עמוד 1 מתוך 1

עין משפט - ווגשל

פורסם: ש' ספטמבר 27, 2014 10:12 pm
על ידי אוהב אוצר
רציתי לשמוע חו"ד של החכמים כאן [ומי שיודע דעת גדולים בענין]
האם זה דבר טוב ונכון שהוסיפו ציונים על עבודתו של ה'עין משפט'?
[אני הקטן חשבתי,שלא ראוי לבוא ולהראות שאותו ענק עשה עבודה כזו והוא 'פספס' כמה מקומות בש"ס]

יש לי נפק"מ גדולה בשאלה הזאת למעשה.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: ש' ספטמבר 27, 2014 10:55 pm
על ידי איש רגיל
גם בעוז והדר הוסיפו. ואין זה שום פחיתות כבוד לענ"ד, ואף אם כן, טובתם של הלומדים קודמת לכאורה.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: ש' ספטמבר 27, 2014 11:39 pm
על ידי חובב_ספרים
ווגשל עשו עבודה הכי טובה בתחום הזה. עוז והדר ושאר המתחתרים כמעט לא עשו כלום למרות מה שהם אומרים, אולי איזה תיקון כאן ושם. כפי הנראה רק ווגשל באמת עשו עבודה רציני.
איני יודע למה טל-מן לא השכילו להוסיף עינים המשפט השלם להש"ס שלהם. הם מוכרים אותו כספר נפרד, אבל לדעתי הם היו מרוויחים הרבה יותר ממנו כקידום מכירות להש"ס.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 9:28 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שקדם לכולם מרן הראי"ה ואחריו בהרחבה הגר"י אריאלי

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 10:00 am
על ידי צולניק
אוהב אוצר כתב:רציתי לשמוע חו"ד של החכמים כאן [ומי שיודע דעת גדולים בענין]
האם זה דבר טוב ונכון שהוסיפו ציונים על עבודתו של ה'עין משפט'?
[אני הקטן חשבתי,שלא ראוי לבוא ולהראות שאותו ענק עשה עבודה כזו והוא 'פספס' כמה מקומות בש"ס]

יש לי נפק"מ גדולה בשאלה הזאת למעשה.

פתח בעין משפט וסיין במסורת הש"ס
עכ"פ גם בגמ' טלמן החדשים יש הוספות רבות על העין משפט, וציונים רבים להלכות שמביא תוס', אך לפי המספור הכפול של הציונים ניתן לדעת אם ציון זה הוא 'מקורי' או הוספה של טלמן.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 10:17 am
על ידי אוצר החכמה
כפי שמבואר בדף הפתיחה של דפוס וילנא גם העין משפט ומסורת הש"ס נדפס שם הכולל תוספות שהוסיפו הג"מ יוסף שמואל אבדק"ק פפד"מ והג"מ ר' ישעיה פיק על העין משפט ומסורת הש"ס המקורי של השלטי גבורים. כך שלא מובן מה החשש כאן.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 3:55 pm
על ידי ארץ
אוצר החכמה כתב:כפי שמבואר בדף הפתיחה של דפוס וילנא גם העין משפט ומסורת הש"ס נדפס שם הכולל תוספות שהוסיפו הג"מ יוסף שמואל אבדק"ק פפד"מ והג"מ ר' ישעיה פיק על העין משפט ומסורת הש"ס המקורי של השלטי גבורים. כך שלא מובן מה החשש כאן.

לכבודך אעתיק לשונם של האלמנה והאחים ראם.
מסורת הש"ס, עין משפט, ונר מצווה, ותורה אור, כל אלה סידר וחיבר הג"מ יהושע בועז ז"ל בעה"מ שלטי הגיבורים להרי"ף. חלופי גירסאות. הגהות לש"ס והוספות במסורת הש"ס ועין משפט להג"מ יוסף שמואל ז"ל אבד"ק פפד"מ, והגהות ותוספות מראה מקומות להג"מ ישעיה ברלין ז"ל אבד"ק ברעסלויא, ומוקפים בחצאי רבוע.
עכ"ל.
אפשר להבחין בסוגי המראה מקומות של בעל השלטי הגיבורים, לאלו שאחריו. ולכן יש נפ"מ גדולה בין אלו שהבדילו בין קודש לקודש לאלו שעירבבו ביניהם.
וזה התשובה לענ"ד לפותח האשכול.

ועי' ש"ך יורה דעה סוף סימן קצ"ח.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 10:18 pm
על ידי כולל יונגערמאן
בעוז והדר הדפיסו ההוספות שלהם באותיות מרובעות.

ושלא כדברי מי שביטל עבודתם, במציאות לא נמצא אף מובאה אחת בעמוד בגמ' רש"י תוס' שלא צויין לה מקור.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: א' ספטמבר 28, 2014 10:35 pm
על ידי אוצר החכמה
ארץ כתב:
אוצר החכמה כתב:כפי שמבואר בדף הפתיחה של דפוס וילנא גם העין משפט ומסורת הש"ס נדפס שם הכולל תוספות שהוסיפו הג"מ יוסף שמואל אבדק"ק פפד"מ והג"מ ר' ישעיה פיק על העין משפט ומסורת הש"ס המקורי של השלטי גבורים. כך שלא מובן מה החשש כאן.

