עמוד 1 מתוך 1

תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 12:07 pm
על ידי צפנת פענח
האם לאחד מחכמי האשכול להחכימני, ולהראות לנו מ״מ, אודות התפוח בימי חז״ל וכוונת המקרא שנמשלו ישראל אלי׳, האם מדובר בתפוח אדום או בתפוח צהוב? תפוח ירוק לא נראה הגם שריחו טוב ואפשר להמליץ עליו וריח אפך כתפוחים, אמנם טעמו חמוץ (וזהו כנראה התפוח המבואר בפוסקים איסור שנתחמץ בתפוחים, ולא לומר שלא שייך חימוץ בשאר תפוחים, אבל הירוק מחמץ מאוד), וכנראה מהכתובים שמדובר בתפוח מתוק. האם מדובר באדום או בצהוב כאמור?

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 12:10 pm
על ידי צולניק
ז"ל תשובות והנהגות ח"ה סי' קפג:

'מיהו האמת שלא ידוע לנו אם התפוחים שלנו דומים לצורת התפוחים בזמן חז"ל, שכפי הנראה בזמן חז"ל היה להם ריח טוב וניכר, ועיין תוס' שבת (פח א) שתפוחים היינו אתרוגים, ועכ"פ נראה שהתפוחים בזמן חז"ל היו עם ריח מיוחד טוב (ואולי נשתנה במשך הדורות בהרכבה)'.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 12:13 pm
על ידי צולניק
עוד מצאתי בזה:
תורת המגיד נ"ך שיר-השירים

סמכוני באשישות רפדוני בתפוחים [ב, ה]. איתא בזוהר (תיקו"ז יט, לט ב) תרי אישות, פי' ב' התלהבויות, דיש אהבה, למשל, עשיר שאוהב את העני בלי שום טובה שקדמה לה, והעני כשמבין שאוהב אותו מקרב א"ע אליו, וכשרואה העשיר שמקרב עצמו אליו אז אוהב אותו יותר. ואהבה ראשונה נקראת אהבה רבה, שזו האהבה אין לה שיעור, ואהבה הב' נקראת אהבת עולם, ע"ד שאמרתי לעולמי די (חגיגה יב א), שזו האהבה יש לה גבול, וקודם שקרב א"ע אל העשיר היה נקרא חולה אהבה, כי היתה לו בושה לפניו, ומחמת רחמנות העשיר אליו, נעשית זו האהבה בהתקרבותו אליו.
וזה יעקב אשר פדה את אברהם (ישעיהו כט, כב), שרחמנות פודה את האהבה. ואת, לרבות שגם את יצחק פודה, וזה שאמר בתיקונים כולהו אסיין ת"ח אתי לגבי האי חולה עד דייתי רעיא מהימנא וייתי לה תפוח וארחת בי' ואיתסיאת, פי' ע"ד תפוח ג' גוונין אית, לבן אדם ירוק, רומז לג' מדות אהבה ויראה ורחמנות. ורעיא מהימנא נקרא השכל, דמה שאנו אוהבים אותו ית', מפני שאנו מאמינים, והאמונה היא מכח השכל, שאנו מבינין שיש מנהיג ומנהיג את העולם, לכך נקרא השכל רעיא מהימנא, שזן את האמונה וכשבא השכל בא מכח אהבה ויראה ורחמנות ואתסיאות.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 12:25 pm
על ידי צפנת פענח
תודה על הציונים.
מה שהבאת בשם התשובות והנהגות, צ"ע. וכנראה מעולם לא טעם ולא הריח תפוח טוב מימיו. וכנראה שכוונתו על עידן גלותנו שניטלה טעם טוב מפירות הארץ, וידוע הסיפור שקרה אצל מרן מהר״א מבעלזא זי״ע שאחד הרחיב לשונו נגד פירות א״י והצריך אותו לעלות על השלחן ולחזור מדבריו. ובעוה״ר בחו"ל לע״ע ניתן לטעום תפוחים שיש סו טעם טוב. ופלא על הגרמ״ש ששנים ששהה בחו״ל ואף נולד בחו״ל שיכתוב כן בכללות על תפוחים מבלי בדיקה ובירור.

