסידות, הם משייכים הרבה רעיונות קבליים לחסידות, כל מי שמצוי בכתבי חסידיים רואה שמביאים הרבה מימרות "בחסידות מקובל", החסידות יסדה וכיוצ"ב, "אצל חסידים", בהרבה פעמים מדובר בדברים שמקובלים אצלנו גם,
ובקיצור לא כל רעיון שמופיע בחסידות, שייך בדווקא לחסידות.

דוגמא מהיום,
בטור שפרסם היום שליח הרבי בבאזל נכתב "תורת החסידות מתארת את ה'מבול' של פרשת נח כמקווה טהרה, ששטף וטיהר את העולם. הקב"ה כאילו טבל את העולם במקווה. המחיר אז היה אדיר, אבל כנראה שזה מה שנדרש היה".
זה מפורש במאמר הגאולה לרמח"ל, ומסתמא בעוד מקומות, הוא לא יודע את זה (חב"ד לא לומדים רמח"ל), ראה את זה בחסידות, וממילא שייך זאת לחסידות

לא מובן,
מה טענתך? האם זה לא מובא ב'תורת החסידות'?
ומה הבעיה שזה מובא גם ברמח"ל, האם בגין זה נשלל שגם תורת החסידות סברו כן?
והאם בגין כך אסור לשליח בבאזל לצטט את הדבר בשם 'תורת החסידות'?

Re: התמקדות באותיות התפילה – מקבילה בין אדמוה"ז והנפש החיים?

פורסם: ה' אוקטובר 22, 2020 7:37 pm
על ידי לבי במערב
עקב הדיון שהתפתח בנושא זה,
שמא מן הראוי לציין לדברי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בנדון (כנזכר לעיל), בקונטרס זה ע' 2־3 ('ליקוט פירושים' ד"ה לעולם ה' וד"ה ופי' הבעש"ט).

דון מינה ואוקי באתרין.