מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תשובה בימות המשיח?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' ספטמבר 12, 2010 12:13 am

תשובה.
זכורני שראיתי בספר, לימות המשיח אין אפשרות לשוב בתשובה. עד אז תשובה מקרבת הגאולה כמו שנאמר ובא לציון גואל, על ידי ולשבי פשע ביעקב, אבל בבוא הגאולה אין מקבלים בתשובה, וכאותה שאמרו חז"ל שאין מקבלים גרים לעתיד.
האם יש ביד מי המקור, והאם יודע מישהו מקבילות לדבר זה?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 12, 2010 1:31 am

נהוג לפרש זאת על הגמ' בשבת קנא: , ולדוגמא:

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?14 ... 93&page=67

ד.ה אולם

והסיבה לכך היא משום שלימות משיח הכל כבר יהיה גלוי לעיני כל ותחלש\תתבטל (ו\או ישחט יצה"ר)זכות הבחירה.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי תולדות אדם » א' ספטמבר 12, 2010 10:31 am

שמועה שמעתי וכנראה כתוב באיזה מקום, שאז יתעלו מיום ליום ויעשו תשובת הרס"ג.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' ספטמבר 12, 2010 1:41 pm

תולדות אדם כתב:שמועה שמעתי וכנראה כתוב באיזה מקום, שאז יתעלו מיום ליום ויעשו תשובת הרס"ג.

וזוהי סיבה לכך שלא יקבלו אדם החפץ לשוב בתשובה?

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי חיים » א' ספטמבר 12, 2010 2:32 pm

גם אני ראיתי בעבר דעות לכאן ולכאן, אך בעניין זה יש לציין לדברי הרמב"ם הלכות תשובה ז, ה:
כל הנביאים כולן צוו על התשובה ואין ישראל נגאלין אלא בתשובה, וכבר הבטיחה תורה שסוף ישראל לעשות תשובה בסוף גלותן ומיד הן נגאלין שנאמר והיה כי יבאו עליך כל הדברים וגו' ושבת עד ה' אלהיך ושב ה' אלהיך וגו'.
ויש לעיין אם לפי זה אין מקום לשאלה, שהרי הכל ישובו בתשובה עוד לפני הגאולה.
ויש לציין עוד לדברי הרמב"ם בהלכות מלכים פרק יא כי מתפקידו של מלך המשיח לכוף את ישראל ללכת בדרך התורה ולחזק בדקה.

הדעה שאי אפשר יהיה לשוב בתשובה מובאת בשומר אמונים: 
קבצים מצורפים
שומר אמונים.png
שומר אמונים.png (43.89 KiB) נצפה 4305 פעמים

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 12, 2010 9:12 pm

יפה..

וודאי כמו שכתבתי וכתבת שמקורו (אע"פ ששם לא נכתב במפורש אלא שכך יש המפרשים את הגמ') הוא בשבת קנא: ,

ולגבי זה ששאלת שכולם יחזרו בתשובה ומימלא אין מקום לשאלת זקן..יפה שאלת..

אך דע!..שלא כולם יחזרו בתשובה (ומה שיגאלו בתשובה היינו ע"י חלק או רוב עם ישראל ולא כולם יזכו לעשות תשובה וכמ"ש "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ" וגאולה אחרונה כראשונה.."וחמושים עלו בנ"י" (1 מ-5) רק חמישית ו3 רבעים מתו במכת חושך (ויש דיעות מחמירות אף יותר.. 1 מ-50, 1 מ-500 ור' יהודה החסיד ב"אמרות טהורות" 1 מ-300,000 ולא הבנתי כוונתו ומצוה לבאר..) [ובזהר: לפני ביאת משיח יהיו 15 ימי חשך..])

ויהיו אף שברוב חוצפתם ילחמו במלך המשיח ר"ל..והדברים ידועים..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 12, 2010 10:12 pm

יאיר כתב:"וחמושים עלו בנ"י" [- - -] ר' יהודה החסיד ב"אמרות טהורות" 1 מ-300,000 ולא הבנתי כוונתו ומצוה לבאר..