עוד ידוע בחכמת הבוטניקה ובין חכמי הרכבה שיש סביב לאלפיים מיני תפוחים.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 12:29 pm
על ידי איש_ספר
http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=20291

(רמ"ש מדבר על הריח וכת"ר על הטעם, ולק"מ. גם בתפוחים הטובים ביותר לא הרחנו בריחם הנודף)

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: א' אפריל 20, 2014 5:03 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה איש ספר על הבאת הדיון הממצה

הוא מביא שם מהרמב"ם שמונה תפוח בין הפירות בעלי ריח הטוב לענין ברכה.
להעיר שבאמת יש לתפוח ריח נעים, לא כמו בושם אבל ריח נחמד במיוחד.
עוד יצוין, שלגבי עץ התפוח בעצמו זה הולם אפילו יותר, כשמתחיל העץ לפרוח, זה משדר ריח מאוד נעים, דומה לבושם, שמריחים גם מרחוק. רוב הפסוקים על תפוחים מיירי בעץ ולא בפרי, תחת התפוח עוררתיך, כתפוח בעצי היער וכו' בצלו חימדתי וישבתי ופריו מתוק לחכי.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 7:26 pm
על ידי צפנת פענח
לאחרונה נתפרסם מחקר על ריח תפוחים המשכך כאבי ראש מיגרנה, ע"ד רפודני בתפוחים.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: ג' אפריל 29, 2014 8:14 am
על ידי ניים ושכיב
ריחו של התפוח הוא גז הנקרא אתילן שנפלט מהתפוח. גז זה גורם להבשלה/הבחלה של פירות מסויימים, ביניהם אתרוג. המעוניין להצהיב את אתרוגו לפני החג יכול להניחו במקום סגור עם תפוחים ריחניים - המלצות מפורטות ניתן למצוא (גם) בספר ארבעת המינים למהדרין של הרב אברהם עדס.

צפנת פענח כתב:אודות התפוח בימי חז״ל וכוונת המקרא שנמשלו ישראל אלי׳, האם מדובר בתפוח אדום או בתפוח צהוב?
למה להניח שזה רק אחד מהם?

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: ג' אפריל 29, 2014 8:49 am
על ידי תוכן
תפוח פירושו פרי עגול ככדור. אי אפשר לדעת לאיזה פרי חז"ל כיוונו.

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: ג' אפריל 29, 2014 9:07 am
על ידי אמסטרדם
צפנת פענח כתב:וידוע הסיפור שקרה אצל מרן מהר״א מבעלזא זי״ע שאחד הרחיב לשונו נגד פירות א״י והצריך אותו לעלות על השלחן ולחזור מדבריו.

??????????? אולי מתחת לשלוחן...

Re: תחת התפוח עוררתיך

פורסם: ג' אפריל 29, 2014 1:07 pm
על ידי מחולת המחנים
צולניק כתב:ז"ל תשובות והנהגות ח"ה סי' קפג:

'מיהו האמת שלא ידוע לנו אם התפוחים שלנו דומים לצורת התפוחים בזמן חז"ל, שכפי הנראה בזמן חז"ל היה להם ריח טוב וניכר, ועיין תוס' שבת (פח א) שתפוחים היינו אתרוגים, ועכ"פ נראה שהתפוחים בזמן חז"ל היו עם ריח מיוחד טוב (ואולי נשתנה במשך הדורות בהרכבה)'.

רש"י בראשית כ"ז כ"ז.
"כריח שדה אשר ברכו ה'" - שנתן בו ריח טוב וזהו שדה תפוחים כן דרשו רז"ל.
ואכן תמהתי וביקשתי לדעת מהו הריח הטוב שיש בשדה תפוחים.