עמוד 1 מתוך 1

עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 6:31 pm
על ידי יודקרת
מחפש האם המילה 'חטיבה' נזכרת איפשהו במקורותינו במשמעותה הרווחת כיום - לשון חיבור ואחדות?
[מפירושי הראשונים על הגמרא 'אתם עשיתוני חטיבה אחת' - נראה שהבינו כי 'חטיבה' משמעותה הפוכה, מלשון חטיבה וכריתה, ראה אבודרהם מנחה לשבת, ובמהרש"א חגיגה ג.]

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 7:04 pm
על ידי ישבב הסופר
בערוך השלם הביא ממדרש קהלת רבה, פרשת ומוצא אני, אלמלא שאסורים ידיה היתה חוטבת באדם בשוק. ומשמעותה לשון הרגל דבר.
מקווה שזה יעזור.
המשמעות חטיבה = חתיכה וכריתה, נובעת מ'חטיבת עצים'.
ויש גם משמעות חטיבה שמורה על 'חשיבות' והתנשאות, וכך מבארים את מאמרם ז"ל אתם עשיתוני חטיבה אחת כו'.

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 7:21 pm
על ידי יודקרת
תודה רבה.
מעניין אם יש כזו גירסא במדרש קהלת, בכל הגירסאות שראיתי באוצר - כתוב 'חוטפת באדם' או 'אוחזת באדם'.
[חטיבה מלשון שבח וחשיבות, כן פירש רש"י בחגיגה, ועל זה הבאתי דברי מהרש"א שם]

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 8:23 pm
על ידי נוטר הכרמים
בספר ליקוטי הפרדס מרש"י דף טז עמוד ב
עוד הוסיפו לומר בכל יום וקרא זה אל זה ואמר זהו הטעם שאמרו שלא היו יכולין לומר קדושה בתוך התפלה בחטיבה אחת מפני שהאורבים היו שם ולאחר שהיו הולכין היו ישראל ממתיני' בבה"כ והיו קוראין וקרא זא"ז דהיינו שלוש הקדושה

ויעויין לשון מהרש"א ח"א ברכות ו, א ותמצא שנראה שמפרש ג"כ ענין חיבור כמו דביקות.

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 8:56 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
חטיבה.JPG
חטיבה.JPG (71.89 KiB) נצפה 1951 פעמים

מתוך מילון אב"י.

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ד' אפריל 23, 2014 9:09 pm
על ידי יודקרת
הרב נוטה"כ, ייש"כ.

Re: עשיתוני חטיבה אחת - למשמעות לשון 'חטיבה'

פורסם: ה' אפריל 24, 2014 9:50 am
על ידי ניים ושכיב
יודקרת כתב:מחפש האם המילה 'חטיבה' נזכרת איפשהו במקורותינו במשמעותה הרווחת כיום - לשון חיבור ואחדות?
[מפירושי הראשונים על הגמרא 'אתם עשיתוני חטיבה אחת' - נראה שהבינו כי 'חטיבה' משמעותה הפוכה, מלשון חטיבה וכריתה, ראה אבודרהם מנחה לשבת, ובמהרש"א חגיגה ג.]
לכאו' משמעותה הרווחת היום היא ג''כ מלשון חטיבה וכריתה. כמו פלוגה מלשון פילוג, ומחלקה מלשון חילוק.