עמוד 1 מתוך 1

מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 9:08 am
על ידי נוטר הכרמים
עה"פ (יג,ט) נֶגַע צָרַעַת כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן, כתב בפי' הרא"ש כאן, וז"ל,
מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן, שאל ר' אליהו ז"ל למה צוה אלישע לנעמן לטבול בירדן משאר נהרים, ואמ' שמצא שם נעמן מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן דכתיב נביא מקרבך וכו' אליו תשמעון ושאל לו מה יעשה בנגע צרעת שמתחיל ומסיים בנו"ן. והשיב לו נחנו נעבור חלוצים וכו' מעבר לירדן.

והדברים סתומים וחתומים, מהו הסוד של 'מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן', והיאך ענין זה מקשר את הנגעים לנבואה ולנהר הירדן?

אולם כבר בגמ' פרק חלק (קא, א) מצינו דין רוקק על המכה שאין לו חלק לעולם הבא במי שקורא פסוק זה 'נגע צרעת וגו' לשם רפואה, ומצאתי בשל"ה הק' מסכת תענית תורה אור אריכות עצומה בענין זה, יעו"ש, אבל האם יש לזה ביאור ע"ד הפשט?

Re: מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 12:04 pm
על ידי היימישער
השם נעמן מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן,
וכן הפסוקים המדוברים מתחילים ומסיימים בנו"ן,
והקשר הוא על דרך הרמז ולא על דרך הפשט.

Re: מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: ו' מרץ 28, 2014 12:33 pm
על ידי צולניק
בסידור 'תפילת כל פה' בפיטוים של מוצ"ש מובא מהרמב"ן י"א פסוקים שמתחילים בנו"ן ומסיימים בנו"ן והוא סגולה ל.......

Re: מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: ש' מרץ 29, 2014 11:25 pm
על ידי חכם באשי
י"א הפסוקים הפותחים ומסיימים באות נו"ן נרשמו כבר במסורה.
אך המקור הראשון לעניין הקושר בין פסוקי הנו"ן לטבילת נעמן הוא ר' יהודה החסיד בספר גימטריאות, וגם בפירושו על התורה, מהדורת לנגה. שני הספרים מצויים באוצר
העניין הובא גם בספר קושיות, סי' קמט:
קמט. תקשי לך, מפני מה ציוה אלישע לנעמן לרחוץ בירדן יותר משאר נהרות שהיו בארץ ישראל .
אמר לו : אוֹמַר לך למה. 'נעמן' מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן, ובא אל הנביא שפסוקו מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן, דכתיב (דברים יח טו): "נביא אחד מקרבך מאחיך כמוני יקים לך יי' אלהיך, אליו תשמעון" ; ולמה בא אליו? - מפני הנגע, שפסוקו מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן, דכתיב (ויקרא יג ט): "נגע צרעת כי תהיה באדם, והובא אל הכהן". ולכך ציוהו לרחוץ ולטהר בירדן, שפסוקו מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן, דכתיב (במדבר לב לב): "נחנו נעבור חלוצים לפני יי' ארץ כנען, וְאִתָּנוּ אחוזת נחלתינו מֵעֵבֶר לירדן". כל זה הבין הנביא .

ובהערות שם ציין המהדיר:
כל ענין זה מובא - בשינויים ופעמים בתוספת טעם לחיוב טבילת נעמן שבע פעמים - בספריהם של חסידי אשכנז והשואבים מימיהם, ראה ספר גימטריאות, א, אות קי, עמ' קיט: "ג' פסוקים בחומש שראשן וסופן נו"ן: 'נגע צרעת כי תהיה באדם' וגו' (ויקרא יג ט); 'נביא מקרבך' וגו' (דברים יח טו); 'נחנו נעבור חלוצים' וגו' (במדבר לב לב). לכך אמר אלישע לנעמן: הוא המצורע, ואני הנביא, יטבול ז' פעמים בירדן ויטהר"; פירושי התורה לר' יהודה החסיד, הפטרת תזריע, עמ' 143: "'הלוך ורחצת שבע פעמים בירדן' (מל"ב ה י). ומאין לקח אלישע זאת הרפואה? - בדק בשם 'נעמן' ומצא, תחילתו נו"ן וסופו נו"ן ובאמצע ע'מ', ופירושו: 'עם נו"ן'; יש לי למצוא לו רפואה שיהא דומה לו. ובדק בחומש, ומצא ג' פסוקים שתחילתן נו"ן וסופן נו"ן שדומה לשם 'נעמן': 'נגע צרעת כי תהיה באדם, והובא אל הכהן'; 'נחנו נעבור חלוצים, ואיתנו אחוזת נחלתנו מעבר לירדן'; 'נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלקיך, אליו תשמעון'. אמר אלישע: אני נביא, בזה הנגע, והרפואה ירדן. כך הגיד לי [=לרבי משה זלטמן, בנו של רבי יהודה החסיד] ר' אליעזר מבורכהיים. ואחר כן שאלתי למורי אבי [=לרבי יהודה החסיד] בעצמי, ואמרתי לו, למה ז' פעמים? - ואמר לי, בעבור ששאר מצורעין מזין עליהן ז' פעמים, ודימה אלישע רחיצת גוי להזיית ישראל". וכיוצא בזה בפירוש הרוקח על התורה, תזריע, עמ' רמ; פירוש הרא"ש על התורה, ויקרא יג ט; מגלה עמוקות על ואתחנן, אופן רטו.


וראה עוד, לאחרונה, במאמרו של אפרים שהם-שטיינר, 'על צרעת נעמן וריפויה: בין מזרח למערב', ראשונים ואחרונים (לכבוד א' גרוסמן), עמ' 213 ואילך.

Re: מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: א' מרץ 30, 2014 12:31 am
על ידי גם זו לטובה
נוטר הכרמים כתב:עה"פ (יג,ט) נֶגַע צָרַעַת כִּי תִהְיֶה בְּאָדָם וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן, כתב בפי' הרא"ש כאן, וז"ל,

צ"ל בפי' המיוחס לרא"ש

Re: מתחיל בנו"ן ומסיים בנו"ן

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 12:20 pm
על ידי בוצינא
האם יש בקריאת פסוקים אלו גם סגולה להנצל מדבר ומגיפה או רק לעין הרע?