עמוד 1 מתוך 1

דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' ספטמבר 14, 2014 5:12 pm
על ידי אלי_ש
מצאתי לאחד החכמים שמכנה לחכם אחר "דודי", אלא שלפי הידוע לי כרגע, לא יתכן שהוא דודו (וגם לא דוד אביו). אם כי שם משפחתם זהה. האם יכול להיות שהכינוי "דודי" בא בתור כינוי ל"קרוב משפחה"?

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' ספטמבר 14, 2014 5:35 pm
על ידי תוכן
דוד = אוהב.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' ספטמבר 14, 2014 6:02 pm
על ידי אלי_ש
תוכן כתב:דוד = אוהב.

אבל יש להם שם משפחה זהה והם מאותה העיר.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' ספטמבר 14, 2014 7:47 pm
על ידי תוכן
בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 8:05 am
על ידי לייטנר
תוכן כתב:בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.


א"צ לאבינרי, די לעיין בירמיהו לב שמתאר את חנמאל בן שלום פעם בתור בן דוד (פסוקים ח-ט) ופעם בתור דוד (פסוק יב).

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 1:57 pm
על ידי כח הטענה
לייטנר כתב:
תוכן כתב:בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.


א"צ לאבינרי, די לעיין בירמיהו לב שמתאר את חנמאל בן שלום פעם בתור בן דוד (פסוקים ח-ט) ופעם בתור דוד (פסוק יב).
ונתחבטו בזה כל המפרשים שם יב.
הלאבינרי יש דוגמאות שנשמטו מרש"י והרד"ק, אתמהא.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 8:19 pm
על ידי בריושמא
'ונשאו דודו ומסרפו' - עמוס ו י.
ופירש רש"י: קרובו ואוהבו. וכן התרגום.
משמע שדוד הוא קרוב, בלי לדייק בסוג הקרבה.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 8:23 pm
על ידי איש_ספר
בריושמא כתב:'ונשאו דודו ומסרפו' - עמוס ו י.
ופירש רש"י: קרובו ואוהבו. וכן התרגום.
משמע שדוד הוא קרוב, בלי לדייק בסוג הקרבה.

א"כ, אפשר להביא גם את כל פסוקי שה"ש.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 8:34 pm
על ידי לייטנר
כח הטענה כתב:
לייטנר כתב:
תוכן כתב:בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.


א"צ לאבינרי, די לעיין בירמיהו לב שמתאר את חנמאל בן שלום פעם בתור בן דוד (פסוקים ח-ט) ופעם בתור דוד (פסוק יב).
ונתחבטו בזה כל המפרשים שם יב.
הלאבינרי יש דוגמאות שנשמטו מרש"י והרד"ק, אתמהא.


והשווה לכך שלוט נקרא פעם אחת אחיו של אברהם ופעם אחרת בן אחיו.

אחר כתבי ראיתי שכן כתב רד"ק במפורש:
חנמאל דודי - ר"ל בן דודי, כי בן דודו היה

ובהנחה שלא נאמר שהרד"ק בא לתקן את הכתוב, כי אז פשט דבריו שבן הדוד ייקרא לעיתים 'דוד'.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 9:03 pm
על ידי אלי_ש
תודה לכל המגיבים! הייתי שמח לדעת על דוגמאות מן הדורות האחרונים ולא מן התנ"ך.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 10:55 pm
על ידי כח הטענה
לייטנר כתב:והשווה לכך שלוט נקרא פעם אחת אחיו של אברהם ופעם אחרת בן אחיו.

אחר כתבי ראיתי שכן כתב רד"ק במפורש:
חנמאל דודי - ר"ל בן דודי, כי בן דודו היה
ובהנחה שלא נאמר שהרד"ק בא לתקן את הכתוב, כי אז פשט דבריו שבן הדוד ייקרא לעיתים 'דוד'.

לרד"ק לא היתה ברורה התשובה הזו ולכן הביא שם עוד פירוש שחנמאל הזה הוא אדם אחר וכן נוטה דעת רש"י. ועל הראיה מלשון אחיו הנאמר בלוט יש להשיב שלשון אחים נאמרת על כל בני המשפחה פעמים רבות בתנ"ך.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ב' ספטמבר 15, 2014 10:57 pm
על ידי כח הטענה
לאלי_ש, יתכן שהוא דוד אשתו או בעל דודתו (פעמים רבות זה מסביר גם שם המשפחה הזהה)?

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ד' ספטמבר 17, 2014 9:35 pm
על ידי משולש
זכור לי מפעם ששמתי לב שדוד מלא הוא "אוהב" (משורש ידיד) ודוד חסר בלי ואו הוא קרוב משפחה.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ד' ספטמבר 17, 2014 10:59 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:
תוכן כתב:בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.


א"צ לאבינרי, די לעיין בירמיהו לב שמתאר את חנמאל בן שלום פעם בתור בן דוד (פסוקים ח-ט) ופעם בתור דוד (פסוק יב).


