מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יצירת גולם בשבת

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' נובמבר 10, 2014 9:16 pm

כתב הגר"י זילברשטיין בספר חשוקי חמד (סנהדרין קא, א),
כמו כן מסופר על בעל הלשם ששאלו רבי יוסף זכריה שטרן זצ"ל, אם מותר לברוא גולם בשבת, וחשב כמה דקות ואמר שאינו רואה בזה כל איסור, ואמר רבי יוסף זכריה, שאם חשב והתיר, סימן שיודע לברוא גולם, כמו כן מסופר על הצפנת פענח שאמר שמי שיודע ליצור גולם, יודע שאין כל איסור לעשותו בשבת.

וכנראה שמקור הסיפור הוא מפי השמועה, שכך נמסר מפי חותנו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ראה בקובץ מוריה רנג – רנד תשנ"ח, מאמר מחתנו של הגר"י זילברשטיין, רבי אליעזר רוט, שמביא בשם הגרי"ש על עשיית גולם בשבת בתוספת נופך בזה"ל:
בשאלה זו עסק ר' יוסף זכריה שטרן בעל זכר יהוסף, ושאל את אא"ז בעל לשם שבו ואחלמה, ואחר עיון קצר השיבו דפטור, והגיד הרי"ז דבשעת עיונו חזר על כל פרטי עשיית הגולם דהוה נהירין ליה.

מעניין לציין בהקשר לזה, בשו"ת מענה אליהו להגאון האדר"ת זצ"ל סי' מט תשובה ל'הרב המאור הגדול, מ' שלם הירש גאלדבוים נ"י, אבד"ק (ביכאוו) [הרובשוב]' שתוכנה הערות והשגות על חיבורו "ברכת שלום", מובא כדלהלן:
סי' ט"ז - לספיקת החכם צבי אם לצרף גולם לעשרה, העיר מעלת כ"ת אם לצרפו לזימון בשלשה - והיא היא. והראי' שהביא בשם הגרא"ז מרגליות ז"ל מברכות מ"ז ב' - ראיתי בספר זכר יהוסף לידיד נפשי הגאון נ"י בעברו דרך פאניוועז אחרי נשואי בשנת תרכ"ב, ואז אמרתי לו דרבי אליעזר לטבעו לא הי' עושה גולם. וגם י"ל שהי' זה לקריאת פרשת זכור שהוא בשבת.

הרי שהאדר"ת נקט בפשיטות בשיחתו עם הגאון רבי יוסף זכריה זצ"ל שאסור לברוא גולם בשבת.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי צולניק » ב' נובמבר 10, 2014 9:22 pm

אינני בקי בעשיית גולם... אך במידה וצריך בשלב ראשון לבנות תבנית גוף הרי שעשייה זו אסורה בשבת מכמה מלאכות, ואפשר שלזה כיון האדר"ת לאסור, אך לאחר שנעשה תבנית הגולם הרי שבשביל להכניס בו חיות לזה כיון הלשם שאין איסור.

מה שנכון נכון
הודעות: 11799
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' נובמבר 10, 2014 10:06 pm

העשיה היא ע"י דבור או מחשבה, וע"ז הנדון מצד הלכות שבת, ואין נ"מ מה אומרים.
הוראות לעשית גולם מובאות בקול יהודה על הכוזרי מאמר ד מהפירוש המיוחס לרס"ג ע"ס יצירה ועוד.

עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 03, 2016 12:55 am

ולמה אין בזה איסור של 'צורות' גם ביום חול? (עשיית צורה, או גם שהייה. כוונתי על השלב שעוד לא ניתנת בו איזה נשמה).

עקביה
הודעות: 5501
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי עקביה » ד' פברואר 03, 2016 1:08 am

עושה חדשות כתב:ולמה אין בזה איסור של 'צורות' גם ביום חול? (עשיית צורה, או גם שהייה. כוונתי על השלב שעוד לא ניתנת בו איזה נשמה).

