עמוד 1 מתוך 1

משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 3:01 pm
על ידי משך חכמה
נמצא בבית אלוקים להרב המבי"ט שער ג פרק לא

וזה דבר פלא כי אפילו האדם החכם הנותן לב לשמוע דבר מה ישיג בחכמתו ובכח המקבל שבשכלו לדעת כוונת הענין, אבל לא שיחזור לומר הענין ההוא במלות ואותיות שאמרם המדבר ההוא, והקהל הגדול והקדוש הזה אנשים ונשים וטף ידעו ונשאר חקוק בשכל כל אחד מהם 'אנכי' ו'לא יהיה לך', שהם כמו ששים ריבוא תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות (???), וכולם שמעו וידעו אותם בלי שום תוספת ומגרעת כנזכר, וזה דבר אי איפשר בכח שכל כי אם על צד הפלא הגדול:

המילים: ששים ריבוא תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות, צ"ב. רוב הסיכויים שיש כאן טעות בהעתקה.

חכמי הפורום - חוו דעתכם!

למען הסר ספק: בדקתי בדפוס ראשון.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 3:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
שהם ס רבוא חוזר על "כל א מהם", וכלשונו בתחלת הקטע.

[אגב, מנין האותיות שבכל עשרת הדברות הוא תריג כמ"ש בבמדבר רבה].

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 3:25 pm
על ידי משך חכמה
קשה לי לקבל את ההצעה הזאת.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 4:06 pm
על ידי אוצר החכמה
למה לא? שיעור דבריו לפי זה שששים רבוא אנשים זכרו בדייקנות תיבות המחוברות מכמה מאות אותיות. או אולי פשוט קפצו המילים והמילים שהם כמו ששים רבוא אנשים מקומן אחרי הקהל הקדוש הזה.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 5:37 pm
על ידי משך חכמה
גם לשיטתך כבוד הרב האוצר נר"ו, המשפט כצורתו הוא מעוקל ביותר. עם כל קשיי התחביר המורכב שאני מכיר ממאה פרקיו של הספר הזה, המפגש עם משפט מוזר כזה יצריך כפי הנראה הצעת תיקון של שכתוב ושחבור מחדש כמו שהצעת בלישנא בתרא שלך ולא מהסוג שהצעת באופן הראשון.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ו' יולי 04, 2014 5:42 pm
על ידי משך חכמה
מודעא רבא לתורת המבי"ט בבית אלוקים: הספר נדפס ע"פ העתקה ולא ע"פ כת"י ראשון, מן הסתם ההעתקה נעשתה ע"י סופר, שלמרבה הצער גם השמיט קטע באמצע אחד הפרקים ובדפוס ויניציה אף טרחו להודיע זאת בתוך הספר. נמצא ששיבושים חמורים יתכנו מאד.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ש' יולי 05, 2014 10:10 pm
על ידי תוכן
סרס המקרא ודרשהו: והקהל הגדול והקדוש הזה אנשים ונשים וטף כמו ששים ריבוא ידעו ונשאר חקוק בשכל כל אחד מהם 'אנכי' ו'לא יהיה לך', שהם תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות, וכולם שמעו וידעו אותם בלי שום תוספת ומגרעת כנזכר.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ש' יולי 05, 2014 10:16 pm
על ידי משך חכמה
כבר קדמך ארי - הרב אוצר החכמה - בדבר זה, ואעפ"כ טובים השנים מן האחד. חושבני שזו הצעת תיקון ראויה. יישר כח.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 1:56 pm
על ידי מתעמק
נראה לענ"ד פשוט להגיה, ולמחוק תיבת "ריבוא", וצ"ל "שהם כמו ששים תיבות", כי מדובר שם מאנכי ולא יהיה לך ששמעו מפי הגבורה, והן נ"ט תיבות, מחוברות מכמה מאות מהאותיות (רכ"ו).
תיקון קטן לדברי הרב מה שנכון, צ"ל תרי"ג אותיות, כפי המציאות, וכפי המפורש במדרש רבה הנזכר בדבריו (עד תיבות "אשר לרעך" ולא עד בכלל)

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 2:20 pm
על ידי משך חכמה
נהדר. אחרון אחרון חביב כי כך סדר המשפט נשאר על עומדו, וגם מספר התיבות בעשרת הדיברות מוכיח. יישר כח.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 5:41 pm
על ידי אזוטרי
מתעמק כתב:נראה לענ"ד פשוט להגיה, ולמחוק תיבת "ריבוא", וצ"ל "שהם כמו ששים תיבות", כי מדובר שם מאנכי ולא יהיה לך ששמעו מפי הגבורה, והן נ"ט תיבות, מחוברות מכמה מאות מהאותיות (רכ"ו).
תיקון קטן לדברי הרב מה שנכון, צ"ל תרי"ג אותיות, כפי המציאות, וכפי המפורש במדרש רבה הנזכר בדבריו (עד תיבות "אשר לרעך" ולא עד בכלל)

