עמוד 1 מתוך 1

קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 9:19 pm
על ידי בני ברקי
שמעתי שחסידים(יוצאי פולין) לא קוראים קריאת שמע על המיטה.
האם יש לזה מקור? ואיזה קהילות אכן נוהגים לא לקרות קראית שמע על המיטה?

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 9:41 pm
על ידי מחשבה אחת
בני ברקי כתב:שמעתי שחסידים (יוצאי פולין) לא קוראים קריאת שמע על המיטה.
האם יש לזה מקור? ואיזה קהילות אכן נוהגים לא לקרות קראית שמע על המיטה?

נדמה לי שיש מקומות שמקפידים שלא לשכב לישון בכוונה תחילה, אלא נרדמים מאונס, כך שאין חיוב של ק"ש שעל המיטה. מכל מקום, לעניין ברכת המפיל כבר רבו הדעות ובחסידות קרלין אין מברכין ברכה זו כפי שנאמר בספר מחשבות בעצה סי' ד.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ג' אוגוסט 19, 2014 10:43 pm
על ידי אמסטרדם
ע"פ האר"י ז"ל זה ענין גדול מאוד ובהחלט שבכלליות החסידים כן קוראים קרי"ש. [ומצאה חן בעיני מה שבסידור עבודת השם יש לשם יחוד לפני קריאת שמע שעל המיטה].

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 5:20 pm
על ידי וולףאנטפלעקונג
שמעתי על אחד ששאל את אחד מגדולי הדור שלא הולך לישון בכוונה תחילה ולא יודע מתי לו לומר קריאת שמע והורה לו לומר לאחר תפילת מעריב

א)האם יש לזה מקור בפוסקים?

מחשבה אחת כתב:נדמה לי שיש מקומות שמקפידים שלא לשכב לישון בכוונה תחילה, אלא נרדמים מאונס, כך שאין חיוב של ק"ש שעל המיטה.


ב)כנ"ל

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 5:25 pm
על ידי אמסטרדם
וולףאנטפלעקונג כתב:שמעתי על אחד ששאל את אחד מגדולי הדור שלא הולך לישון בכוונה תחילה ולא יודע מתי לו לומר קריאת שמע והורה לו לומר לאחר תפילת מעריב

א)האם יש לזה מקור בפוסקים?

מחשבה אחת כתב:נדמה לי שיש מקומות שמקפידים שלא לשכב לישון בכוונה תחילה, אלא נרדמים מאונס, כך שאין חיוב של ק"ש שעל המיטה.


ב)כנ"ל

..ואני הכרתי אדם זקן ז"ל שהיה "יעקע" ומנצל כל רגע מיומו במלוא המובן ולאחר שסיים שמו"ע של ערבית ועד שהתחיל הש"ץ לומר קדיש כבר הספיק לקרוא קרי"ש שעל המיטה...

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 8:21 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ואם נשאר זמן אמר גם "מודה אני"?...

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 10:08 pm
על ידי לייטנר
אמסטרדם כתב:ע"פ האר"י ז"ל זה ענין גדול מאוד ובהחלט שבכלליות החסידים כן קוראים קרי"ש. [ומצאה חן בעיני מה שבסידור עבודת השם יש לשם יחוד לפני קריאת שמע שעל המיטה].


היו בחב"ד (ואולי בעוד חסידויות) שתלו גם את מעשיהם הגופניים במצוות, למשל כשרצו להגיד שהגיע הזמן ללכת לישון, היו אומרים: "הגיע הזמן לומר קרי"ש על המיטה", כאילו השינה היא רק היכי תמצי לאמירת קרית שמע.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ד' אוגוסט 20, 2014 11:03 pm
על ידי אדג
לייטנר כתב:
אמסטרדם כתב:ע"פ האר"י ז"ל זה ענין גדול מאוד ובהחלט שבכלליות החסידים כן קוראים קרי"ש. [ומצאה חן בעיני מה שבסידור עבודת השם יש לשם יחוד לפני קריאת שמע שעל המיטה].


היו בחב"ד (ואולי בעוד חסידויות) שתלו גם את מעשיהם הגופניים במצוות, למשל כשרצו להגיד שהגיע הזמן ללכת לישון, היו אומרים: "הגיע הזמן לומר קרי"ש על המיטה", כאילו השינה היא רק היכי תמצי לאמירת קרית שמע.


