עמוד 1 מתוך 1

דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ג' יולי 15, 2014 12:37 am
על ידי מן השורה
הנה מסורת הש"ס כתב רבי יהושע בועז, בעל השלט"ג, והוספות בתוך סוגריים מרובעות כתב רבי ישעיה פיק, שמעתי פעם מרבי איתמר גרבוז שליט"א שההוספות של הגרי"פ אינם דברים שנשמטו מרבי יהושע בועז, אלא שהגרי"ב היה מציין רק היכן שהוא אותו הסוגיא והגרי"פ הוסיף גם ציטוטים שוים, [כגון כהנים משולחן גבוה קזכו, מובא בכמ"ק בש"ס בכמה הקשרים שונים, הגרי"ב לא ציין ביניהם והגרי"פ ציין]. ודוק ותשכח. ואח"כ שמעתי זאת גם בשם הג"ר הלל זקס שליט"א.

הנה בזבחים י"ג. יש משנה,
הפסח והחטאת ששחטן שלא לשמן או לשמן ושלא לשמן וכו'
, ואותה משנה יש גם בפסחים נ"ט: לגבי הפסח לבד,
הפסח ששחטו שלא לשמו או לשמו ושלא לשמו וכו'


והנה בזבחים צויין בלי סוגר -
פסחים נט:
ובפסחים צויין עם סוגר-
[זבחים יג.]
וצריך ביאור למה הגרי"ב ציין רק בזבחים ולא בפסחים.

ונראה שיש לחקור בציוני הגרי"ב, האם הוא מציין היכן שיש שם כמו כאן, או היכן שיש כאן כמו שם, וההבדל הוא בנידון שלנו, שבזבחים הוא מציין לפסחים כי מה שכתוב בפסחים כתוב גם בזבחים, אבל בפסחים הוא לא מציין לזבחים כי מה שכתוב שזבחים אינו בדיוק כמו בפסחים, [שבזבחים כתוב גם "והחטאת", מה שלא כתוב בפסחים].

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ג' יולי 15, 2014 4:01 am
על ידי עשוי לנחת
עסק בזה רבות מנהלנו היקר איש_ספר
היה אף אשכול על זה

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ד' יולי 16, 2014 12:08 am
על ידי ממרומי היער
והדברים ידועים בשם ר' הלל זקס שאמר כן כמה פעמים בהיכל הישיבה

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ד' יולי 16, 2014 12:09 am
על ידי ממרומי היער
אחת הדוגמאות נאמרו כמדומני בריש כתובות גבי חיוב מזונות של בעל לאישתו אם זה חיוב ממוני או חיוב לזון

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ה' יולי 17, 2014 8:13 pm
על ידי נהר שלום
לא יודע אם זה אמת אבל שמעתי שמה שכתוב בסוגרים מרובעות [ ] הם סוגיות דומות אבל שונות מהסוגיה כאן, ואלו שלא בסוגרים היינו שהם ממש אותו ברייתא וכדו'

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: א' דצמבר 14, 2014 8:44 pm
על ידי נוטר הכרמים
דוגמא יפה מאוד:
בכתובות י, א על דברי רבא 'חזקה אין אדם אורח בסעודה ומפסידה' צויין במסורת הש"ס 'קידושין מה:', ובסוגריים מרובעות נוסף 'יבמות קז, א', והמעיין יבחין כי ביבמות שם לא נזכר אלא שאין אדם טורח בהשמטת ענין 'חזקה', והיינו משום דהתם לא בעינן לכח של חזקה אלא זה סברא בדעת ב"ש שלא תקנו מיאון לנשואות. [אף כי בפסקי הרי"ד ביבמות שם מצוטט 'חזקה', וצ"ע].
[ראה בהרחבה בספר הזכרון אהל אברהם על כתובות בחידו"ת בסוגיא זו בסוה"ס מהג"ר אברהם נובוגרוצקי שליט"א, ר"מ בישיבת אור ישראל].

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 10:01 am
על ידי שיף
מן השורה כתב:הנה מסורת הש"ס כתב רבי יהושע בועז, בעל השלט"ג, והוספות בתוך סוגריים מרובעות כתב רבי ישעיה פיק, שמעתי פעם מרבי איתמר גרבוז שליט"א שההוספות של הגרי"פ אינם דברים שנשמטו מרבי יהושע בועז, אלא שהגרי"ב היה מציין רק היכן שהוא אותו הסוגיא והגרי"פ הוסיף גם ציטוטים שוים, [כגון כהנים משולחן גבוה קזכו, מובא בכמ"ק בש"ס בכמה הקשרים שונים, הגרי"ב לא ציין ביניהם והגרי"פ ציין]. ודוק ותשכח. ואח"כ שמעתי זאת גם בשם הג"ר הלל זקס שליט"א.

ונשאר לעיין מה מיוחד בהגהות רבי יוסף שמואל מקרקא ופפד"מ שהוסיף הגהות לאחר רבי יהושע בועז ולפני הגי"פ ברלין? [והאם הם גם בסוגריים או בלי?]

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ה' אפריל 26, 2018 10:35 pm
על ידי שמואל דוד
בזבחים דף י: כתב הגרי״ב ז״ל במסורת הש״ס נזכר במנחות כו׳.
האם מצינו כן בעוד מקומות שהוסיף תיבת נזכר, ולמה?

Re: דרכו של ה'מסורת הש"ס'

פורסם: ו' מאי 28, 2021 10:32 pm
על ידי מיללער
בסנהדרין עב. אמר רבא מסתברא מילתיה דרב וכו'

מהר"ב רנשבורג בהגהותיו שם מציין לדברי התוס' כתובות לד: ד"ה אבל שגרסת התוס' כאן היה אמר רבה וכו' והוסיף "ומהתימה על הגאון מהר"י פיק שלא ציין עליהם בש"ס החדשים".

לפנינו במס' כתובות דפוס ווילנא ציון על התוס' הנ"ל בסוגריים מרובעות "[בסנהדרין שם איתא רבא]" האם הציון הזה לא מבטן הגרי"פ יצא? ועל מה ולמה יצא התימה מאת רבי בצלאל רנשבורג?