זקן ששכח כתב:אולי יואיל מר ויבאר מה הקושי בדבר.
זקן ששכח כתב:חיים לא הצלחתי להשתכנע מדבריך על אף שהיתה בי מידה מסויימת של רצון.
באשי, אצל אלישע אולי משום הא:
סדר הדורות (חלק תנאים ואמוראים, אות כ):
ור' יוסי הוא אלישע וידוע דכל אשה שהסתכלה בו מתה.
אליהוא כתב:עדיין לא שמענו מקור מראשונים חוץ מהמספיק.
כידוע רעיון זה הוא זר ליהדות וקיים בדתות אחרות בהם הנזירים והגלחים פורשים מנשים [וכן בכמה כתות חסידיות מצוי ענין זה], משא"כ ביהדות, ואדרבא כה"ג חייב לישא אשה כדי לכפר ביום כיפור וכו'.
יאיר כתב:חכם באשי..ספר המספיק שהבאתי קישורו המדוייק בהודעתי הקודמת מפרש שם סיבתו..ואע"פ שלכאורה אין הדברים מוכרחים..זו לפחות דעתו וסיבתו..
אתנחתא כתב:כיצד היה למשה רבינו רוח הקודש? וכיצד היה בן עזאי שבוודאי היה לו רוה"ק, וכלום לא היה עוד כמה בן עזאית בעולם?
אוצר החכמה כתב:לפי הדעות שפנחס זה אליהו כפשוטו ודאי שנשא אשה שהרי צדוק הכהן מזרעו
זקן ששכח כתב:באשי, אינני אומר שיש כאן ראיה מפורשת, אבל זכר לדבר ודאי:
מלכים (א יט כ) "וַיַּעֲזֹב אֶת הַבָּקָר וַיָּרָץ אַחֲרֵי אֵלִיָּהוּ וַיֹּאמֶר אֶשֳּׁקָה נָּא לְאָבִי וּלְאִמִּי וְאֵלְכָה אַחֲרֶיךָ וַיֹּאמֶר לוֹ לֵךְ שׁוּב כִּי מֶה עָשִׂיתִי לָךְ".
מדוע לא אמר אלישע שרצונו ליפרד אף מאשתו? ואף שאפשר לתרץ שאחר כך נשא אשה, אבל מכלל זכר לדבר לא יצאנו.
אוצר החכמה כתב:לפי הדעות שפנחס זה אליהו כפשוטו ודאי שנשא אשה שהרי צדוק הכהן מזרעו
חכם באשי כתב:אתנחתא כתב:כיצד היה למשה רבינו רוח הקודש? וכיצד היה בן עזאי שבוודאי היה לו רוה"ק, וכלום לא היה עוד כמה בן עזאית בעולם?
1. ממשה רבינו אין כל הוכחה, שהרי כן הוא נצטווה מפורשות מהקב"ה. מה עוד שהוא נישא ופרש, ולא היה רווק מאז ומתמיד. ואדרבא, מכך שמשה רבינו נצטווה באופן מיוחד משמע, ששאר הנביאים אין צריכים לנהוג כך!
??? מה קורה לכם אנשים?..נתנו לכם במה אז אתם יוצאים ומכפישים ללא קו אדום?!..ערב ר"ה!אתנחתא כתב:הרי כבר זה לא משהו מכת! או ר"ל מהחסידות...) (ולהפוך, החידוש העצום שכה"ג ביהכ"פ יום שאסור בו וכו' חייב הכה"ג להיות נשוי).
יאיר כתב:??? מה קורה לכם אנשים?..נתנו לכם במה אז אתם יוצאים ומכפישים ללא קו אדום?!..ערב ר"ה!אתנחתא כתב:הרי כבר זה לא משהו מכת! או ר"ל מהחסידות...) (ולהפוך, החידוש העצום שכה"ג ביהכ"פ יום שאסור בו וכו' חייב הכה"ג להיות נשוי).
גלילי כתב:אתנחתא כתב:(למי שלא הבין זה נאמר באופן של סרקסטיות, בתגובה לאחד שכינה את החסידות כת והאשים חסידות בסטיה)
חכם באשי כתב:כמה מהראשונים כתבו בפשיטות,
כי אליהו ואלישע לא נשאו נשים מעולם, או נשאו ופרשו.
הדבר קשה מכמה בחינות, וביותר יש להבין מה הכריח את אותם ראשונים לכתוב כן?
האם פשטות המקראות הכריחם לזאת?
מי יכול לעזור לי?
חכם באשי כתב:אותם דברים מצויים גם בספר החיים (שלא נודע מחברו, אך כנראה היה מתלמידי ר' יהודה החסיד), מהדורת גרולד, עמ' 19 (מצוי באוצר).
אני שאלתי, מה הכריח את אותם ראשונים לנקוט שלא נשאו נשים?
ועל כך אף אחד לא ענה תשובה.
הרי היות אליהו ואלישע נביאים לא מכריח את פרישותם (ואין להוכיח ממשה רבינו), שהרי על שאר מ"ח הנביאים שעמדו לישראל לא אמרו זאת!
אליהוא כתב:מקור דברי ר"א בן הרמב"ם ידוע, ואין כאן המקום להאריך בזה. לכן היה חידוש בעיני שגם באשכנז ימצא מי שיאמר כך.
עכ"פ עיקר הטענה כמדומני היא מהשלילה היינו העדר איזכור כל שהוא לכך שנישאו.
אליהוא כתב:מ"מ נביאים לא נכתבו אלא נבואותיהם ולא מעשיהם אינו ממין העניין.
חכם באשי כתב:אליהוא כתב:מ"מ נביאים לא נכתבו אלא נבואותיהם ולא מעשיהם אינו ממין העניין.
אז מדוע אי הזכרת נישואיהן של אליהו ואלישע מוכיחה כי אכן לא נישאו?
מה שהזכירו על הרמב"ם ופנחס זה אליהו, כמובן מ'גלגול' ועד 'כפשוטו' יש עוד הרבה באמצע
חכם באשי כתב:כמה מהראשונים כתבו בפשיטות,
כי אליהו ואלישע לא נשאו נשים מעולם, או נשאו ופרשו.
הדבר קשה מכמה בחינות, וביותר יש להבין מה הכריח את אותם ראשונים לכתוב כן?
האם פשטות המקראות הכריחם לזאת?
מי יכול לעזור לי?
אליהוא כתב:ישעי' הוזכר בגמרא.
והיותר טוב וישר הוא שידחה אותו על ידי צומות אם אפשר, בדומה לאדון האלהיים וראש המתבודדים אליהו הנביא זכור לטוב, וכדרך בן עזאי. ועל כן אמר ר"ש בן לקיש כל היושב בתענית נקרא חסיד, ואמר ר' אלעזר נקרא קדוש שסר ממנו תענוג התאוה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 529 אורחים