מצחיק, כך הוא מטבע הלשון השגור בפי, ומעולם לא חשבתי על משמעות הדברים. יישר כח.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 12:00 am
על ידי אוצר החכמה
בתולדות אדם מספר על ר' זלמלה שמעולם לא ביקש צרכי גופו בפה אלא כשהיה רוצה לאכול היה מתחיל ללמוד הלכות אכילה וע"י זה היו יודעים כוונתו.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 12:06 am
על ידי צוות האוצר
יש ספר באוצר בשם 'שכב כארי' כולו עוסק בענין. נראה לי שתמצאו בו הרבה מקורות לכל מיני עניינים בנושא הזה.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 9:10 am
על ידי איש רגיל
לייטנר כתב:
אמסטרדם כתב:ע"פ האר"י ז"ל זה ענין גדול מאוד ובהחלט שבכלליות החסידים כן קוראים קרי"ש. [ומצאה חן בעיני מה שבסידור עבודת השם יש לשם יחוד לפני קריאת שמע שעל המיטה].


היו בחב"ד (ואולי בעוד חסידויות) שתלו גם את מעשיהם הגופניים במצוות, למשל כשרצו להגיד שהגיע הזמן ללכת לישון, היו אומרים: "הגיע הזמן לומר קרי"ש על המיטה", כאילו השינה היא רק היכי תמצי לאמירת קרית שמע.

וכעי"ז מסופר על רבי יהושע העשיל אייזן ז"ל שבקש מבנו שיביא לו בשר, ואמר לו בנו שהבשר כמעט מקולקל ובכמות קטנה, ולא שוה להתבשר על זה. אמר לו רבי יהושע העשיל, אני רוצה דווקא בשר בשביל לזכור 6 שעות מהקב"ה, מה אכפת לי איזה בשר זה.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 9:16 am
על ידי בקרו טלה
לייטנר כתב:היו בחב"ד (ואולי בעוד חסידויות) שתלו גם את מעשיהם הגופניים במצוות, למשל כשרצו להגיד שהגיע הזמן ללכת לישון, היו אומרים: "הגיע הזמן לומר קרי"ש על המיטה", כאילו השינה היא רק היכי תמצי לאמירת קרית שמע.

וכעי"ז מובא בבארת המים על סועדים בו לברך שלש פעמים

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 12:04 pm
על ידי צופר הנעמתי
אמסטרדם כתב:
וולףאנטפלעקונג כתב:שמעתי על אחד ששאל את אחד מגדולי הדור שלא הולך לישון בכוונה תחילה ולא יודע מתי לו לומר קריאת שמע והורה לו לומר לאחר תפילת מעריב

א)האם יש לזה מקור בפוסקים?

מחשבה אחת כתב:נדמה לי שיש מקומות שמקפידים שלא לשכב לישון בכוונה תחילה, אלא נרדמים מאונס, כך שאין חיוב של ק"ש שעל המיטה.


ב)כנ"ל

..ואני הכרתי אדם זקן ז"ל שהיה "יעקע" ומנצל כל רגע מיומו במלוא המובן ולאחר שסיים שמו"ע של ערבית ועד שהתחיל הש"ץ לומר קדיש כבר הספיק לקרוא קרי"ש שעל המיטה...


אני הכרתי זריז ממנו שעד שאמר הש"ץ קדיש הספיק כבר להרדם...

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 3:35 pm
על ידי עולה ומרגיז
ואני הכרתי זריז מזה ומזה אשר עשה ק"ש של ערבית ק"ש על המיטה להחמיר שיטת רש"י ז"ל.
ועשה את תפילת העמידה להשכבה לקיים אמרם ז"ל ובשכבך ובקומך בשעה שבני אדם וכו'

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 3:38 pm
על ידי צופר הנעמתי
עולה ומרגיז כתב:ואני הכרתי זריז מזה ומזה אשר עשה ק"ש של ערבית ק"ש על המיטה להחמיר שיטת רש"י ז"ל.
ועשה את תפילת העמידה להשכבה לקיים אמרם ז"ל ובשכבך ובקומך בשעה שבני אדם וכו'


לפי האין קשר בין מילה למילה הייתי חושב שאתה חלוחיל שבע רוגז, אבל הוא לפחות כותב בחרוזים.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ה' אוגוסט 21, 2014 3:56 pm
על ידי סמבטיון
צופר הנעמתי כתב:
עולה ומרגיז כתב:ואני הכרתי זריז מזה ומזה אשר עשה ק"ש של ערבית ק"ש על המיטה להחמיר שיטת רש"י ז"ל.
ועשה את תפילת העמידה להשכבה לקיים אמרם ז"ל ובשכבך ובקומך בשעה שבני אדם וכו'


לפי האין קשר בין מילה למילה הייתי חושב שאתה חלוחיל שבע רוגז, אבל הוא לפחות כותב בחרוזים.

