עמוד 1 מתוך 1

אכילת ביצה קשה

פורסם: א' ספטמבר 12, 2010 11:29 pm
על ידי יאיר
שאלה מוזרה כביצה..

האם וכיצד מותר לאכול ביצה קשה?

הרי יתכן ויש שם דם..

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: א' ספטמבר 12, 2010 11:41 pm
על ידי מור
ר' גוגל החכימני כדלהלן (מתוך אתר מורשת, שו"ת עם הרב דוד לאו, רבה של מודיעין):

השאלה: איך זה שמותר לאכול ביצה קשה, אולי יש בה דם?
מתוך: כשרות » דגים, דם פורסם בי"ד בתשרי התש"ע


שלום,
מדוע מותר לאכול ביצה קשה שהתבשלה בסיר, אולי יש בה דם?

התשובה:
מאת: הרב דוד לאו - מודיעין



היות שבימינו מאד לא מצוי שיש דם בביצים כי התרנגולות בימינו מטילות ביצים מחום מלאכותי ואין שם הפריה מזכרים, הדם המצוי הוא מיעוט גדול שיש עליו שאלה אם אסור בכלל, (שו"ת יביע אומר ח"ג יור"ד סי' ב, שו"ת אגרות משה יור"ד ח"א סי' לו שו"ת מנחת יצק ח"א סי' קו וח"ד סי' נו-ג), על כן די שנחמיר במה שמוצאים במפורש ולא נחמיר במה שאיננו יודעים והוא מיעוט שכמעט אינו מצוי.

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: א' ספטמבר 12, 2010 11:43 pm
על ידי זקן ששכח
האם אטעה אם אסיק שבימים עברו לא היו אוכלים ביצים מבושלות? הדברים תמוהים מאד, במיוחד על רקע דברי הגמרא בברכות שביצה מבושלת הינה מאכל בריא ביותר.

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:03 am
על ידי אברך
מספר הכשרות:

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:09 am
על ידי יאיר
ישר כח מור ואברך!


זקן ששכח כתב:האם אטעה אם אסיק שבימים עברו לא היו אוכלים ביצים מבושלות? הדברים תמוהים מאד, במיוחד על רקע דברי הגמרא בברכות שביצה מבושלת הינה מאכל בריא ביותר.


יתכן שאכלו ובדקו היטב..

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:22 am
על ידי זקן ששכח
יאיר כתב:שאלה מוזרה כביצה..

האם וכיצד מותר לאכול ביצה קשה?

הרי יתכן ויש שם דם..

יאיר כתב:ישר כח מור ואברך!

אעתיק בזה למי שתירץ בהשכל ודעת!
זקן ששכח כתב:האם אטעה אם אסיק שבימים עברו לא היו אוכלים ביצים מבושלות? הדברים תמוהים מאד, במיוחד על רקע דברי הגמרא בברכות שביצה מבושלת הינה מאכל בריא ביותר.


יתכן שאכלו ובדקו היטב..

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:23 am
על ידי סענדער
בשנים קדמוניות היה נהוג לייחד כלי נפרד לבישול ביצים קשות, מקור?
היה גם נהוג להשים אפר גפרור בתוך מי הבישול שלא יאסר הכלי במקרה ונמצא דם, ויועיל מצד נטל''פ,
כן היה נהוג לבשל לכה''פ ג' ביצים יחד שאם האחת עם דם תיבטל לכה''פ ברוב. מין במינו?

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:24 am
על ידי זקן ששכח
סענדער כתב:בשנים קדמוניות היה נהוג ...
כן היה נהוג לבשל לכה''פ ג' ביצים יחד שאם האחת עם דם תיבטל לכה''פ ברוב. מין במינו?

כן נוהגים בביתי עד היום הזה. האם לא כולם נוהגים כך? מדוע?

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:27 am
על ידי אברך
עוד מספר הכשרות:

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:27 am
על ידי סענדער
זקן ששכח כתב:
סענדער כתב:בשנים קדמוניות היה נהוג ...
כן היה נהוג לבשל לכה''פ ג' ביצים יחד שאם האחת עם דם תיבטל לכה''פ ברוב. מין במינו?

כן נוהגים בביתי עד היום הזה. האם לא כולם נוהגים כך? מדוע?

ואיך מתבטל מין במינו?
ואולי הדם מתבטל בביצה שיש בה ובמים שישים כנגדה?

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:33 am
על ידי זקן ששכח
סענדער כתב:
זקן ששכח כתב:
סענדער כתב:בשנים קדמוניות היה נהוג ...
כן היה נהוג לבשל לכה''פ ג' ביצים יחד שאם האחת עם דם תיבטל לכה''פ ברוב. מין במינו?

כן נוהגים בביתי עד היום הזה. האם לא כולם נוהגים כך? מדוע?

ואיך מתבטל מין במינו?
ואולי הדם מתבטל בביצה שיש בה ובמים שישים כנגדה?