ועיין שם ברש"י שהתקשה בזה וברד"ק.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ד' ספטמבר 17, 2014 11:03 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:
תוכן כתב:בספר יד הלשון לאבינרי עמוד 389 כותב שמצינו דוד משמש גם לבן דוד.


א"צ לאבינרי, די לעיין בירמיהו לב שמתאר את חנמאל בן שלום פעם בתור בן דוד (פסוקים ח-ט) ופעם בתור דוד (פסוק יב).


ועיין שם ברש"י שהתקשה בזה וברד"ק.


כבר הובא לעיל

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ש' אוקטובר 04, 2014 10:19 pm
על ידי סמבטיון
אלי_ש כתב:מצאתי לאחד החכמים שמכנה לחכם אחר "דודי", אלא שלפי הידוע לי כרגע, לא יתכן שהוא דודו (וגם לא דוד אביו). אם כי שם משפחתם זהה. האם יכול להיות שהכינוי "דודי" בא בתור כינוי ל"קרוב משפחה"?

כעת נתגלה הסוד

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' אוקטובר 05, 2014 7:42 am
על ידי כולל יונגערמאן
איש_ספר כתב:
בריושמא כתב:'ונשאו דודו ומסרפו' - עמוס ו י.
ופירש רש"י: קרובו ואוהבו. וכן התרגום.
משמע הוא קרוב, בלי לדייק בסוג הקרבה.

א"כ, אפשר להביא גם את כל פסוקי שה"ש.


דוד שבשה"ש אין הכוונה לקורבה, אלא לאוהב / בעל. רש"י פירש על דודו - קרובו ועל מסרפו - אוהבו. כך שלכאו' אכן יש ראיה מפירוש זה של רש"י והתרגום.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' אוקטובר 05, 2014 11:45 am
על ידי אלי_ש
סמבטיון כתב:
אלי_ש כתב:מצאתי לאחד החכמים שמכנה לחכם אחר "דודי", אלא שלפי הידוע לי כרגע, לא יתכן שהוא דודו (וגם לא דוד אביו). אם כי שם משפחתם זהה. האם יכול להיות שהכינוי "דודי" בא בתור כינוי ל"קרוב משפחה"?

כעת נתגלה הסוד

השאלה היא מה הפתרון לשאלה?

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' אוקטובר 05, 2014 9:59 pm
על ידי נטיעות
ראה עיר דוד המכנה בריש ספרו את רבו הר"ר העשיל בתואר דודי

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 4:05 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' מרץ 22, 2020 12:12 am
על ידי תבא
רב פעלים ח"ב או"ח סימן ד': הנה מנהג העולם לקרות לאח אמו בשם דודו, ומצינו שהתרגום תרגם דודו או בן דודו יגאלנו אח אבוהי, וכן תרגם בשמואל בפסוק דוד שאול, מיהו בעמוס סי' ו' כתוב ונשאו דודו ומסרפו, ופירש הרד"ק דודו אח אביו ומסרפו אח אמו, וכן פירש בס' השרש, וכן פירש במצודות, והרב אבן עזרא ז"ל הביא פירוש זה בשם הריב"ק, וכתב שהוא בלי ראיה, ורש"י ז"ל פירש קרובו ואהובו, וכן התרגום תרגם קריביה. וראיתי בס' המצרף ח"ב סי' קמ"ו שכתב ראיה למ"ד אחי אמו נקרא מסרפו, ולא נקרא דודו, מתלמוד ערוך ביבמות דף נ"ד ע"ב, מ"ש ודודתו פשיטה ליה לתנא דמן האב ולא מן האם, מנ"ל אמר רבא כתיב הכא ערות דודו גילה, וכתיב או דודו או בן דודו יגאלנו, מה להלן מן האב ולא מן האם, אף כאן מן האב ולא מן האם, ואחר המחילה הנה זו ראיה דאח האם אינו נקרא דודו, אבל אין ראיה שנקרא מסרפו, ועיין להרב מהר"א ששון ז"ל סי' צ"ב שכתב בשם תשובת הרא"ש כלל פ"ו סי' ט', דאין נקרא דודו של אדם אלא אח האב, הילכך הקורא לחבירו דודו ודאי קרובו מן האב הוא לענין ירושה ע"כ ע"ש, ויש סמך לדבריו הנז'. והשי"ת יאיר עינינו באור תורתו אכי"ר.

Re: דוד = קרוב משפחה?

פורסם: א' מרץ 22, 2020 2:04 am
על ידי ביקורת תהיה
תבא כתב:בס' המצרף ח"ב סי' קמ"ו כתב ראיה למ"ד אחי אמו נקרא מסרפו, ולא נקרא דודו, מתלמוד ערוך ביבמות דף נ"ד ע"ב, מ"ש ודודתו דפשיטא ליה לתנא דמן האב ולא מן האם, מנ"ל. אמר רבא כתיב הכא ערות דודו גילה, וכתיב או דודו או בן דודו יגאלנו, מה להלן מן האב ולא מן האם, אף כאן מן האב ולא מן האם.
והמשכילים יכשלו.
הנושא שם הוא אחוה מן האב. לאמר, האב והדוד הם אחים מן האב ולא אחים מן האם.