מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי הכהן » ד' אוגוסט 13, 2014 3:26 pm

מכתב שקיבלתי במייל (עם עוד רבים רבים... אנצל את ההזדמנות, לבקש מכל שולחי המכתבים מרובי הנמענים, להשתמש ב'עותק מוסתר')
חברים נכבדים, עד שלא חזרתי בתשובה, לא ידעתי על מנהג לנשק חפצים דוממים.
אני עדיין זוכר את הפעם הראשונה בו ראיתי סידור שנפל על הרצפה ואברך עבדקן שנחפז להטביע בכריכתו נשיקה מצלצת... אולי לא שמתם לב לכך אבל אנו אכן מרבים לנשק תשמישי קדושה כמו ספר תורה ציציות תפילין וכו', ואפילו ישנם כאלו שמהדרים בחיבוק קליל לספר התורה.
וְעַל יְדֵי חִבּוּק וְנִשּׁוּק סֵפֶר הַתּוֹרָה.... (מתוך תפילה זכה)

איכשהו נראה לי שהמשמעות של נשיקה היא אקט גופני גרידא ממקום רגיש, (היא כוללת את מספר הנוירונים התחושתיים הגדול ביותר בגוף).
יש הרבה מאד מחקרים למה אנשים מתנשקים, אך לא מצאתי בשום מחקר סיבה לנשיקה בין אדם לחפצים.
כי האמת חפצים אפשר גם לנשק עם האוזניים...

איכשהו נראה לי שאנו מתייחסים לקדושה כאילו שיש בה סוג של נשמה, כמו המשורר שמתייחס לך לציון ולירושלים לאורך כל הפיוט.

אבקש מהחברים הנכבדים אם תוכלו להסביר לי את המשמעות, ואודה לכם מראש על הטירחה , ותבואו על שכרכם מפי עליון.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי הכהן » ד' אוגוסט 13, 2014 3:30 pm

אגיב ראשונה:
לדעתי אין כאן "התייחסות לקדושה כאילו שיש בה סוג של נשמה", אלא פעולת אהבה וחיבה לחפצים ולאובייקטים שמקרבים אותנו לבורא ולעבודתו.
אולי אפשר לקרוא לזה אקט של אהבת ה'.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוגוסט 13, 2014 3:33 pm

כך אנו מבטאים אהבה וכבוד לחפצים היקרים לנו. מה כל כך קשה להבין בזה?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 13, 2014 3:46 pm

בנשיקה, יש את המנשק שמביע אהבה וכבוד, ויש את המנושק, שמקבל את הבעת הרגשות האלו. בנשיקת חפצי קודש, יש רק את הצד של המנשק. זה הכל.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוגוסט 13, 2014 4:05 pm

שמעת פעם על חילוק שאינו מחלק?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2307
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 13, 2014 4:11 pm

ר' תוכן, השאלה שלך לא הובנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 13, 2014 4:27 pm

ר' אבא הווה מנשק כיפי דעכו.

יעקב כהן
הודעות: 551
הצטרף: ו' מרץ 22, 2013 4:31 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי יעקב כהן » ד' אוגוסט 13, 2014 5:00 pm

אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד, והאמת שלהנ"ל אין בזה כל תימה כיוון שאין כאן איזה "חלות" שצריך לדון עם זה עובר עם היד, בסך הכל זה עוד דרך להראות חיבה לס"ת וכו', והפעולות החיצוניות משפיעות על הפנימיות.

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי שש משזר » ד' אוגוסט 13, 2014 5:04 pm

יעקב כהן כתב:אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד, והאמת שלהנ"ל אין בזה כל תימה כיוון שאין כאן איזה "חלות" שצריך לדון עם זה עובר עם היד, בסך הכל זה עוד דרך להראות חיבה לס"ת וכו', והפעולות החיצוניות משפיעות על הפנימיות.

וכסיפור הידוע שמספרים על המלבי"ם.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי תוכן » ד' אוגוסט 13, 2014 5:06 pm

ארזי ביתר כתב:ר' תוכן, השאלה שלך לא הובנה.


מה זה משנה אם יש תגובה מהצד השני או שאין, אנשים מנשקים חפץ להביע רגש כל שהוא. למה זה מעלה תמיהה?

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי הכהן » ד' אוגוסט 13, 2014 5:42 pm

תוכן כתב:כך אנו מבטאים אהבה וכבוד לחפצים היקרים לנו. מה כל כך קשה להבין בזה?

