עמוד 1 מתוך 1

כתמר / כארז - מה ההבדל?

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 9:57 am
על ידי חכם באשי
נתבקשתי לברר:

תהלים צג: "צדיק כַּתמר יפרח, כְּארז בלבנון ישגה", למה "כתמר" מנוקדת ביידוע, כאילו יש ה"א הידיעה, ואילו "כארז" שלא ביידוע?
עיינתי במפרשים ולא מצאתי כל התייחסות.
תודה למסייעים

Re: כתמר / כארז - מה ההבדל?

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 10:00 am
על ידי המתקיף
הרישא מוסבת על מין התמר, הסיפא רק על אותו הסוג שבלבנון. זו סמיכות: כארז-בלבנון.

Re: כתמר / כארז - מה ההבדל?

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 7:32 pm
על ידי הגהמ
לא שזה עונה על שאלתך אבל אני חושב שכדאי להביא כאן ביאורו הנפלא של ההפלאה (בפנים יפות בראשית יח:ב).
המלמד את תלמידו תורה צריך שיהא עיקר כוונתו להעלות דעת התלמיד, אף כי מזה היא מניעה להעלות את עצמו [...] ואחז"ל בפ' צדיק כתמר יפרח שתמר עושה פירות, והוא דמיון הצדיק שמלמד לאחרים דרכי ה' ותורתו, ואז אינו יכול ליגדל בגבהו כמו ארז שאינו עושה פירות, וז"ש כארז בלבנון שאם הוא דומה לארז שאינו עושה פירות הוא גדול בגבהו, אלא שהקב"ה מצליח אותו בתורה אח"כ, כמשחז"ל מתלמידי יותר מכולם, והיינו דאמר אף שהצדיק שהוא כתמר דהיינו שהוא עושה פירות, ואפ"ה בזכות זה יצליח ה' בידו להעלות למעלה למעלה ויזכה אח"כ ליגדל כארז בלבנון שאינו עושה פירות.

Re: כתמר / כארז - מה ההבדל?

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 7:59 pm
על ידי צפנת פענח
הגהמ כתב:לא שזה עונה על שאלתך אבל אני חושב שכדאי להביא כאן ביאורו הנפלא של ההפלאה (בפנים יפות בראשית יח:ב).
המלמד את תלמידו תורה צריך שיהא עיקר כוונתו להעלות דעת התלמיד, אף כי מזה היא מניעה להעלות את עצמו [...] ואחז"ל בפ' צדיק כתמר יפרח שתמר עושה פירות, והוא דמיון הצדיק שמלמד לאחרים דרכי ה' ותורתו, ואז אינו יכול ליגדל בגבהו כמו ארז שאינו עושה פירות, וז"ש כארז בלבנון שאם הוא דומה לארז שאינו עושה פירות הוא גדול בגבהו, אלא שהקב"ה מצליח אותו בתורה אח"כ, כמשחז"ל מתלמידי יותר מכולם, והיינו דאמר אף שהצדיק שהוא כתמר דהיינו שהוא עושה פירות, ואפ"ה בזכות זה יצליח ה' בידו להעלות למעלה למעלה ויזכה אח"כ ליגדל כארז בלבנון שאינו עושה פירות.



ואם הזכרון אינו מטעה, כן מובא לפרש בשם הבעש"ט זי"ע

Re: כתמר / כארז - מה ההבדל?

פורסם: ב' אוגוסט 11, 2014 8:41 pm
על ידי שש משזר
הגהמ כתב:לא שזה עונה על שאלתך אבל אני חושב שכדאי להביא כאן ביאורו הנפלא של ההפלאה (בפנים יפות בראשית יח:ב).
המלמד את תלמידו תורה צריך שיהא עיקר כוונתו להעלות דעת התלמיד, אף כי מזה היא מניעה להעלות את עצמו [...] ואחז"ל בפ' צדיק כתמר יפרח שתמר עושה פירות, והוא דמיון הצדיק שמלמד לאחרים דרכי ה' ותורתו, ואז אינו יכול ליגדל בגבהו כמו ארז שאינו עושה פירות, וז"ש כארז בלבנון שאם הוא דומה לארז שאינו עושה פירות הוא גדול בגבהו, אלא שהקב"ה מצליח אותו בתורה אח"כ, כמשחז"ל מתלמידי יותר מכולם, והיינו דאמר אף שהצדיק שהוא כתמר דהיינו שהוא עושה פירות, ואפ"ה בזכות זה יצליח ה' בידו להעלות למעלה למעלה ויזכה אח"כ ליגדל כארז בלבנון שאינו עושה פירות.

כמדומני שההפלאה חזר על יסודתו זו כמה פעמים בספריו.