ראה תחילת דבריו שם.
ואם מצד איכות נתינתה הוא מתחלק לכמה חלקים, מהם ענין שמיעת הקול ששים רבוא בני אדם מבן עשרים שנה ומעלה לבד הפחותים מבן עשרים והנשים והטף אשר כולם הושוו בשמיעה זו ולא נפל שום הפרש ביניהם שיאמר זה כך שמעתי וראיתי וזה יאמר כך שמעתי וראיתי וכו'.
ואילו כדברי מתעמק שכוונתו לומר שכולם שמעו כששים אותיות בלבד מה הפלא הגדול בזה עד שהמשיך ואמר וזה דבר אי אפשר בכח שכל כי אם על צד הפלא הגדול.
ומה שכותב שם בהמשך תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות יש לעיין בפרק י"ב שאמרם הקב"ה באותיות ולא תיבות יעו"ש ועדיין צ"ב.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 5:47 pm
על ידי אזוטרי
מה שנכון נכון כתב:[אגב, מנין התיבות שבכל עשרת הדברות הוא תריג כמ"ש בבמדבר רבה].

ראה שם בפרק י"ב וז"ל. כי כן רומזות ג"כ כל האותיות של עשרת הדברות, שהן כת"ר. תרי"ג ושבעה.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 5:52 pm
על ידי מה שנכון נכון
מתעמק כתב:תיקון קטן לדברי הרב מה שנכון, צ"ל תרי"ג אותיות, כפי המציאות, וכפי המפורש במדרש רבה הנזכר בדבריו (עד תיבות "אשר לרעך" ולא עד בכלל)

תודה תקנתי.
וז"ל המדרש נשא פרשה יג.
מלאה קטורת שתרי"ג מצות בלולות בהן, וכן את מוצא תרי"ג אותיות יש מן אנכי עד אשר לרעך כנגד תרי"ג מצות, וז' יתירות כנגד ז' ימי בראשית ללמדך שכל העולם לא נברא אלא בזכות התורה.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 6:14 pm
על ידי אזוטרי
הרב מש"נ והרי הדברים מפורשים שם בפרק י"ב בזה"ל.
ונראה שהיו כל האותיות של עשרת הדברות שהן תרי"ג מלבד אשר לרעך כתובות וגו'. וכמדומני שהוא נזכר שם כמה וכמה פעמים.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 9:49 pm
על ידי מתעמק
אזוטרי כתב:
מתעמק כתב:נראה לענ"ד פשוט להגיה, ולמחוק תיבת "ריבוא", וצ"ל "שהם כמו ששים תיבות", כי מדובר שם מאנכי ולא יהיה לך ששמעו מפי הגבורה, והן נ"ט תיבות, מחוברות מכמה מאות מהאותיות (רכ"ו).
תיקון קטן לדברי הרב מה שנכון, צ"ל תרי"ג אותיות, כפי המציאות, וכפי המפורש במדרש רבה הנזכר בדבריו (עד תיבות "אשר לרעך" ולא עד בכלל)

ראה תחילת דבריו שם.
ואם מצד איכות נתינתה הוא מתחלק לכמה חלקים, מהם ענין שמיעת הקול ששים רבוא בני אדם מבן עשרים שנה ומעלה לבד הפחותים מבן עשרים והנשים והטף אשר כולם הושוו בשמיעה זו ולא נפל שום הפרש ביניהם שיאמר זה כך שמעתי וראיתי וזה יאמר כך שמעתי וראיתי וכו'.
ואילו כדברי מתעמק שכוונתו לומר שכולם שמעו כששים אותיות בלבד מה הפלא הגדול בזה עד שהמשיך ואמר וזה דבר אי אפשר בכח שכל כי אם על צד הפלא הגדול.
ומה שכותב שם בהמשך תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות יש לעיין בפרק י"ב שאמרם הקב"ה באותיות ולא תיבות יעו"ש ועדיין צ"ב.
סליחה, לא הבנתי. הוא מדבר מששים תיבות ולא מששים אותיות, וזה באמת פלא גדול. תנסה בעצמך להגיד משפט בת ששים תיבות פעם אחת לאדם אחד, כמובן משפט חדש שלא שמעו מעולם, ותראה אם יוכל לחזור עליה בדיוק. מה גם ששים רבוא הגברים לבד מטף. (וליתר שאת, תקח עשרה אנשים, ושאל אותם אחר קריאת התורה בפרשיות יתרו ואתחנן או חג השבועות, שיחזרו לך בעל פה (בלי הכנה מוקדמת) שני דברות הראשונות בשלימות.
ולעורר באתי בקצרה, מדברי הראב"ע הנודעים בפרשת יתרו, וכן דעת הרשב"א בתשובה, שהשינויים בין דברות דפרשת יתרו לדברות דפרשת ואתחנן הינם משום שאין המקרא שומר המלות רק הטעמים. ויל"ב.
כן אעיר, שבמדרש אמרו שז' אותיות ד'אשר לרעך' הם נגד ימי הבנין, והקדמונים (הראשון הידוע לי הוא הרמ"ע) רמזו בה ז' מצוות דרבנן.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 10:00 pm
על ידי אזוטרי
והלא כדברי מפורש בדבריו להדיא, שהחידוש הוא בכך שלא היה ביניהם ויכוח על כמה מאות אותיות ששמעו, אם כדבריך שהחידוש הוא בששים תיבות שלא היה ביניהם ויכוח מדוע הוא ממשיך ואומר, שהם כך וכך אותיות.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 10:19 pm
על ידי משך חכמה
נראה לי שהמבי"ט בא להדגיש שהמדובר בששים תיבות מורכבות וארוכות לא כמאמרי התרפים בנות שתי אותיות וכדומה- וזה קשה מאד לזכירה, ודאי כשהוא בא במכפלת של ששים ריבוא אנשים בדרגות הבנה טבעית שונה זו מזו - אנשים נשים וטף. ועל כרחך שאינו מצד ההבנה הטבעית אלא על דרך הפלא והשראה נבואית על כולם. [דרגת הנביאות במתן תורה הוא נושא מחולק בין רבותינו.]

