עמוד 1 מתוך 1

כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 10:01 am
על ידי דוד4
באלו קהילות כיום נוהגים לומר סליחות ביום כ' סיוון? האם יש היום קהילות שגם נוהגות לצום?

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 2:51 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
לפי מיעוט ידיעותי: סקוירא, רחמיסטריווקא, בעלזא (בשנים האחרונות בבעלזא נוסף גם 'מלא רחמים' ארוך על קדושי השואה, חוץ מה'מלא' הישן על הרוגי ת"ח ת"ט ור"י מנמירוב) פאפא.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 3:03 pm
על ידי בית אליהו
גם בטשערנוביל, וכמובן בבעלזא-מכנובקא.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 8:03 pm
על ידי ארזי ביתר
טשערנאביל, היינו סקווירא ורחמיסטריווקא. בעלזא-מכנובקא, היינו בעלזא והיינו טשערנאביל...

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 10:07 pm
על ידי הסרפד
אם כבר: היינו בעלזא, היינו פאפא

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 10:14 pm
על ידי הסרפד
בלוח 'דבר בעתו' כתב שאמירת סליחות בכ' סיון היא מנהג גליציה. לבד מבעלזא, כפי שנזכר לעיל, האם נהוג מנהג זה אצל שאר יוצאי גליציה - ענפי צאנז וזידיטשוב, למשל?

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 10:26 pm
על ידי הסרפד
עתה ראיתי שבנימוקי או"ח כתב הרה"ק ממונקאטש שמה שכתב המג"א 'בכל מלכות פולין' הוא לאו דווקא (עכ"פ בזמנו של הרה"ק ממונקאטש, כמבואר בהמשך דבריו) ולא נהגו להתענית ולומר סליחות בכ' סיון אלא רק במקומות שעבר הצורר, דהיינו פולין קטן (=גליציה) ואוקריינה.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 10:29 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
הסרפד כתב:אם כבר: היינו בעלזא, היינו פאפא

אין זה מוכרח שבפאפא נטלו זאת מבעלזא. לאחר השואה קבעו הרבנים בהונגריה את כ' סיון כיום אבל, היות ורוב המשלוחים (מערי הגר) להשמדה היו בחודש סיון.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:01 pm
על ידי עתניאל בן קנז
לייבעדיג יענקל כתב:
הסרפד כתב:אם כבר: היינו בעלזא, היינו פאפא

אין זה מוכרח שבפאפא נטלו זאת מבעלזא. לאחר השואה קבעו הרבנים בהונגריה את כ' סיון כיום אבל, היות ורוב המשלוחים (מערי הגר) להשמדה היו בחודש סיון.

לא כל כך מדויק. רוב המשלוחים היו בחודש אייר. המשכם בסיון, ובתמוז כבר הגיע כמעט לקראת סיום. [בלוח דבר בעתו מביא לחזק את המנהג לאמר 'אב הרחמים' בימי הספירה מטעם זה]. התאריך כ' סיון נבחר בגלל שהוא כבר יום צום שנקבע כבר פעמים (בגזירת תתקלא, ובגזירת תח-תט)...

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:05 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
תודה על התיקון. את הרישא של המשפט שכתבתי שמעתי בבירור מפי הגה"צ ר"מ וועבער מב"ב. כנראה את הסיפא השלמתי מדעתי.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:10 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
עתה פשפשתי באמתחת הכתבים ומצאתי מכתב זה. ושם מפורש 'וגם במדינתנו אירעו רוב הצרות בחודש זה'.

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:23 pm
על ידי עתניאל בן קנז
האמת כנראה באיזה שהוא מקום באמצע...
אני מצטט מויקפדיה (שואת יהודי הונגריה)
ב-19 במרץ 1944 נכבשה הונגריה על ידי הגרמנים. מיד סומנו היהודים בטלאי צהוב, רכושם הוחרם, וננקטו צעדים להפרדתם מן האוכלוסייה הכללית לשם השמדתם. היהודים נצטוו לעבור לגטאות שהוקמו בכל עריה של הונגריה. עד לאמצע חודש מאי 1944 רוכזו כחצי מיליון יהודים מערי השדה בהונגריה בגטאות. ריכוזם של יהודי בודפשט נדחה לשלב האחרון. פעולות אלו נוהלו על ידי אדולף אייכמן. ב-15 במאי החל שילוחם של יהודי הונגריה לאושוויץ. התקדמותו של הצבא האדום אל עבר גבולות הונגריה הביאה את הגרמנים להאיץ את השמדת היהודים בכל השטחים שעוד נותרו בידם. בתוך שבועות ספורים בלבד גורשו לאושוויץ כ־450,000 יהודים. עם סיום המשלוחים, ביולי 1944, לא היו עוד יהודים בהונגריה מחוץ לבודפשט.