לכבודך אעתיק לשונם של האלמנה והאחים ראם.
מסורת הש"ס, עין משפט, ונר מצווה, ותורה אור, כל אלה סידר וחיבר הג"מ יהושע בועז ז"ל בעה"מ שלטי הגיבורים להרי"ף. חלופי גירסאות. הגהות לש"ס והוספות במסורת הש"ס ועין משפט להג"מ יוסף שמואל ז"ל אבד"ק פפד"מ, והגהות ותוספות מראה מקומות להג"מ ישעיה ברלין ז"ל אבד"ק ברעסלויא, ומוקפים בחצאי רבוע.
עכ"ל.
אפשר להבחין בסוגי המראה מקומות של בעל השלטי הגיבורים, לאלו שאחריו. ולכן יש נפ"מ גדולה בין אלו שהבדילו בין קודש לקודש לאלו שעירבבו ביניהם.
וזה התשובה לענ"ד לפותח האשכול.

ועי' ש"ך יורה דעה סוף סימן קצ"ח.


אני לא מבין את כוונתך. הרי דווקא על זה שאל פותח האשכול, שהעלה סברא שדווקא כאשר מראים שיש ציונים שנשמטו מהמחבר הראשון יש בזה משום פגיעה בכבודו, ועל זה כתבתי וכמו שהבאת שכבר היה לעולמים אשר היו מלפנינו.

או שכוונתך להיפך להסכים עמי ורק להוסיף שאדרבה צריך להבחין כפי שעשו בוילנא.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 12:11 am
על ידי הוגה ומעיין
כולל יונגערמאן כתב:בעוז והדר הדפיסו ההוספות שלהם באותיות מרובעות.

ושלא כדברי מי שביטל עבודתם, במציאות לא נמצא אף מובאה אחת בעמוד בגמ' רש"י תוס' שלא צויין לה מקור.


לא מדויק - יש עדיין מובאות רבים שלא צויינו המקורות להם בכרכי עוז והדר על הגליון. רבים מהם מצויינים ב"עינים למשפט השלם", שנראה למרבה לעיין בדבריו שהוא מבוסס על ביאור הגר"א, ולכאורה בו השתמשו וגשל. ויש עוד מקורות שאינם מצויינים גם שם. אפשר לעיין ב"אליבא דהילכתא" שב"מתיבתא" של "עוז והדר", שם נעשה ניסיון רציני להקיף את כל המובאות, ומשם ניתן לראות כמה חסרים יש באחרים - וגם שם אינני מתיימר לומר שהעבודה מושלמת. אגב, מעיון שם עולה שניתן למיין את "השמטות" העין משפט לקבוצות אלו: א. עניינים המבוארים ברמ"א ובנו"כ ולא בשו"ע (ואלה צויינו בד"כ בעיניים למשפט); ב. עניינים שנתבארו שלא במקום הצפוי, ובעיקר הנהגות מוסריות או הלכות הנלמדות מכללא ממעשים שבגמרא (עיניים למשפט מביא בערך חצי מהם); ג. עניינים בסדר טהרות.

Re: עין משפט - ווגשל

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 12:26 am
על ידי ארץ
אוצר החכמה כתב:
ארץ כתב:
אוצר החכמה כתב:כפי שמבואר בדף הפתיחה של דפוס וילנא גם העין משפט ומסורת הש"ס נדפס שם הכולל תוספות שהוסיפו הג"מ יוסף שמואל אבדק"ק פפד"מ והג"מ ר' ישעיה פיק על העין משפט ומסורת הש"ס המקורי של השלטי גבורים. כך שלא מובן מה החשש כאן.

לכבודך אעתיק לשונם של האלמנה והאחים ראם.
מסורת הש"ס, עין משפט, ונר מצווה, ותורה אור, כל אלה סידר וחיבר הג"מ יהושע בועז ז"ל בעה"מ שלטי הגיבורים להרי"ף. חלופי גירסאות. הגהות לש"ס והוספות במסורת הש"ס ועין משפט להג"מ יוסף שמואל ז"ל אבד"ק פפד"מ, והגהות ותוספות מראה מקומות להג"מ ישעיה ברלין ז"ל אבד"ק ברעסלויא, ומוקפים בחצאי רבוע.
עכ"ל.
אפשר להבחין בסוגי המראה מקומות של בעל השלטי הגיבורים, לאלו שאחריו. ולכן יש נפ"מ גדולה בין אלו שהבדילו בין קודש לקודש לאלו שעירבבו ביניהם.
וזה התשובה לענ"ד לפותח האשכול.

ועי' ש"ך יורה דעה סוף סימן קצ"ח.


אני לא מבין את כוונתך. הרי דווקא על זה שאל פותח האשכול, שהעלה סברא שדווקא כאשר מראים שיש ציונים שנשמטו מהמחבר הראשון יש בזה משום פגיעה בכבודו, ועל זה כתבתי וכמו שהבאת שכבר היה לעולמים אשר היו מלפנינו.

או שכוונתך להיפך להסכים עמי ורק להוסיף שאדרבה צריך להבחין כפי שעשו בוילנא.


האמת בתחילה לא הבינותי דבריך.
באתי רק לומר שאין מקום לקלקל מעשה ידיהם של הראשונים כמלאכים. וכמו שציינתי בש"ך שבעל תולדות אהרן על התורה דייק מאוד במובאיו. [וכעסוני המהדירים גם כעס, אלו שהשמיטו אותו, וק"ו ב"ב של ק"ו אלו שעשו בתוכו כבתוך שלהם.]

ומסכים אני אתך, שמי שרוצה להוסיף יבוא ויוסיף מדיליה ויקשור כתר לראשו, אבל בהבחנה ברורה. ואיני מבין מה פגם יש בראשונים בזה, הלא מקום הניחו לאזובי הקיר להתגדר בהם.

אבל זולת זה בעל השה"ג לא סרק את הש"ס להביא ציונים, אלא הביא רק מה שצריך לענינינו. [זה שמעתי במסורת הש"ס, בשאר ג' ספריו לא ידענא]