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 10:57 pm
על ידי אזוטרי
הייתי מאמץ את דבריו של הרב מתעמק בשינויים קטנים וכותב כך.

וזה דבר פלא כי אפילו האדם החכם הנותן לב לשמוע דבר מה ישיג בחכמתו ובכח המקבל שבשכלו לדעת כוונת הענין, אבל לא שיחזור לומר הענין ההוא במלות ואותיות שאמרם המדבר ההוא, והקהל הגדול והקדוש הזה אנשים ונשים וטף ידעו ונשאר חקוק בשכל כל אחד מהם 'אנכי' ו'לא יהיה לך', שהם כמו ששים תיבות מחוברות מכמה מאות מהאותיות (תרי"ג), וכולם שמעו וידעו אותם בלי שום תוספת ומגרעת כנזכר, וזה דבר אי איפשר בכח שכל כי אם על צד הפלא הגדול:

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 11:03 pm
על ידי משך חכמה
תרי"ג הוא מספר האותיות של כל עשרת הדיברות ולא של שתי הדיברות הראשונות שעליהן להדיא נסובו דברי הרב המבי"ט ז"ל.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: א' יולי 06, 2014 11:15 pm
על ידי משך חכמה
אשריכם ת"ח שדברי תורה חביבים עליכם. מיעוט רבים שניים וגם רכ"ו אותיות הם מאות, לא ספרתי, אבל כך טוען החכם הכולל 'מתעמק'. לא כדאי לתפוס את המבי"ט על האות מ"ם מהאותיות. [דרך אגב: מי שמכיר את לשון המבי"ט יודע שהיא לא תמיד בדיוק לשה"ק תקנית כנראה בהשפעת איטלקית טורקית לאדינו או איזו שפה בלקנית. אבל למי זה מפריע. תשמעו פעם מלחין איך הוא מנגן את היצירה שלו, ועם כל זה הוא מתוק מדבש.]

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ג' יולי 08, 2014 5:14 pm
על ידי אביאסף
משך חכמה כתב:מודעא רבא לתורת המבי"ט בבית אלוקים: הספר נדפס ע"פ העתקה ולא ע"פ כת"י ראשון, מן הסתם ההעתקה נעשתה ע"י סופר, שלמרבה הצער גם השמיט קטע באמצע אחד הפרקים ובדפוס ויניציה אף טרחו להודיע זאת בתוך הספר. נמצא ששיבושים חמורים יתכנו מאד.

ראיתי מעשה ונזכרתי הלכה, בהתנצלות המגיה בעמוד האחרון של הבית אלקים דפו"ר הוא מתנצל שחלק מטעויות הדפוס נגרמו בגלל שחלק מן ההדפסה נעשתה בשבת!!! מה ההיתר למלאכת נכרי לצורך ישראל בשבת?

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ג' יולי 08, 2014 6:08 pm
על ידי מה שנכון נכון
מלאכת מטלטלין בקבלנות שרי. [עכ"פ בצנעא או אם דרך לעשותה רק בקבלנות].

כדברי המגיה הנ"ל יש בעוד מקומות.

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ג' יולי 08, 2014 9:46 pm
על ידי משך חכמה
חכם הרזים אביאסף, מה אתה אומר על עצם הצעת התיקון שהעלו חכמי הפורום לעיל?

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ד' יולי 09, 2014 7:28 pm
על ידי אביאסף
משך חכמה כתב:חכם הרזים אביאסף, מה אתה אומר על עצם הצעת התיקון שהעלו חכמי הפורום לעיל?

ג.א. מצטרף, כנראה יש למחוק תיבת ריבוא. (אני עצמי איני ששים ריבוא שלא כמשתמע מהתואר שאתה מעניק לי...)

Re: משפט סתום בדברי המבי"ט

פורסם: ד' יולי 09, 2014 9:02 pm
על ידי משך חכמה
כבר אמרו חז"ל על מישהו שהיה שקול כך...