עמוד 1 מתוך 1

מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ספטמבר 07, 2014 12:50 am
על ידי ר_חיים_הקטן
כתב המהר"ם אלשיך (מראות הצובאות שמואל ב יב:א) בזה"ל עוד נתפרסם מדרש רז"ל גם שלא ראיתיו כתוב לאמר כי אוריה בהמית דוד את גלית עדיין לא נתגייר ורצה דוד להפשיט את גלית כל לבושי שריונו להסיר את ראשו ולא ישע מהיכן יפתח היתר חוט העובר בלולאות המהדק השריון מלמטה למעלה והיה דוד מיצר על הדבר אמר לו אוריה אם אגיד לך תתן לי אשה מישראל אמר לו הן אז הגיד לו כי ראש החוט היה בכף רגלו קשור שם אז הפשיטו ויסר את ראשו מעליו אז אלקי עולם ה' הקפיד על תתו במתנה בת ישראל ויגזור כי בת זוגו של דוד תנתן לאוריה היא בת שבע שנתגייר ויקחה לו לאשה כי מכרה דוד כמדובר עכ"ל.

וכ"ה בקיצור בספר כלי יקר (על שמואל ב יא:ג) שכתב בזה"ל שאמרו חז"ל כשבא עם גלית והיה הכובע סגור ואין פותח כדי לכרות ראשו אז אמר לו אוריה אם אפתח לך תתן לי אשה אמר אתן אמר הקב"ה בנות ישראל אתה מחלק חייך אשתך נתונה לו היא בת שבע הראויה לדוד וכו' עכ"ל.

האם נתגלה לנו מקורות נוספים למדרש זה?

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ספטמבר 07, 2014 1:23 am
על ידי פרץ מוצקין
מקורות קדומים יותר עיין אוצה"ג סנהדרין עמ' תקל"ז ובמצויין שם.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ינואר 19, 2020 1:55 am
על ידי יהודה בן יעקב
באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ינואר 19, 2020 5:43 pm
על ידי שקלאוו
נכנס לציבור הרחב ע"י מעם לועז, כמדומני. ולכאורה חולק על גמ' מפורשת בקידושין דאוריה החיתי לאו דאתי מחת אלא יתיב בחת.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ינואר 19, 2020 7:39 pm
על ידי פלוריש
שקלאוו כתב:נכנס לציבור הרחב ע"י מעם לועז, כמדומני. ולכאורה חולק על גמ' מפורשת בקידושין דאוריה החיתי לאו דאתי מחת אלא יתיב בחת.

לא דווקא סותר, כי רבי אברהם בן הרמב"ם כתב בתשובותיו (מהד' פריימן סי' כה) שלדעת אביו היה אוריה גר תושב.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: א' ינואר 19, 2020 8:05 pm
על ידי יהודה בן יעקב
שו"ת תשב"ץ חלק ג סימן צו
תנס: שאלת אורי' החתי אם היה ישראלי או גר. בתלמוד בפ' אחרון דקידושין (ע"ו ע"ב) נשאו ונתנו באוריה החתי ובצלק העמוני ובאתי הגתי שהם שרי חיילותיו של דוד אם הם ישראלים או גרים, ובאתי הגתי העלו שהי' גר, אבל אוריה וצלק לא נתבאר לרבותינו ז"ל יפה אם הם גרים או ישראלים. וביתרא הישמעאלי פי' פרק הערל (ע"ז ע"א) שהי' ישראלי. והמפרשים פירשו בכולם שישראלים הם, אבל לא נתבאר להם לאיזה שבט הם מתיחסים, אבל עובד אדום הגתי מפורש בכתוב שהי' לוי:

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: ג' ינואר 21, 2020 8:20 am
על ידי יהודה בן יעקב
שאלוני:
למה הגמ' בקידושין [עו, ב] לא מוכיחה שאוריה לא היה גר חיתי

א. הרי היה נשוי לבת שבע שהיתה ישראלית כשרה, ואם היה גר חיתי הרי עבר בלאו של "לא תתחתן בם", והוא הרי השתתף במלחמת הרשות, על אף שגם בזה "איש הירא ורך הלבב" מעבירות שבידו חוזר מעורכי המלחמה.

אולי י"ל שאוריה רק קידשה אך לא נשאה.

ב. למ"ד אין קידושין תופסים בחייבי לאוין, אם היה גר חיתי ואסור בחיתון בישראל, איך תפסו קידושיו בבת שבע.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: ג' ינואר 21, 2020 5:24 pm
על ידי כולל יונגערמאן
הגמ' דידן שפוטרת דוד מחטא כי כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט לאשתו, בהכרח סבורה שאוריה ישראל היה וקידושיו תפסו. וא"כ צ"ע בדברי התשב"ץ שלא התברר לרבותינו יפה

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: ג' ינואר 21, 2020 8:31 pm
על ידי יהודה בן יעקב
לא הבנתי דבריך, קיי"ל דחייבי לאוין שקידשו קידושיהן קידושין.

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 9:27 am
על ידי לענין
יהודה בן יעקב כתב:באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.


פלא שבאוצר הגאונים מובאות מקורות מאוחרים כל כך!

Re: מדרש באוריה החתי

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 10:06 am
על ידי פלוריש
לענין כתב:
יהודה בן יעקב כתב:באריכות יותר באוצר הגאונים קידושין עמ' 189-190.

פלא שבאוצר הגאונים מובאות מקורות מאוחרים כל כך!

זה מובא שם אגב תלמידי רס"ג