לאו דוקא

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 4:48 am
על ידי שש משזר
מחשבה אחת כתב: מכל מקום, לעניין ברכת המפיל כבר רבו הדעות ובחסידות קרלין אין מברכין ברכה זו כפי שנאמר בספר מחשבות בעצה סי' ד.

שמעתי שהחזו"א לא אמר ולא אחז מאמירת המפיל. האם יש מקור לזה?!

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 7:14 am
על ידי אמסטרדם
אמסטרדם כתב:[ומצאה חן בעיני מה שבסידור עבודת השם יש לשם יחוד לפני קריאת שמע שעל המיטה].

שלח לי אחד החברים הח' דפה - כתגובה להנ"ל - מה שמצא בסידור ישן ברכה שמברכים לפני קרי"ש שעל המיטה. ות"ל שמיד תפסנו שאין זה על התקנה של קרי"ש שעל המיטה אלא על מצות קריאת שמע של ערבית וכמו שהזכיר הרב המרגיז
עולה ומרגיז כתב:...אשר עשה ק"ש של ערבית ק"ש על המיטה להחמיר שיטת רש"י ז"ל.

- כדאי' ברש"י ריש ברכות, ובתוס' שם חזינן דלשי' רש"י [י"א] שמברכים על קרי"ש שעהמ"ט "ברכת המצוות". [ואני מקווה שאנחנו צודקים בזה].
ולהלן נוסח הברכה היקרה: בא"י אמ"ה אקב"ו לקרות את שמע ? להמליכו ולעבדו בלבב שלם וליחדו בנפש חפיצה.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 10:18 am
על ידי אפרקסתא דעניא
שש משזר כתב:
מחשבה אחת כתב: מכל מקום, לעניין ברכת המפיל כבר רבו הדעות ובחסידות קרלין אין מברכין ברכה זו כפי שנאמר בספר מחשבות בעצה סי' ד.

שמעתי שהחזו"א לא אמר ולא אחז מאמירת המפיל. האם יש מקור לזה?!


הזוי. "לא אמר" עוד אפשר למצוא סיבות, אבל "לא אחז"?! הרי זו גמרא מפורשת!

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 11:10 am
על ידי תשבי
אכן לא אחז נשמע הזוי וכפי שהעיר לנכון אפרקסתא.
אמנם חשבתי שאפשר שהוקשה לו לחזו"א ממה שכתבו התוס' ברכות י"א עמוד ב' מדוע אין מברכין על שינה בסוכה, כלומר, בכל פעם שהולך לישון בסוכה ותירצו שם התוס' משום שמא לא יישן והוי ברכה לבטלה יעוי"ש וכבר הקשו האחרונים א"כ איך אנו מברכין המפיל ומדוע אין אנו חיישינן שמא לא יישן ותירצו שהמפיל הוא כעין ברכת השבח ולא דווקא על שינתו אמנם מדברי הגר"א או"ח תלב משמע שלא סבר כן, דהעיר במש"כ הרמ"א שם, דיש נוהגים להניח פתיתי חמץ לפני הבדיקה, כדי שימצאם הבודק ולא תהיה ברכתו לבטלה, ואם לא נתן לא עכב שדעת המברך לבער אם ימצא חמץ, וכתב על זה הגר"א שיש ראיה שאין צריך להניח מברכת המפיל, עכ"ד. ולכאורה קשה דמה הדמיון, והרי ברכת המפיל היא ברכת השבת על כן אפילו אם לא יישן שפיר. וכו'.
ויש הרבה להאריך בזה.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 11:14 am
על ידי תשבי
מה שהובא למעלה שהשינה הוא רק היכי תמצי כן מצאתי שבוע שעבר בכתבי המשגיח רב ירוחם לגבי האכילה ובזה כותב ליישב בטוב טעם מהו שאמרו בגמ' שצריך לברך ברכה לפני האכילה מכ"ש שאם התורה חייבתו על ברכת המזון לאחר שהוא שבע כל שכן שיש לו לברך לפני האכילה ולכאו' אין לדברי הגמ' פשט.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 6:22 pm
על ידי אמסטרדם
בעלים לתרופה הובא פעם שהבעש"ט ז"ל אמר שקרי"ש שעהמ"ט צריך לקרוא עם אבנט.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: ו' אוגוסט 22, 2014 11:34 pm
על ידי שש משזר
תשבי כתב:אכן לא אחז נשמע הזוי וכפי שהעיר לנכון אפרקסתא.
אמנם חשבתי שאפשר שהוקשה לו לחזו"א ממה שכתבו התוס' ברכות י"א עמוד ב' מדוע אין מברכין על שינה בסוכה, כלומר, בכל פעם שהולך לישון בסוכה ותירצו שם התוס' משום שמא לא יישן והוי ברכה לבטלה יעוי"ש וכבר הקשו האחרונים א"כ איך אנו מברכין המפיל ומדוע אין אנו חיישינן שמא לא יישן ותירצו שהמפיל הוא כעין ברכת השבח ולא דווקא על שינתו אמנם מדברי הגר"א או"ח תלב משמע שלא סבר כן, דהעיר במש"כ הרמ"א שם, דיש נוהגים להניח פתיתי חמץ לפני הבדיקה, כדי שימצאם הבודק ולא תהיה ברכתו לבטלה, ואם לא נתן לא עכב שדעת המברך לבער אם ימצא חמץ, וכתב על זה הגר"א שיש ראיה שאין צריך להניח מברכת המפיל, עכ"ד. ולכאורה קשה דמה הדמיון, והרי ברכת המפיל היא ברכת השבת על כן אפילו אם לא יישן שפיר. וכו'.
ויש הרבה להאריך בזה.

