עמוד 1 מתוך 1

וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 3:26 pm
על ידי הכהן
מכתב שקיבלתי במייל (עם עוד רבים רבים... אנצל את ההזדמנות, לבקש מכל שולחי המכתבים מרובי הנמענים, להשתמש ב'עותק מוסתר')
חברים נכבדים, עד שלא חזרתי בתשובה, לא ידעתי על מנהג לנשק חפצים דוממים.
אני עדיין זוכר את הפעם הראשונה בו ראיתי סידור שנפל על הרצפה ואברך עבדקן שנחפז להטביע בכריכתו נשיקה מצלצת... אולי לא שמתם לב לכך אבל אנו אכן מרבים לנשק תשמישי קדושה כמו ספר תורה ציציות תפילין וכו', ואפילו ישנם כאלו שמהדרים בחיבוק קליל לספר התורה.
וְעַל יְדֵי חִבּוּק וְנִשּׁוּק סֵפֶר הַתּוֹרָה.... (מתוך תפילה זכה)

איכשהו נראה לי שהמשמעות של נשיקה היא אקט גופני גרידא ממקום רגיש, (היא כוללת את מספר הנוירונים התחושתיים הגדול ביותר בגוף).
יש הרבה מאד מחקרים למה אנשים מתנשקים, אך לא מצאתי בשום מחקר סיבה לנשיקה בין אדם לחפצים.
כי האמת חפצים אפשר גם לנשק עם האוזניים...

איכשהו נראה לי שאנו מתייחסים לקדושה כאילו שיש בה סוג של נשמה, כמו המשורר שמתייחס לך לציון ולירושלים לאורך כל הפיוט.

אבקש מהחברים הנכבדים אם תוכלו להסביר לי את המשמעות, ואודה לכם מראש על הטירחה , ותבואו על שכרכם מפי עליון.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 3:30 pm
על ידי הכהן
אגיב ראשונה:
לדעתי אין כאן "התייחסות לקדושה כאילו שיש בה סוג של נשמה", אלא פעולת אהבה וחיבה לחפצים ולאובייקטים שמקרבים אותנו לבורא ולעבודתו.
אולי אפשר לקרוא לזה אקט של אהבת ה'.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 3:33 pm
על ידי תוכן
כך אנו מבטאים אהבה וכבוד לחפצים היקרים לנו. מה כל כך קשה להבין בזה?

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 3:46 pm
על ידי ארזי ביתר
בנשיקה, יש את המנשק שמביע אהבה וכבוד, ויש את המנושק, שמקבל את הבעת הרגשות האלו. בנשיקת חפצי קודש, יש רק את הצד של המנשק. זה הכל.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 4:05 pm
על ידי תוכן
שמעת פעם על חילוק שאינו מחלק?

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 4:11 pm
על ידי ארזי ביתר
ר' תוכן, השאלה שלך לא הובנה.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 4:27 pm
על ידי אוצר החכמה
ר' אבא הווה מנשק כיפי דעכו.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:00 pm
על ידי יעקב כהן
אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד, והאמת שלהנ"ל אין בזה כל תימה כיוון שאין כאן איזה "חלות" שצריך לדון עם זה עובר עם היד, בסך הכל זה עוד דרך להראות חיבה לס"ת וכו', והפעולות החיצוניות משפיעות על הפנימיות.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:04 pm
על ידי שש משזר
יעקב כהן כתב:אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד, והאמת שלהנ"ל אין בזה כל תימה כיוון שאין כאן איזה "חלות" שצריך לדון עם זה עובר עם היד, בסך הכל זה עוד דרך להראות חיבה לס"ת וכו', והפעולות החיצוניות משפיעות על הפנימיות.

וכסיפור הידוע שמספרים על המלבי"ם.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:06 pm
על ידי תוכן
ארזי ביתר כתב:ר' תוכן, השאלה שלך לא הובנה.


מה זה משנה אם יש תגובה מהצד השני או שאין, אנשים מנשקים חפץ להביע רגש כל שהוא. למה זה מעלה תמיהה?

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:42 pm
על ידי הכהן
תוכן כתב:כך אנו מבטאים אהבה וכבוד לחפצים היקרים לנו. מה כל כך קשה להבין בזה?