המשלוחים החלו בכב' אייר תשד... והיו בקצב מחריד.
[כ' סיון היה אז ב11 ביוני, כאשר רוב היהודים כבר עלו בסערה השמימה].

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:28 pm
על ידי ברזילי

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:32 pm
על ידי עתניאל בן קנז
ברזילי כתב:http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?107092&

תודה!

Re: כ' סיוון

פורסם: ד' יוני 18, 2014 11:40 pm
על ידי ברזילי
כתוב שם "ובחרנו ביום כ' סיון יען כי בחדש הזה אירעו רוב ההריגות וגם כבר נקבע ונתפרסם יום זה לתענית צבור במדינת פולין"

המכתב שהובא לעיל באשכול הוא משנת תש"ז ומזכיר את התקנה משנה קודם לכן, שנמצאת בקונטרס אליו ציינתי

Re: כ' סיוון

פורסם: ה' יוני 19, 2014 3:56 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
שמעתי מרא"מ צינווירט שי' שהגאון ר' שלמה שרייבר היה נוהג לומר בקלויז דחסידי בויאן את נוסח ה'מלא רחמים' שנתקן אודות הרוגי ת"ח ת"ט, אך לא את הסליחות.

Re: כ' סיוון

פורסם: ש' יוני 21, 2014 9:32 pm
על ידי ירח מלא
איני זוכר היכן קראתי את זה אבל מלחמת נפוליון והשוויון שבעקבותיה גרמו לציבור לחדול לומר את סליחות כ' סיון.

Re: כ' סיוון

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 7:58 am
על ידי שש משזר
לייבעדיג יענקל כתב:
הסרפד כתב:אם כבר: היינו בעלזא, היינו פאפא

אין זה מוכרח שבפאפא נטלו זאת מבעלזא. לאחר השואה קבעו הרבנים בהונגריה את כ' סיון כיום אבל, היות ורוב המשלוחים (מערי הגר) להשמדה היו בחודש סיון.

נכון.
אבל למרות שכן קבעו רבני הונגריה לאחר השואה, אין יוצאי מדינת הונגריה נוהגים כן כהיום. פאפא נשאר עם זה בגלל השתייכותם לבעלזא.

Re: כ' סיוון

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 8:01 am
על ידי שש משזר
פליאה דעת ממני שאף אחד לא הביא את דברי הרה"ק מאפטא בליקוטים לספרו אוהב ישראל, אודות קדושת היום כ' סיון, והפליג בדבר עיי"ש.

ואגב, האוהב ישראל התגורר בפולין ואח"כ באוקריינא [קולבסוב ואפטא בפולין, יאס ומזבוז באוקריינא].

Re: כ' סיוון

פורסם: ש' אוגוסט 23, 2014 11:49 pm
על ידי עתניאל בן קנז
שש משזר כתב:פליאה דעת ממני שאף אחד לא הביא את דברי הרה"ק מאפטא בליקוטים לספרו אוהב ישראל, אודות קדושת היום כ' סיון, והפליג בדבר עיי"ש.

ואגב, האוהב ישראל התגורר בפולין ואח"כ באוקריינא [קולבסוב ואפטא בפולין, יאס ומזבוז באוקריינא].

לא הבנתי מה ענין גודל קדושת היום לאמירת סליחות???

Re: כ' סיוון

פורסם: א' אוגוסט 24, 2014 6:48 am
על ידי שש משזר
פשוט שהאוהב ישראל דיבר רק מתוקף היות היום הזה יום תענית מפורסם במקומותיו.