אכן זה מה ששמעתי, שהחזו"א היה חושש שמא לא ירדם, ולכן אמר שרק אם ממש מרגיש שעיניו יעצמו ובודאי יישן, אזי יאמר ברכת המפיל ואם לא לא.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: א' אוגוסט 24, 2014 12:46 am
על ידי מחולת המחנים
שש משזר כתב:
תשבי כתב:אכן לא אחז נשמע הזוי וכפי שהעיר לנכון אפרקסתא.
אמנם חשבתי שאפשר שהוקשה לו לחזו"א ממה שכתבו התוס' ברכות י"א עמוד ב' מדוע אין מברכין על שינה בסוכה, כלומר, בכל פעם שהולך לישון בסוכה ותירצו שם התוס' משום שמא לא יישן והוי ברכה לבטלה יעוי"ש וכבר הקשו האחרונים א"כ איך אנו מברכין המפיל ומדוע אין אנו חיישינן שמא לא יישן ותירצו שהמפיל הוא כעין ברכת השבח ולא דווקא על שינתו אמנם מדברי הגר"א או"ח תלב משמע שלא סבר כן, דהעיר במש"כ הרמ"א שם, דיש נוהגים להניח פתיתי חמץ לפני הבדיקה, כדי שימצאם הבודק ולא תהיה ברכתו לבטלה, ואם לא נתן לא עכב שדעת המברך לבער אם ימצא חמץ, וכתב על זה הגר"א שיש ראיה שאין צריך להניח מברכת המפיל, עכ"ד. ולכאורה קשה דמה הדמיון, והרי ברכת המפיל היא ברכת השבת על כן אפילו אם לא יישן שפיר. וכו'.
ויש הרבה להאריך בזה.

אכן זה מה ששמעתי, שהחזו"א היה חושש שמא לא ירדם, ולכן אמר שרק אם ממש מרגיש שעיניו יעצמו ובודאי יישן, אזי יאמר ברכת המפיל ואם לא לא.

על הגרי"ז מבריסק מסופר שלא היה נוהג לומר ברכת "המפיל" מחשש שמא לא יירדם.
לילה אחד החליט הגרי"ז לומר "המפיל", ובאותו לילה לא הצליח להירדם מרוב דאגה...

גם בבית אבותי המנהג שאין אומרים "המפיל", פעם שאלתי רב על כך והוא אמר לי שכתוב במקובלים שהשוכב לאחר חצות הלילה לא יאמר ברכת "המפיל", ואולי מכאן נובע המנהג.

Re: קריאת שמע על המיטה מנהג חסידים

פורסם: א' אוגוסט 24, 2014 12:48 am
על ידי מה שנכון נכון
עיין בכ"ז ביחו"ד ד,כא.
הובא כאן.