עמוד 1 מתוך 1

חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 5:54 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
כידוע נפסק ברמ"א דמותר להסתפר ביום ו' שבמוצ"ש שלו חל ל"ג בעומר, שזהו כבוד שבת שיסתפרו לפניו ולא מיד אחריו.

האם ידוע לחו"ר א"ק הדין, מה הדין בתספורת ראשונה, הנקראת "חלאקה", שלכאורה בה אין כ"כ כבוד שבת, כיוון שהנער לא נהג להסתפר עד היום, ומאידך אם יסתפר ביום א' ל"ג בעומר, הרי יש בכך פחיתות כבוד לשבת, שלא הסתפר לפניה?

אשמח לתשובות מבוססות והפניות למקורות.

יישר כח!

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 8:42 pm
על ידי שמח
אני מעלה לך עלון עלה לתרופה של שבת זו, בה מופיע ההלכות של הגר"ש אנשין הכותב כי הדבר אסור היות וכל ההיתר הוא רק מפני כבוד שבת, אבל בחלאקה אין כבוד שבת, אלא להיפך. עיי"ש.

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 8:42 pm
על ידי היא שיחתי
אין לך כבוד שבת טפי מלכבדה בצורה של יהודי
ולדעתי אין צריך מקור לדבר כה פשוט

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 8:56 pm
על ידי מה שנכון נכון
לא הההיתר הנ"ל צריך מקור אלא עיקר האיסור לספר קטן בימי ספירת העומר.
עיין בה"ל סימן תצג ד"ה נוהגים ובסימן תקלא ס"ו. [וע"ע אג"מ או"ח ב סימן צו].
וסימן תקנא סי"ד ומ"ב ס"ק פא ושה"צ שם.

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 9:21 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
שמח כתב:אני מעלה לך עלון עלה לתרופה של שבת זו, בה מופיע ההלכות של הגר"ש אנשין הכותב כי הדבר אסור היות וכל ההיתר הוא רק מפני כבוד שבת, אבל בחלאקה אין כבוד שבת, אלא להיפך. עיי"ש.


תודה לך ולכולם.

הוא כותב שם שאסור לכתחילה להסתפר אחרי ל"ג בעומר. תמוה, שהרי להנוהגים שלא להסתפר מפסח התיר הרמ"א להסתפר מל"ג בעומר ואילך.

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ד' מאי 14, 2014 9:47 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מה שנכון נכון כתב:לא הההיתר הנ"ל צריך מקור אלא עיקר האיסור לספר קטן בימי ספירת העומר.
עיין בה"ל סימן תצג ד"ה נוהגים ובסימן תקלא ס"ו. [וע"ע אג"מ או"ח ב סימן צו].
וסימן תקנא סי"ד ומ"ב ס"ק פא ושה"צ שם.


יישר כח. עיינתי בכל המקורות, ולכאורה נראין דברי הגרמ"פ, ולפ"ז יש מקור לאסור בקטן בספירה כשבוע שחל בו.

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ה' מאי 15, 2014 12:04 am
על ידי הוד_והדר
המנחת אלעזר כותב במכתב שכל איסור תגלחת אינו לקטן, ובכל זאת מציע להשואל שימתין עד ערב שבועות [הנידון היה שנהיה בן ג' בער"ח סיון]

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ה' מאי 15, 2014 8:22 am
על ידי משה גרוס
בשו"ת שיח נחום סי' לב בעניין אבלות לקטן בבין המצרים כתב: "בתשעה באב האבלות היא על החורבן, ואנו מצפים כי מהרה ינחם ה' ציון והצומות ייהפכו לששון ושמחה, ואם יחנכו את הקטן להתאבל הרי יש בכך משום ייאוש מן הגאולה ח"ו. אלא אדרבה צריך לחנך את הקטנים לצפות לישועה... ומומלץ שיספרו לילדים על בית המקדש ועל התקוה לראותו בבניינו במהרה בימינו". ומסיק שאין לחייב קטנים במעשים של אבלות וקל וחומר הדברים בשאר ימי הספירה. וכן התיר בתורת יקותיאל (רוזנברגר, סי' מז) ולמד כן ממי שתכפוהו אבלות, ולכן לא היה יכול להסתפר קודם, וכתב שהוא הדין בקטן שלא היה יכול להסתפר מחמת מנהג בית אבות. [תודתי נתונה לידידי הרב א"ר רב במרכז הארץ שכתב תשובה ארוכה בנושא וכוח דהיתירא עדיף]

Re: חלאקה ביום ו' ט"ז אייר

פורסם: ה' מאי 15, 2014 1:26 pm
על ידי מה שנכון נכון
משה גרוס כתב:בשו"ת שיח נחום סי' לב בעניין אבלות לקטן בבין המצרים כתב: "בתשעה באב האבלות היא על החורבן, ואנו מצפים כי מהרה ינחם ה' ציון והצומות ייהפכו לששון ושמחה, ואם יחנכו את הקטן להתאבל הרי יש בכך משום ייאוש מן הגאולה ח"ו. אלא אדרבה צריך לחנך את הקטנים לצפות לישועה... ומומלץ שיספרו לילדים על בית המקדש ועל התקוה לראותו בבניינו במהרה בימינו". ומסיק שאין לחייב קטנים במעשים של אבלות וקל וחומר הדברים בשאר ימי הספירה. וכן התיר בתורת יקותיאל (רוזנברגר, סי' מז) ולמד כן ממי שתכפוהו אבלות, ולכן לא היה יכול להסתפר קודם, וכתב שהוא הדין בקטן שלא היה יכול להסתפר מחמת מנהג בית אבות. [תודתי נתונה לידידי הרב א"ר רב במרכז הארץ שכתב תשובה ארוכה בנושא וכוח דהיתירא עדיף]

הסגנון שהבאת את דבריהם יכול להטעות. מצו"ב המקורות.
שיח נחום לב.PDF
(130.22 KiB) הורד 288 פעמים

תורת יקותיאל.PDF
(607.97 KiB) הורד 275 פעמים