עמוד 1 מתוך 1

אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 10:20 am
על ידי מור
בימים אלו בהם אומרים אנו אבינו מלכנו בתפילות היום, ראיתי לנכון לברר את פשר המנהג ה(די) חדש שהגיע לאחרונה.
בזכרוני מימים ימימה (וטרם מלאו לי 30 שנה), שהציבור היה אומר כל הא"מ לבד, ללא קריאת הש"ץ כלל, (פרט לתפילת נעילה בה נהגו בישיבות שש"ץ מקריא הכל, וקהל אחריו).
בשנים האחרונות נשתרש לו מנהג לפיו מ"אבינו מלכנו החזירנו בתשובה לפניך" עד "כתבנו בספר סליחה ומחילה" - הש"ץ קורא, והקהל אחריו. כאמור, ברוב בתי הכנסת והישיבות לא נהגו כך - למיטב זכרוני, ואילו בשנים האחרונות הפך הדבר לנוהג שגרתי. הגדילו לעשות חלק ממדפיסי הסידורים, שציינו קודם הא"מ הנ"ל: "מכאן קורא הש"ץ והקהל אחריו".

ואני שואל: א. מה מקור המנהג?
ב. מאי טעמא נבחרו א"מ אלו דוקא ולא אחרים?

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 10:55 am
על ידי הוד_והדר
באחד מספרי הרב ממונקאטש בעל מנחת אלעזר, אולי בדרחו"ש, התריס נגד המנהג, כי נראה כהני כלבין המבקשין הב הב

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 11:33 am
על ידי יאיר
לזכרוני כך נהגו תמיד בהרבה מקומות בהם התפללתי וגם בישיבות לפני 15-20 שנה..

כהערת אגב..אצל הספרדים נהוג שהחזן קורא הכל (חוץ מכמה א"מ שהציבור חוזר חלקית) והציבור עונה אמן.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 1:47 pm
על ידי עקיבא
עי' לוח "ההלכות והמנהגים" (מרא"מ דלהלן הוא מלוח שלפני שנה, יכול להיות השנה הוסיפו משהו).
עי'תקון תפילה (דבליצקי) ח"ב ר"ה אות מ"א, דרכי חיים ושלום סי' תשי"ד (לא לשנות בין א"מ).

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 2:01 pm
על ידי נויירא
ועי' לוח דבר בעתו באורך

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 8:28 pm
על ידי זקן ששכח
ואני מכיר בתי כנסת חסידיים שאין החזן מקרא אלא כל אחד אומר ככוונתו, אם מהר ואם לאט.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 15, 2010 8:37 pm
על ידי בעילום_שם
וכן נהגו בכל שטיבל המשתדל התפלל מהר

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 1:15 am
על ידי בר אוריין תנינא
אין זה מנהג חדש, וכבר בילדותי ראיתי שכך נוהגים בדרך כלל בבתי כנסיות, אמנם בישיבות הגדולות השורשיות כמו חברון ומיר אין מפסיקין כלל באמצע א"מ ואומרים את כולו כאחד.
לא ידוע על מקור למנהג זה, (בזכרוני שאמרו לי שבמטה אפרים יש רמז לזה ולא ראיתי בעצמי). הסידור היחיד שמביא את זה כמנהג הוא מקור הברכה שכתפילת כל פה לפניו לא ניתן לסמוך עליו כלל ואכמ"ל.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 16, 2010 6:33 am
על ידי זקן ששכח
בעילום_שם כתב:וכן נהגו בכל שטיבל המשתדל התפלל מהר

האם אני אמור לחייך?
אני מדבר אתך על מקום שהתפילה במתון. באופן אחר לא הייתי מביא זאת כ'מנהג'.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 7:05 pm
על ידי חיים סופר
הוד_והדר כתב:באחד מספרי הרב ממונקאטש בעל מנחת אלעזר, אולי בדרחו"ש, התריס נגד המנהג, כי נראה כהני כלבין המבקשין הב הב

הוא בספר שער יששכר מאמר מאזנים למשפט אות צא

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:11 pm
על ידי דרומי
למיטב זכרוני במטה אפרים מפורש שנוהגים כן, מלבד האחרון שאותו אומרים בשקט.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:31 pm
על ידי מגדל
יאיר כתב:לזכרוני כך נהגו תמיד בהרבה מקומות בהם התפללתי וגם בישיבות לפני 15-20 שנה..

כהערת אגב..אצל הספרדים נהוג שהחזן קורא הכל (חוץ מכמה א"מ שהציבור חוזר חלקית) והציבור עונה אמן.


על המנהג הזה תמיד תמהתי, שהרי הנוהגים כן מטעימים המנהג בכך שאין זו בקשה אלא שבח כגון אבינו אתה\ אין לנו אלא אתה, אז ממילא לא שייך לענות אמן.
ומאי שנו אבינו מלכנו אלו מכל מקומות אחרים בהם אמן יכול לשמש כאמת, כיהי רצון או כשניהם יחדיו?

