ייש"כ גליון מלא תוכן מגוון כרגיל!
ארשה לעצמי לנצל הפורום להעיר הערה על מאמרו המחוכם של הרב דנדרוביץ. במאמרו מאריך הרב לבאר דברי השפת אמת, שכ' לתרץ היכי משכחת לה שני שעירי יוה"כ שיהו שווין בקול ובמראה וכו' בעוד דבבן סו"מ נאמר שדבר כזה הוא בלתי שכיח, במלים אלו:
ואפשר לומר דהיכא דשניהם מבטן אחת שפיר יש לומר שהם שוים ממש מה דלא שייך באב ואם דבן סורר ומורה, אך לפי"ז צריך להיות תמיד השני שעירים תאומים דאל"כ אינם שוים ממש.
המילים המודגשות העסיקו הרב דנדרוביץ במיוחד מכיון שלא ביאר השפ"א למה לא שייך באב ואם דבסו"מ שיהיו תאומים. ראה שם באורך ותמצא מלא כף נחת.
והנה עלה ברעיוני הסבר פשוט שלא הזכירו הרב במאמרו. הדבר מובן מאיליו שלא די שיהיו ההורים יוצאים מבטן אחד להיות שווים בשויון גמור אלא גם נצרך שיהיו תאומים ולא רק תאומים אלא תאומים זהים. וידוע ע"פ חוקי הטבע בתולדה שהוא בלתי אפשרי שאח ואחות יהיו תאומים זהים, וא"כ אינם יכולים להיות שוים ממש. משא"כ אצל השני שעירים יתכן מאד שמדובר בבני אותו המין והם באמת תאומים זהים. יתכן שלא לכך נתכוון השפ"א אבל בכך אפשר לפתור הבעיה בנקל ע"פ דרכו.