מה שהוא לא הבין, זה מהי חשיבות החפץ הדומם, ומה העניין לבטא רגשות כשאין 'מקבל', כפי שהגדיר ארזי ביתר
ארזי ביתר כתב:בנשיקה, יש את המנשק שמביע אהבה וכבוד, ויש את המנושק, שמקבל את הבעת הרגשות האלו. בנשיקת חפצי קודש, יש רק את הצד של המנשק. זה הכל.


אוצר החכמה כתב:ר' אבא הווה מנשק כיפי דעכו.
זה אכן מקור, אבל לא הסבר.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
יש להעיר את תשומת הלב, שגיפוף ונישוק חייבים עליהם בע"ז [כאשר דרך עבודתה בכך]. הרי שיש לזה משמעות עמוקה.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 5:59 pm
על ידי בקרו טלה
יעקב כהן כתב:אגב ידוע שיש שקראו תגר על נשיקת דברי קדושה דרך היד.

בקיצור של"ה ענייני ס"ת כותב שמי שא"א לנשק הס"ת בפה שינשק ביד
ובדרך אגב
פרדס יוסף ויקרא פרק יט פסוק יז
המגיד מקעלם ראה בשבת שהעולם יניחו ידיהם על ספר תורה ואחר כך ינשקו האצבעות, ועוד שמע שהשמש קרא בקול שאותם שלא ישלמו הנדרים לא ישיגו עוד עליות, ואמר להם עולם הפוך ראיתי בנוהג שבעולם שנושקין בפה ונותנים ביד ובכאן נושקים ביד ונותנים רק בפה:

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 6:03 pm
על ידי נוטר הכרמים
בענין נשיקת היד, ראה עוד בספר חשוקי חמד ע"ז יז, א בשם הגרי"ש אלישיב זצוק"ל מספר ויעש אברהם טשכנוב דהכי עדיפא טפי, יעו"ש בטעמו.
ידועה איגרת הגרמ"מ הלוי שולזינגר זצ"ל בענין זה לאחד מגדולי דורינו.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ד' אוגוסט 13, 2014 9:56 pm
על ידי מרן המשגיח
הכהן כתב:מה שהוא לא הבין, זה מהי חשיבות החפץ הדומם, ומה העניין לבטא רגשות כשאין 'מקבל', כפי שהגדיר ארזי ביתר
אנשים דתיים ושאינם דתיים כל הזמן מביעים רגשות גם לנגד חפצים דוממים, זה יכול להיות דגל המדינה או תמונה של קרוב משפחה ועוד ועוד. כך שלא ברור מה שולח המכתב רוצה.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 12:30 am
על ידי איש רגיל
נמחק, עקב הצילום שהובא להלן מהגריש"א.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 2:42 am
על ידי הכהן
ראיתי לאחרונה בכתבה על מרן הגריש"א זצ"ל, שהיה מנשק ממרחק מה

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 6:55 am
על ידי אמסטרדם
אגב.
הגה"ק מהר"א ז"ל מבעלזא [שאין לנו שמץ של השגה בתהלוכותיו] נהג להעביר ציציותיו על פיו בלי לנשקם וכן התפילין. רק האתרוג בהושענא רבא כן נשק. כך אומרים המשב"קים.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 3:12 pm
על ידי שי אבי דוד
הכהן כתב:ריתי לאחרונה בכתבה על מרן הגריש,א זצ"ל, שהיה מנשק ממרחק מה

הופיע במוסף שבת של יתד נאמן לקראת היארצייט השנתיים

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 3:34 pm
על ידי נוטר הכרמים
חלק זה של הכתבה ביתד נאמן - ציטוט מדויק אות באות מה'חשוקי חמד' שצויין לעיל.

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 3:39 pm
על ידי שי אבי דוד
תמונה אחת שווה אלף מילים

Re: וְאֶחְשׁוֹק בְּפִי נַשֵּׁק אֲבָנָיִךְ

פורסם: ה' אוגוסט 14, 2014 9:19 pm
על ידי אמסטרדם
...ונמצינו למדים שהגריש"א למד גם ספרי פולין.
ואגב מה שכתבתי לעיל: בבעלזא לא נהגו להשתדל לנשק הס"ת.