מה שהוא לא הבין, זה מהי חשיבות החפץ הדומם, ומה העניין לבטא רגשות כשאין 'מקבל', כפי שהגדיר ארזי ביתר
ארזי ביתר כתב:בנשיקה, יש את המנשק שמביע אהבה וכבוד, ויש את המנושק, שמקבל את הבעת הרגשות האלו. בנשיקת חפצי קודש, יש רק את הצד של המנשק. זה הכל.


אוצר החכמה כתב:ר' אבא הווה מנשק כיפי דעכו.
זה אכן מקור, אבל לא הסבר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 13, 2014 5:52 pm

יש להעיר את תשומת הלב, שגיפוף ונישוק חייבים עליהם בע"ז [כאשר דרך עבודתה בכך]. הרי שיש לזה משמעות עמוקה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' אוגוסט 13, 2014 5:59 pm

יעקב כהן כתב:אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד.

בקיצור של"ה ענייני ס"ת כותב שמי שא"א לנשק הס"ת בפה שינשק ביד
ובדרך אגב
פרדס יוסף ויקרא פרק יט פסוק יז
המגיד מקעלם ראה בשבת שהעולם יניחו ידיהם על ספר תורה ואחר כך ינשקו האצבעות, ועוד שמע שהשמש קרא בקול שאותם שלא ישלמו הנדרים לא ישיגו עוד עליות, ואמר להם עולם הפוך ראיתי בנוהג שבעולם שנושקין בפה ונותנים ביד ובכאן נושקים ביד ונותנים רק בפה:

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוגוסט 13, 2014 6:03 pm

בענין נשיקת היד, ראה עוד בספר חשוקי חמד ע"ז יז, א בשם הגרי"ש אלישיב זצוק"ל מספר ויעש אברהם טשכנוב דהכי עדיפא טפי, יעו"ש בטעמו.
ידועה איגרת הגרמ"מ הלוי שולזינגר זצ"ל בענין זה לאחד מגדולי דורינו.

מרן המשגיח
הודעות: 269
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 9:53 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי מרן המשגיח » ד' אוגוסט 13, 2014 9:56 pm

הכהן כתב:מה שהוא לא הבין, זה מהי חשיבות החפץ הדומם, ומה העניין לבטא רגשות כשאין 'מקבל', כפי שהגדיר ארזי ביתר
אנשים דתיים ושאינם דתיים כל הזמן מביעים רגשות גם לנגד חפצים דוממים, זה יכול להיות דגל המדינה או תמונה של קרוב משפחה ועוד ועוד. כך שלא ברור מה שולח המכתב רוצה.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' אוגוסט 14, 2014 12:30 am

נמחק, עקב הצילום שהובא להלן מהגריש"א.
נערך לאחרונה על ידי איש רגיל ב ה' אוגוסט 14, 2014 3:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי הכהן » ה' אוגוסט 14, 2014 2:42 am

ראיתי לאחרונה בכתבה על מרן הגריש"א זצ"ל, שהיה מנשק ממרחק מה
נערך לאחרונה על ידי הכהן ב ה' אוגוסט 14, 2014 3:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוגוסט 14, 2014 6:55 am

אגב.
הגה"ק מהר"א ז"ל מבעלזא [שאין לנו שמץ של השגה בתהלוכותיו] נהג להעביר ציציותיו על פיו בלי לנשקם וכן התפילין. רק האתרוג בהושענא רבא כן נשק. כך אומרים המשב"קים.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' אוגוסט 14, 2014 3:12 pm

הכהן כתב:ריתי לאחרונה בכתבה על מרן הגריש,א זצ"ל, שהיה מנשק ממרחק מה

הופיע במוסף שבת של יתד נאמן לקראת היארצייט השנתיים
קבצים מצורפים
הרב אלישיב מנשק ספר תורה  - עותק.JPG
הרב אלישיב מנשק ספר תורה - עותק.JPG (95.06 KiB) נצפה 3499 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 14, 2014 3:34 pm

חלק זה של הכתבה ביתד נאמן - ציטוט מדויק אות באות מה'חשוקי חמד' שצויין לעיל.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' אוגוסט 14, 2014 3:39 pm

תמונה אחת שווה אלף מילים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוגוסט 14, 2014 9:19 pm

...ונמצינו למדים שהגריש"א למד גם ספרי פולין.
ואגב מה שכתבתי לעיל: בבעלזא לא נהגו להשתדל לנשק הס"ת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 461 אורחים