דרכו של ה'מסורת הש"ס'
פורסם: ג' יולי 15, 2014 12:37 am
הנה מסורת הש"ס כתב רבי יהושע בועז, בעל השלט"ג, והוספות בתוך סוגריים מרובעות כתב רבי ישעיה פיק, שמעתי פעם מרבי איתמר גרבוז שליט"א שההוספות של הגרי"פ אינם דברים שנשמטו מרבי יהושע בועז, אלא שהגרי"ב היה מציין רק היכן שהוא אותו הסוגיא והגרי"פ הוסיף גם ציטוטים שוים, [כגון כהנים משולחן גבוה קזכו, מובא בכמ"ק בש"ס בכמה הקשרים שונים, הגרי"ב לא ציין ביניהם והגרי"פ ציין]. ודוק ותשכח. ואח"כ שמעתי זאת גם בשם הג"ר הלל זקס שליט"א.
הנה בזבחים י"ג. יש משנה,
והנה בזבחים צויין בלי סוגר -
ונראה שיש לחקור בציוני הגרי"ב, האם הוא מציין היכן שיש שם כמו כאן, או היכן שיש כאן כמו שם, וההבדל הוא בנידון שלנו, שבזבחים הוא מציין לפסחים כי מה שכתוב בפסחים כתוב גם בזבחים, אבל בפסחים הוא לא מציין לזבחים כי מה שכתוב שזבחים אינו בדיוק כמו בפסחים, [שבזבחים כתוב גם "והחטאת", מה שלא כתוב בפסחים].
הנה בזבחים י"ג. יש משנה,
, ואותה משנה יש גם בפסחים נ"ט: לגבי הפסח לבד,הפסח והחטאת ששחטן שלא לשמן או לשמן ושלא לשמן וכו'
הפסח ששחטו שלא לשמו או לשמו ושלא לשמו וכו'
והנה בזבחים צויין בלי סוגר -
ובפסחים צויין עם סוגר-פסחים נט:
וצריך ביאור למה הגרי"ב ציין רק בזבחים ולא בפסחים.[זבחים יג.]
ונראה שיש לחקור בציוני הגרי"ב, האם הוא מציין היכן שיש שם כמו כאן, או היכן שיש כאן כמו שם, וההבדל הוא בנידון שלנו, שבזבחים הוא מציין לפסחים כי מה שכתוב בפסחים כתוב גם בזבחים, אבל בפסחים הוא לא מציין לזבחים כי מה שכתוב שזבחים אינו בדיוק כמו בפסחים, [שבזבחים כתוב גם "והחטאת", מה שלא כתוב בפסחים].