מסתמא זה חידוש של הי"י או של חכם יוטיוב.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 11:35 pm
על ידי אור עולם
יש גם אמן שהוא אמת.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 20, 2023 11:57 pm
על ידי מגדל
אור עולם כתב:יש גם אמן שהוא אמת.

אמן.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 2:10 am
על ידי הוה אמינא
מגדל כתב:
יאיר כתב:לזכרוני כך נהגו תמיד בהרבה מקומות בהם התפללתי וגם בישיבות לפני 15-20 שנה..




איני קשיש בהרבה, מ"מ אוכל להוסיף שזה לא החל לפני 15-20 שנה, כי עד כמה שגדול יכול להעיד על מה שראה בקטנותו, זה היה כבר לפני 40-45 שנה. וחזקה על אותן הישיבות שבהן התפללתי אז, שלא חידשו מאומה אלא המשיכו בדיוק מה שהיה לפני-פניהם וכן נהגו כבר בישיבות בליטא.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 9:21 am
על ידי בן אליהו
מגדל כתב:
יאיר כתב:
מסתמא זה חידוש של הי"י או של חכם יוטיוב.

לא הבנתי. מה החידוש של חכם יוטיוב?

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 9:59 am
על ידי גביר
ג"א הכרתי מנהג זה מאז ומעולם.

יוצא לי הרבה להתפלל אצל ספרדים , ואיני יודע איך לנהוג בא"מ, לכאורה צריך לומר כמו הציבור,
היש מי שכתב על כך?

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 8:19 pm
על ידי באמונתו
מטה אפרים - סימן תרב סעיף יג:
בא"מ אומרים חדש עלינו וא"מ קרע כו' ומן א"מ קרע עד א"מ הצמח כו' הש"ץ מתחיל והצבור עונין אחריו כל א"מ בפ"ע:

בקצה המטה (נדפס שנת תרפ"ג) שמצורף כאן נכתב: ויש נוהגין שהש"ץ מתחיל בא"מ החזירנו בתשובה, ועיין עוד המצורפת כאן, רשימה המפרשת מנהג זה, והיא מחו"ל שנת תש"ב, ועוד:

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 9:01 pm
על ידי א.יהושע הכהן
מור כתב:בימים אלו בהם אומרים אנו אבינו מלכנו בתפילות היום, ראיתי לנכון לברר את פשר המנהג ה(די) חדש שהגיע לאחרונה.
בזכרוני מימים ימימה (וטרם מלאו לי 30 שנה), שהציבור היה אומר כל הא"מ לבד, ללא קריאת הש"ץ כלל, (פרט לתפילת נעילה בה נהגו בישיבות שש"ץ מקריא הכל, וקהל אחריו).
בשנים האחרונות נשתרש לו מנהג לפיו מ"אבינו מלכנו החזירנו בתשובה לפניך" עד "כתבנו בספר סליחה ומחילה" - הש"ץ קורא, והקהל אחריו. כאמור, ברוב בתי הכנסת והישיבות לא נהגו כך - למיטב זכרוני, ואילו בשנים האחרונות הפך הדבר לנוהג שגרתי. הגדילו לעשות חלק ממדפיסי הסידורים, שציינו קודם הא"מ הנ"ל: "מכאן קורא הש"ץ והקהל אחריו".

ואני שואל: א. מה מקור המנהג?
ב. מאי טעמא נבחרו א"מ אלו דוקא ולא אחרים?


עיין מה שכתבו בזה כאן:
https://forum.moreshet-maran.com/thread ... post-70534

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2023 1:55 pm
על ידי מגדל
בן אליהו כתב:
מגדל כתב:
יאיר כתב:
מסתמא זה חידוש של הי"י או של חכם יוטיוב.

לא הבנתי. מה החידוש של חכם יוטיוב?


שעל שני האבינו מלכנו הראשונים אין לענות אמן אלא לחזור משום שאינם בקשה.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2023 2:11 pm
על ידי צופה_ומביט
אצל יהודי תימן הציבור אומרים "אבינו מלכנו" והחזן את האמירה/בקשה שאח"כ, וכך עד הסוף. כמדומני שגם פותחים ב"אבינו מלכנו" לפני האמירה הראשונה וגם מסיימים ב"אבינו מלכנו" לאחר האמירה/בקשה האחרונה.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2023 2:22 pm
על ידי בן אליהו
מגדל כתב:
בן אליהו כתב:
מגדל כתב:
יאיר כתב:
מסתמא זה חידוש של הי"י או של חכם יוטיוב.

לא הבנתי. מה החידוש של חכם יוטיוב?


שעל שני האבינו מלכנו הראשונים אין לענות אמן אלא לחזור משום שאינם בקשה.

ידידי, אני יכול להעיד שזה מנהג הספרדים 40 שנה. עוד הרבה לפני שחלמו שיהיה יוטיוב.

Re: אמירת אבינו מלכנו: ש"ץ וציבור אחריו, או ציבור לבד?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2023 3:27 pm
על ידי מגדל
"רבני היוטיוב" היו הרבה לפני שהומצא היוטיוב. תתקע"ד דורות לפני.