עמוד 1 מתוך 1

שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 10:26 pm
על ידי חכם באשי
פעם התווכחתי עם אחד שטען שאסור להשתמש בספרוֹת רגילות (1, 2, 3, וכו'), והוכחתי לו, כי החיד"א בספרו מעגל טוב, השתמש בהם בציוני התאריכים,
מישהו יכול להפנות אותי לספר מרבותינו האחרונים שהשתמש בספרוֹת רומיות (= I, II, III, V, X, וכו')?
אני מעדיף חכם מוכר (שגם מקובל על כל הזרמים ותת-הזרמים...), כדי לסכור פי מסטינים.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 10:37 pm
על ידי אתנחתא
לא הבנתי אם הכוונה למספרים לועזיים או דוקא רומיות?

בכל אופן באם הכוונה למספרים לועזיים הרי כך נהג היעב"ץ (עמדין) בסידורו, שכל הפרקים מחולקים להלכות או פיסקאות וממסופרים במספרים לועזיים 123 וכו'
(הכוונה כמובן לדפוס ראשון סידור שערי שמים שהדפיס בעצמו ולא לסידור בית יעקב המשובש והמעוות)

כמדומה שהיעבץ עונה לגדול שמקובל על כל הזרמים ותת זרמים (מלבד תלמידי ר' יונתן אייבשיץ אם שרדו.....)

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 10:41 pm
על ידי אתנחתא
בכלל זכור לי שבשו"ת דברי יואל לאדמור מסאטמאר יש תשו' שאין שום בעי' במספרים לועזיים (כמדומה שהוא מדבר על מצבה, שם ואולי אף מביא היעב"ץ?)

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 10:48 pm
על ידי חכם באשי
דרוש לי מקור שהשתמש, או מתיר להשתמש, בספרוֹת רומיות.
אך גם אודה לך אם תציין לי בדיוק היכן בשו"ת דברי יואל נאמרו הדברים. זה חידוש גדול עבורי, כי אם ניחשת נכונה, המתווכח עמי נמנה על קהלו...

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 11:02 pm
על ידי אתנחתא
למה רומיות אסורות במיוחד?

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: א' ספטמבר 19, 2010 11:08 pm
על ידי חכם באשי
מי אמר שהן אסורות באופן מיוחד?
אני פשוט מחפש חכם שהשתמש בהן.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 6:02 am
על ידי אתנחתא
שו"ת דברי יואל יו"ד סי' ק"א עיין שם בארוכה שאכן מביא היעב"ץ בסידורו.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 9:24 am
על ידי חכם באשי
תודה רבה לך!

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 10:34 am
על ידי בן באג באג
שס וילנא ממוספר בכל עמוד ב

משלי שועלים לברכיה בן נטרונאי הנקדן ממוספר רומית בסימני פרקיו

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2010 11:02 am
על ידי חכם באשי
בן באג באג כתב:משלי שועלים לברכיה בן נטרונאי הנקדן ממוספר רומית בסימני פרקיו


איזו מהדורה ראית?
ממי יצא המִספור הזה?
לא נראה, שהמספור יצא מהמחבר.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ד' ספטמבר 29, 2010 1:27 pm
על ידי בן באג באג
מהדורת "הועלה לאינטרנט ע"י חיים".....

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ד' ספטמבר 29, 2010 3:06 pm
על ידי שפיפון בן ליש
חכם באשי כתב:
בן באג באג כתב:משלי שועלים לברכיה בן נטרונאי הנקדן ממוספר רומית בסימני פרקיו


איזו מהדורה ראית?
ממי יצא המִספור הזה?
לא נראה, שהמספור יצא מהמחבר.


חכם באשי, לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שברכיה לא היה חי בזמן הדפוסין וממילא איך עלתה על דעתך שאלה כזו?

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ד' ספטמבר 29, 2010 3:28 pm
על ידי חכם באשי
שפיפון בן ליש כתב:
חכם באשי כתב:
בן באג באג כתב:משלי שועלים לברכיה בן נטרונאי הנקדן ממוספר רומית בסימני פרקיו


איזו מהדורה ראית?
ממי יצא המִספור הזה?
לא נראה, שהמספור יצא מהמחבר.


חכם באשי, לא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת שברכיה לא היה חי בזמן הדפוסין וממילא איך עלתה על דעתך שאלה כזו?


אם היית כותב, כי עמודי הספר מוספרו בספרות רומית - אתה צודק,
אבל אתה מדבר על מיספור הפרקים, וזה יתכן אף בכתבי יד (שמאחד מהם נדפסה המהדורה הראשונה), ולפיכך שאלתי את אשר שאלתי.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ה' ספטמבר 30, 2010 9:41 pm
על ידי yankev
חכם באשי כתב:פעם התווכחתי עם אחד שטען שאסור להשתמש בספרוֹת רגילות (1, 2, 3, וכו'), והוכחתי לו, כי החיד"א בספרו מעגל טוב, השתמש בהם בציוני התאריכים,
מישהו יכול להפנות אותי לספר מרבותינו האחרונים שהשתמש בספרוֹת רומיות (= I, II, III, V, X, וכו')?
אני מעדיף חכם מוכר (שגם מקובל על כל הזרמים ותת-הזרמים...), כדי לסכור פי מסטינים.


ראה בספר שלטי הגיבורים לר' יהודה משער אריה (בסוף הספר- איני זוכר בדיוק היכן, אבל אתה תמצא את זה בקלות). רצוי שתעיין במהדורה החדשה של מכון ירושלים.

Re: שימוש בספרוֹת רומיות בספרוּת התורנית

פורסם: ש' אוקטובר 02, 2010 11:54 pm
על ידי מבקש חכמה
בלימוד המדרש השבת ראיתי בב"ר פרשה יד: בעון קומי ר' אבהו מנין שהנוצר לשבעה חי, אמר להון מדידכון אנא ממטי לכון זיטא איפטה איטה אכטו.

וראה במפרשים שדורש את שמות הספרות היווניות.