מן הסתם חסרים לנו פרטים באופן עשיית גולם כדי לתת תשובה אמיתית על השאלה. עכ"פ אפשר לעשותו בלי האף למשל, ואז אין בזה איסור.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מבני עליה » ד' פברואר 03, 2016 2:47 am

ובענין "הריגת" גולם בשבת ראה בזה בדיחותא דמרן חזו"א זי"ע בדרך אמונה פ"א משמיטה ה"ז ביה"ל סד"ה סוקרין בענין התהפכות אליהו זל"ט מבעל גוף למלאך בשבת. ויל"ע אם נשאר אך בבדיחותא.
(עוד יש לעיין בהאי נטילת נשמה שתאסר אף בחול משום מאבד עצמו לדעת. ואולי הואיל וסמיה בידיה (גיטין ע:) לית לן בה.)
והעירו עוד דלהיפוך - הטלת הנשמה בגוף מת, כבר אסרה חזו"א בפירוש כלפי חשמל.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי סעדיה » ד' פברואר 03, 2016 11:21 am

מבני עליה כתב:והעירו עוד דלהיפוך - הטלת הנשמה בגוף מת, כבר אסרה חזו"א בפירוש כלפי חשמל.

כמובן דילה"ע מדברי הגמ' (תענית ב:) "תחיית המתים מזכיר דכולי יומא זימניה", ותליא במאי דפלפלו בדע"ז מבעה"ת פר' בשלח.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי סעדיה » ד' פברואר 03, 2016 11:23 am

מבני עליה כתב:(עוד יש לעיין בהאי נטילת נשמה שתאסר אף בחול משום מאבד עצמו לדעת. ואולי הואיל וסמיה בידיה (גיטין ע:) לית לן בה.)

להעיר מב"מ ס"א: "שופכי דמים לא ניתן להישבון"

ההוא גברא
הודעות: 591
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' פברואר 03, 2016 11:35 am

נחזור על הראשונות. דברי האדר"ת שהובאו לעיל:
סי' ט"ז - לספיקת החכם צבי אם לצרף גולם לעשרה, העיר מעלת כ"ת אם לצרפו לזימון בשלשה - והיא היא. והראי' שהביא בשם הגרא"ז מרגליות ז"ל מברכות מ"ז ב' - ראיתי בספר זכר יהוסף לידיד נפשי הגאון נ"י בעברו דרך פאניוועז אחרי נשואי בשנת תרכ"ב, ואז אמרתי לו דרבי אליעזר לטבעו לא הי' עושה גולם. וגם י"ל שהי' זה לקריאת פרשת זכור שהוא בשבת.

מה פירוש דרבי אליעזר לטבעו לא הי' עושה גולם?
לא ידעתי על טבעו של ר' אליעזר אלא שלא היה מעביר על מידותיו, אבל לא נראה שלזה התכוון.
אם התכוון שר' אליעזר לא היה עוסק בדברים כאלו, (כמו לומר שהרמב"ם לא היה מקובל), וכי בהלכות נטיעת קישואים בכשפים עסק ובהלכות יצירה לא עסק? (ובלאו הכי, לא מתאים לאדר"ת להתכוון לזה)
ושמא התכוון שר' אליעזר לטבעו היה מחמיר, וסבר כדעת בית שמאי דאמרי טוב לו לאדם שלא נברא, ולכן לא ברא גולם?

מה שנכון נכון
הודעות: 11799
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 03, 2016 11:53 am

אולי שר"א לא אמר דבר שלא שמע מרבו. [וכ"ש לעשות].
[לענין אם היה מבית שמאי ראה נדה ז: בתוס'].

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מבני עליה » ה' פברואר 04, 2016 2:08 am

סעדיה כתב:
מבני עליה כתב:והעירו עוד דלהיפוך - הטלת הנשמה בגוף מת, כבר אסרה חזו"א בפירוש כלפי חשמל.

כמובן דילה"ע מדברי הגמ' (תענית ב:) "תחיית המתים מזכיר דכולי יומא זימניה", ותליא במאי דפלפלו בדע"ז מבעה"ת פר' בשלח.

רבינו סעדיה אענה בלישנא קייטא דידך : תוס' בהמקבל.
קיד: ד"ה אמר.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי סעדיה » ה' פברואר 04, 2016 7:52 am

מבני עליה כתב:
סעדיה כתב:
מבני עליה כתב:והעירו עוד דלהיפוך - הטלת הנשמה בגוף מת, כבר אסרה חזו"א בפירוש כלפי חשמל.

כמובן דילה"ע מדברי הגמ' (תענית ב:) "תחיית המתים מזכיר דכולי יומא זימניה", ותליא במאי דפלפלו בדע"ז מבעה"ת פר' בשלח.