אם זכרוני אינו בכזיב, מה שכתבת מר' יהודה החסיד נאמר כבר בשלהי סנהדרין, שלעתיד לבוא ישארו לחיות שנים מששים רבוא. עיי"ש.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 12, 2010 10:21 pm

צודק..

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... KS&page=70



והדברים מבהילים!

ומי יודע ביאור הדבר?..(שהרי לפי חשבון זה יזכו לגאולה רק כ-20 30 אנשים [מאלו שבארץ])..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 12, 2010 10:26 pm

יאיר כתב:צודק..

http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?15 ... KS&page=70
והדברים מבהילים!
ומי יודע ביאור הדבר?..(שהרי לפי חשבון זה יזכו לגאולה רק כ-20 30 אנשים [מאלו שבארץ])..


אם כדבריך, כנראה, יהיו אלו הסיקריקים, יושבי 'אהל שרה'.
שכן הם הקבוצה המגדירית היחידה בכל הארץ המונה רק עשרים-שלושים איש...

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי יאיר » א' ספטמבר 12, 2010 10:42 pm

נערך לאחרונה על ידי יאיר ב א' ספטמבר 11, 2011 12:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' ספטמבר 12, 2010 11:28 pm

מופיע כבר כפי שמצאתי ב'ספר מהרי"ל', הלכות ראש השנה:
שחייב אדם לשוב בכל יום משום דלימות המשיח אין מקבלין בתשובה, ודוגמת זה אין מקבלין גרים אז. מי שאינו שב... שוב לא מצי שב, וישאר ח"ו בחטאיו. ומתי שיבקש אדם לשוב מקרב הגאולה שנאמר ובא לציון גואל ולשבי פשע.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי חיים » ב' ספטמבר 13, 2010 12:28 pm

לפום ריהטא יש לציין לדברי הירושלמי (שביעית סוף פרק ד): "עד כדון אית תתובא לעלמא דאתי", ופירש ר"ש סיריליאו שעד שבע שנים יש תשובה.
קבצים מצורפים
רש''ס.png
רש''ס.png (4.02 KiB) נצפה 4197 פעמים

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' ספטמבר 13, 2010 8:04 pm

חיים כתב:לפום ריהטא יש לציין לדברי הירושלמי (שביעית סוף פרק ד): "עד כדון אית תתובא לעלמא דאתי", ופירש ר"ש סיריליאו שעד שבע שנים יש תשובה.

האם גם גרים מקבלים עד אז?

צופה_ומביט
הודעות: 4938
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: תשובה בימות המשיח?

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' ינואר 18, 2022 4:54 pm

יאיר כתב:"וחמושים עלו בנ"י" (1 מ-5) רק חמישית ו3 רבעים מתו במכת חושך.
ויש דיעות מחמירות אף יותר:
1 מ-50,
1 מ-500
[א"ה:] 1 מ- 5000
ור' יהודה החסיד ב"אמרות טהורות" 1 מ-300,000 ולא הבנתי כוונתו ומצוה לבאר.

כבר הביאו את המקור מסנהדרין קיא, א.
וכן הוא במדרש שמו"ר ה, יז:
אמר רבי נהוראי מנין אתה אומר שלא יצאו ישראל ממצרים אלא שנים מששים רבוא נאמר במדבר (יחזקאל כ, יג) ואומר לשפוך חמתי (עליכם) [עליהם] במדבר לכלותם ונאמר במצרים (שם שם, ח) לשפוך חמתי עליהם לכלות אפי בם בתוך ארץ מצרים מה במדבר לא נשתיירו בם אלא שנים מששים רבוא אף במצרים לא נשתיירו בם אלא שנים מששים רבוא.
[אגב, נדמה לי שנחלקו המפרשים האם גזירת הכליה במדבר לכל בני עשרים ומעלה (חוץ משבט לוי) היינו כולל זקנים, "ומעלה" בלי גבול, או שהכוונה "בני עשרים עד ששים" כמו במנין בני ישראל. ובגמרא סנהדרין הנ"ל וכן בשמו"ר כאן מבואר שהוא רק מעשרים עד ששים. דאל"כ - נשתיירו בם לא "שנים מששים רבוא" אלא שנים מהרבה יותר. (לפי המקובל וכן ישנו בחז"ל - שהיו ששים רבוא זקנים, א"כ נשארו שנים ממליון ומאתיים אלף)].