אמליצך לעיין בציטוטו של אברך לעיל.

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:35 am
על ידי סענדער
זקן ששכח כתב: אמליצך לעיין בציטוטו של אברך לעיל.

נכון.
אכן נפגשו הודעותינו זו בזו באותה דקה.

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 12:39 am
על ידי זקן ששכח
סענדער כתב:
זקן ששכח כתב: אמליצך לעיין בציטוטו של אברך לעיל.

נכון.
אכן נפגשו הודעותינו זו בזו באותה דקה.

אשרי הדור שהגדולים נשמעים לקטנים!

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 10:53 pm
על ידי בן באג באג
שמעתי ממקורבי הגרי"ז מבריסק שאמר על אחד מילדיו שהרבה בנערוואן בענייני בדיקות הביצים והיה מוצא בהם דם לרוב, הדין לא משתנה, והוכחות לבדיקה אי"צ, הואיל וריבוי הדמים שמצא אינו אלא מחמת פותח את ידך ומשביע, וזהו עסקו ו'פרנסתו'......

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2010 11:21 pm
על ידי יאיר
אגב.. (לא יזיק לי ללמוד קצץ יידיש) מה התרגום המילולי המדוייק של המילה נארווען או נערוואן?..

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 12:29 am
על ידי זקן ששכח
יאיר כתב:אגב.. (לא יזיק לי ללמוד קצץ יידיש) מה התרגום המילולי המדוייק של המילה נארווען או נערוואן?..

נערוון = עצבים.
וכבר נאמר 'בכל עצב יהיה מותר'...

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 1:50 am
על ידי הזעצער
מה יעזור שיניחו 3 ביצים, ואם שניים יהיו עם דם? וכיצד יוכלו לדעת, בביצה קשה. ובן באג באג, אם תוכל להבהיר יותר את האמרה הבריסקאית שהבאת.

Re: אכילת ביצה קשה

פורסם: ג' ספטמבר 14, 2010 11:04 am
על ידי תוך כדי דיבור
עד מתי יוסיפו להיכתב כאן "חקירות" ודברי עמארצות בדברים המפורשים בפוסקים, אולי במקום לשאול שאלות תם תגרסו קצת בית יוסף. ולא שאני למדן גדול או בקי גדול, הלוואי שיזכני ה' להיות, אבל לזהות ולהבין ששאלה מסוג מסויים אינה "קושיה" אלא צריך לפתוח בשבילה שולחן ערוך, לזה לא צריך להיות למדן. (ואולי אדרבא, אם לומדים בעיון רק ה"מסכתות הישיבתיות" עם חידושי ראשי הישיבות, אח"כ באים ושואלים ביו"ד ואו"ח שאלות של ביעתא בכותחא. ואכמ"ל בזה, אבל הוספתי זאת כיוון שניכר שהכותבים כאן, חלקם לפחות, רחוקים מלהיות עמי הארץ, ובכ"ז אנו רואים כיצד אלמלי היו סמוכים לגוגל ואוצה"ח לא היו מוצאים ידיהם ורגליהם בכמה דברים ברורים בש"ס ופוסקים). נאמר אמנם שלא הביישן למד ולא הקפדן מלמד, אבל לתומי חשבתי שפורום זה ופורומים בכלל אין מטרתם בעולם לבירור עניינים דבר בי רב דחד יומא, שבשבילם צריך לעזוב תומ"י את המחשב (וכאמור הרבה שאלות היו נחסכות אילו היו השואלים רגילים קצת בבית יוסף), אלא עניינים שמעבר ומסביב שאין מקום טוב יותר לבררם, וכמו שכתוב בכותרת המשנה של הפורום. ואם גם בשביל דברים אחרים, אבל עכ"פ לא בהלכות פסוקות, כך נראה לדעתי העניה.
אתנצל על החריפות, אבל גם תופעה זו מדרדרת את רמת הפורום (ומטעם זה איני נכנס עדיין כלל לפורום "בית המדרש", ששם תופעה זו חמורה אף יותר בכמה אשכולות).


וכדי שלא אהיה כמוכיח בעלמא:
דין דם ביצה האסור והמותר - יו"ד סי' ס"ו סעיפים ב'-ה'.
- הטעם שאוכלים ביצים שלמות ולא חוששים לדם, הרי הוא מפורש בסעיף ח' שם, ב"י ורמ"א, ובטור סו"ס פ"ו ובב"ח שם (שביאר באופן אחר).
דין תבשיל שנמצאה בו ביצה עם דם - סי' פ"ו סעיף ה' וט"ז שם, וסי' צ"ח סעיף ז'.
דין הרבה ביצים שנתבשלו שלמות, למה חוששים וכיצד - ריש סי' ק"ז, וערוה"ש שם (ובכלל, מי שאינו מוצא ידיו ורגליו באחרונים בלי הס"קים של המשנ"ב, יכול להשתמש כאן בערוה"ש).


גמר חתימה טובה.