רבינו סעדיה אענה בלישנא קייטא דידך : תוס' בהמקבל.
קיד: ד"ה אמר.

א. אגרו"מ יו"ד ח"ב סי' קע"ד סוף ענף א'.
ב. הא אפשר בימות החול.

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מבני עליה » ו' פברואר 05, 2016 12:34 am

א. אגרו"מ יו"ד ח"ב סי' קע"ד סוף ענף א'.
ב. הא אפשר בימות החול.
[/quote]
אענה לפי סדר הגולם.
ב. פשיטא דאם הוא פיקו"נ יש בו גם פיקו"נ דחיי שעה (אא"כ לבאור האג"מ שהבאת, ויש לומר בזה ע"ד החידוד דזה שאמר לה היום לא חודש ולא שבת כלומר אע"פ שמותר במלאכה אף שלא לצורך פיקו"נ)
א. דברי האגרות משה באמת מחודשים ומשמחים. אך כידוע כבר עמדו בדברי התוס' בזה שכתבו שמכיון שהיה ברור לו שיחייהו לכך היה מותר משום פיקוח נפש, והדברים מתמיהים שהרי אם יש בזה משום פיקו"נ הרי ספקו כודאו. ואמרו בזה אחרונים (ראה העמק שאלה שאילתא קסו יו) שהוא גדר מחודש שפיקו"נ כזה של החזרת החיים מחדש והוא אך בודאי ולא בספק.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי סעדיה » ו' פברואר 05, 2016 8:08 am

מבני עליה כתב:
א. אגרו"מ יו"ד ח"ב סי' קע"ד סוף ענף א'.
ב. הא אפשר בימות החול.

אענה לפי סדר הגולם.
ב. פשיטא דאם הוא פיקו"נ יש בו גם פיקו"נ דחיי שעה (אא"כ לבאור האג"מ שהבאת, ויש לומר בזה ע"ד החידוד דזה שאמר לה היום לא חודש ולא שבת כלומר אע"פ שמותר במלאכה אף שלא לצורך פיקו"נ)
א. דברי האגרות משה באמת מחודשים ומשמחים. אך כידוע כבר עמדו בדברי התוס' בזה שכתבו שמכיון שהיה ברור לו שיחייהו לכך היה מותר משום פיקוח נפש, והדברים מתמיהים שהרי אם יש בזה משום פיקו"נ הרי ספקו כודאו. ואמרו בזה אחרונים (ראה העמק שאלה שאילתא קסו יו) שהוא גדר מחודש שפיקו"נ כזה של החזרת החיים מחדש והוא אך בודאי ולא בספק.[/quote]


מנ"ל דמדין המחודש (לעשות את השבת) מחללין אף על חיי שעה (בדליכא שבתות הרבה)?
וא"כ מצד זה גופא יותר לברוא גולם בשבת (אם הוא מצטרף למנין).

מבני עליה
הודעות: 186
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי מבני עליה » ו' פברואר 05, 2016 8:59 am

סעדיה כתב
מנ"ל דמדין המחודש (לעשות את השבת) מחללין אף על חיי שעה (בדליכא שבתות הרבה)?
וא"כ מצד זה גופא יותר לברוא גולם בשבת (אם הוא מצטרף למנין)
.
א. יפה הסתפק
ב. עדיין מסתבר לומר דהני מילי במי שהיה כבר בעולם ולא באיש חדש
ובמופלא ממנו איך נדרוש..

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יצירת גולם בשבת

הודעהעל ידי סעדיה » ו' פברואר 05, 2016 9:14 am

מבני עליה כתב:
סעדיה כתב
מנ"ל דמדין המחודש (לעשות את השבת) מחללין אף על חיי שעה (בדליכא שבתות הרבה)?
וא"כ מצד זה גופא יותר לברוא גולם בשבת (אם הוא מצטרף למנין)
.
א. יפה הסתפק
ב. עדיין מסתבר לומר דהני מילי במי שהיה כבר בעולם ולא באיש חדש
ובמופלא ממנו איך נדרוש..

א. מקום הספק הוא -כמובן- עפי"ד המנ"ח בסוף מוסך השבת אות ג' (והתעוררות תשובה ח"א סי' רכ"ג).
ב. דברי הנצי"ב נאמרו בעיקר לגבי עובר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 637 אורחים