ובבן יהוידע סנהדרין שם כתב:
פירש רש"י ז"ל שמתו בימי החשך, וזה פלא דכל כך היו רבים בימי החשך!
ונראה לי בס"ד דלאו על אותם שמתו בימי החשך קאי אלא על אותם שנולדו ומתו במשך רד"ו שנים שהיו במצרים. שאם תחשוב כמה נפשות היו אז יעלו אלו היוצאים שנים מששים רבוא.

ולענ"ד עצם השאלה עדיין במקומה עומדת, גם על מ"ד שאמרו מספרים הרבה יותר "קטנים".
המ"ד שיצאו 1 מ-5000.
אם יצאו מליון איש [כמש"כ רס"ג בהקדמת האמונוה"ד] ז"א שבמצרים היו 5 מליארד יהודים.
ואם יצאו כמקובל [וישנו בחז"ל] שלושה מליון ושש מאות אלף [ששים רבוא מכל סוג: אנשים ונשים, ילדים וילדות, זקנים וזקנות], א"כ היו במצרים 18 מליארד יהודים.
כל זה - רק בשטח מצרים. וכל זה - כחלק מאוכלוסיית העולם העתיק.
איך יתכן כדבר הזה? [ואיך אין עדות חיצונית למקרא לדבר הזה?].
להשוואה: כהיום הזה מונה אוכלוסיית העולם כולו פחות מ8 מליארד איש.

לא בדקתי את החשבון האם זה יתכן מבחינת: מספר האנשים המולידים שנכנסו למצרים - ומאז שהו שם 210 שנים - והולידו כל אשה 6 בכרס אחת - כל שנה או פחות - ואולי ילדו מגיל צעיר מאד. יתכן שזה אפשרי חשבונית, כי זה מעריכי. שוב, לא בדקתי.
השאלה כיצד יתכן ש"נדחסו" במצרים כ"כ הרבה אנשים, יותר מפי שנים מכל אוכלוסיית העולם דהיום,
וכיצד נקברו כ"כ הרבה אנשים [כ18 מליארד] על ידי המיעוט הנשארים [כ3.5 מליון, שרובם ילדים וילדות זקנים וזקנות] תוך 3 ימים בלבד. והיכן נמצא כ"כ הרבה מקום לקבורה בארץ. [בזכרוני שבספר "מטעמי השולחן" עושה בזה איזה חשבון, ולא בדקתי כעת בפנים].


עוד הערה על כל השיטות, אפילו השיטה של 1 מ-5:
בשאלה מיהם רשעי ישראל שלא יצאו אלא מתו במכת חושך, אומר התנחומא (וארא סימן יד):
שֶׁהָיוּ בְּיִשְׂרָאֵל פּוֹשְׁעִין שֶׁהָיָה לָהֶם פַּטְרוֹנִין מִן הַמִּצְרִים, וְהָיָה לָהֶם שָׁם כָּבוֹד וָעֹשֶׁר וְלֹא הָיוּ רוֹצִין לָצֵאת מִמִּצְרַיִם, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: אִם אֲנִי אָבִיא עֲלֵיהֶן מַכָּה בְּפַרְהֶסְיָא וְיָמוּתוּ, יֹאמְרוּ הַמִּצְרִים, כְּשֵׁם שֶׁעָבַר עָלֵינוּ, כָּךְ עָבַר עֲלֵיהֶן. לְפִיכָךְ הֵבִיא עַל הַמִּצְרִים אֶת הַחֹשֶׁךְ שְׁלֹשָׁה יָמִים.

לכאורה התנחומא הזה חולק על הפירוש הזה ל"חמושים" [1 מ5] ויפרשו אחרת [ויש עוד פירושים, רש"י כבר הביא עוד פירוש].
כי לכאורה לא משמע/מסתבר שכל העינוי היה למיעוט עם ישראל, ורובו הגדול [4 מתוך 5] חי שם ברווחה ובעושר, כל שכן למ"ד 1 מ500 או 1 מ5000.
וצ"ע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 631 אורחים