עמוד 1 מתוך 1

עוג על שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 10:46 am
על ידי ר_חיים_הקטן
וראיתי במדרש חמדת ימים (בראשית יד:יג בת"ט, יח:ו) שכתב שכשאמר אברהם אבינו לשרה ""ועשו עוגות" (בראשית יח:ו) בא עוג ואכל את העוגות ולכן נקרא שמו עוג. וזהו שלא כד' המדרש שנקרא כן על שם שאברהם אבינו עסק באפיית מצה כשהגיד לו הפליט על שביית לוט. ולפי"ז פנים חדשות באו לכאן לבאר אמאי לא מצינו שהביאה שרה את העוגות (ודלא כפרש"י ר"פ וירא).
קצת משמע מדברי החמדת ימים (בראשית יח:ו) שהוא מביא דבר זה בשם הספר "אור העינים" שלפי המבוא למהדו' המאור ספר זה נכתב ע"י ר' אליהו ממנטובה [ולא הצלחתי למצוא את הספר].
האם יש מקורות אחרים לדבר זה?

Re: עוג של שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 10:57 am
על ידי הרועה
מדרש זה רוצה כנראה להסביר את עובדת היותו ענק בענקים, שהרי ברכה היתה מצויה בעיסתה של שרה, וכאשר אכל את העוגה המשיכה העיסה להתברך בקרבו...

Re: עוג של שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 11:01 am
על ידי ר_חיים_הקטן
הרועה כתב:מדרש זה רוצה כנראה להסביר את עובדת היותו ענק בענקים, שהרי ברכה היתה מצויה בעיסתה של שרה, וכאשר אכל את העוגה המשיכה העיסה להתברך בקרבו...

כעין המדרש הידוע על הקליר? מהיכי תיתי?

Re: עוג של שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 11:14 am
על ידי לייטנר
הרועה כתב:מדרש זה רוצה כנראה להסביר את עובדת היותו ענק בענקים, שהרי ברכה היתה מצויה בעיסתה של שרה, וכאשר אכל את העוגה המשיכה העיסה להתברך בקרבו...


וזה לא קרה לאברהם כשאכל, וגם לא ליצחק?

Re: עוג של שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 11:15 am
על ידי ר_חיים_הקטן
נו רבותי, ברצינות.

Re: עוג של שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 11:31 am
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:
הרועה כתב:מדרש זה רוצה כנראה להסביר את עובדת היותו ענק בענקים, שהרי ברכה היתה מצויה בעיסתה של שרה, וכאשר אכל את העוגה המשיכה העיסה להתברך בקרבו...


וזה לא קרה לאברהם כשאכל, וגם לא ליצחק?


הברכה מגיעה לכל אחד כראוי לו וכרצונו. לא נראה לי שאברהם רצה להיות ענק במובן של עוג, אבל במובן שבו רצה, ברוחניות, אכן היה כמ"ש האדם הגדול בענקים זה אברהם אבינו שאכילתו כנגד ע"ד בני אדם ונודע דברי הגר"א ע"ז.

Re: עוג על שם שאכל העוגות

פורסם: ו' נובמבר 07, 2014 11:47 am
על ידי מה שנכון נכון
כפי שהדברים כתובים כאן אינם סתירה לדברי רש"י, אלא לאחר שנטמאה העיסה ולא הביאם אברהם למלאכים, בא עוג ואכלם.
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=64
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=57

Re: עוג על שם שאכל העוגות

פורסם: א' נובמבר 09, 2014 2:30 pm
על ידי עשוי לנחת
רבינו בחיי כבר כותב כן (יד יג)
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=56

Re: עוג על שם שאכל העוגות

פורסם: א' נובמבר 09, 2014 9:19 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
עשוי לנחת כתב:רבינו בחיי כבר כותב כן (יד יג)
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=56

לא כן אבי. רבינו בחיי כותב כשאר המדרשים ששמו עוג מפני שעסקו באפיית מצה ולא מפני שאכל העוגות.