עמוד 1 מתוך 1

דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ה' ספטמבר 02, 2010 9:39 pm
על ידי חיים
הט"ז יו"ד רעז, א כותב בשם הב"ח וז"ל וכתב מו"ח ז"ל מכאן יש ללמוד שלא ילך אדם חוץ ויניח הספר פתוח אם אין עליו מפה דלאו דוקא ס"ת אלא ה"ה שאר ספרים עכ"ל

על פי הדברים האלה עלתה על דעתי שאלה מצויה.
מה דינם של דפי מדפסת של דברי תורה?
האם הנחתם גלויים נחשבת כהנחתו של ספר פתוח?
ואכן, מדוע באמת שלא נצטרך לגללם או לכסותם במפה?

או אולי שמא הדין שלא להשאיר ספר פתוח נאמר רק בדבר שיש לו חשיבות של ספר.
אבל דפי מדפסת אין להם חשיבות של ספר ואין לדמותם לספר תורה.

עוד יש להוסיף שהרי אנו רואים שטבלא היתה תלויה בעזרה שבה כתובה פרשת סוטה, והיא לכאורה גלויה היתה,
וכן נוהגים עם ה"שויתי" שבעמוד החזן, ושאר תפילות התלויים על קירות ביהכנ"ס שהם כולם גלויים ולא חששו בהם לדין ספר פתוח.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ה' ספטמבר 02, 2010 10:06 pm
על ידי חכם באשי
ב'שויתי' וב'טבלה' שבעזרה אין כל חשש,
כי כל סיבת הכיסוי (ע"ד הפשט, בלא להתייחס לשד ששמו שומר דפין) היא משום שלא יפול לכלוך על הספר,
ודברים אלו תלויים בגובה, ואין לחשוש.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ה' ספטמבר 02, 2010 10:39 pm
על ידי חיים
חכם באשי כתב:ב'שויתי' וב'טבלה' שבעזרה אין כל חשש,
כי כל סיבת הכיסוי (ע"ד הפשט, בלא להתייחס לשד ששמו שומר דפין) היא משום שלא יפול לכלוך על הספר,
ודברים אלו תלויים בגובה, ואין לחשוש.

לפי"ז ה"ה דפי מדפסת שאסור להניחם גלויים שמא יתבזה הכתב.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ה' ספטמבר 02, 2010 11:39 pm
על ידי יאיר
לזכרוני בספר יש גם בעיה של בזיון כשהוא נשאר פתוח..חכם באשי אתה בטוח בקשר לשמא יתלכלך?

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 12:13 am
על ידי עניני
בספר משנת הסופר של הרב יעקב מאיר שטרן כתב ע"ז נדמה לי סימן ד

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 12:36 am
על ידי חיים
יאיר כתב:לזכרוני בספר יש גם בעיה של בזיון כשהוא נשאר פתוח..חכם באשי אתה בטוח בקשר לשמא יתלכלך?

המקור מירושלמי מגילה שם כתוב "שמא יתבזה הכתב".
כדברי חכם באשי כתב גם בראשית חכמה שער היראה.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 12:48 am
על ידי וואס וועט זיין?
לכאורה איז די בלעטער פון א מדפסת פונקט אזוי ווא א מגילה, וואס אזוי איז דאך געווען א מאליקער צייטען געשריבען אלע סארט ספרים.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 12:49 am
על ידי חכם באשי
מה יהיה על אחינו שאינם יודעים את שפת האידיש? ובמיוחד על ידידינו רבי מסעוד.
ומה יהיה על אחינו שאינם יודעים את שפת העברית? הכיצד ישתתפו בדיונים הפוריים שבפורומים השונים?

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 12:52 am
על ידי וואס וועט זיין?
איר מעגט שוין זיין א "חכם", און ויסען אז אלעס דינק איז "באשי"רט פון הימעל.
וואס דער ר' מסעוד אייערער דארף נישט וויסען, וועט ער סייווע נישט וויסען.
קוקט - זייט מוחל - און עבודה זרה וואס תוס' שרייבען אויף הכל בידי שמים, ודו"ק.

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 1:00 am
על ידי עניני
בשנת הסופר סימן ד סעיף יא כתב יש גמ עירובין צח וירושלמי בח יוד רעז וזל ומכן יש ללמוד שלא ילך אדם לחוץ ויניח הספר פתוח והסביר הרב שטרן שהטעם משום בזיון של אבק וזה דוקא בזמן ארוך אבל זמן קצר ע"פשט מותר רק עP חכמי האמת לא

Re: דפי מדפסת - דין ספר פתוח

פורסם: ו' ספטמבר 03, 2010 1:23 am
על ידי חכם באשי
וואס וועט זיין? כתב:איר מעגט שוין זיין א "חכם", און ויסען אז אלעס דינק איז "באשי"רט פון הימעל.
וואס דער ר' מסעוד אייערער דארף נישט וויסען, וועט ער סייווע נישט וויסען.
קוקט - זייט מוחל - און עבודה זרה וואס תוס' שרייבען אויף הכל בידי שמים, ודו"ק.


רבינו,
אני עצמי, ברוך ה', קורא את שפת האידיש (אם כי קשה לי לכתוב בה, בלא טעויות רבות...),
אך לדעתי, עדיף לך לכתוב בשפת העברית ("הטמאה"), או ב"לשון הקוליטש" (כן ניתן לכנות את 'לשון הקודש' שבפי רבים מיושבי הגולה...),
כדי שיובנו דבריך לקהל הרחב יושבי הפורומים.
ואתה, כחכמתך עשה. וה' יצליח דרכך!