עמוד 1 מתוך 1

לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 9:33 am
על ידי הגהמ
ספרות בן ימינו, ספרות הלקוטים, הולכת ומתרחבת כפקיעה של שתי. מי ממנו אינו נעזר אם מעט ואם הרבה בספרי המלקטים למיניהם? אמנם כן אנו גם מאד מאוכזבים לפעמים כשנוכחים לדעת, כמו שתואר בהרחבה באשכול סמוך לאחרונה, שהמהירות בהוצאת ספרים אלו גוררת בעקבותיה התרשלות ואי דייקנות במסירת הדברים. חושבני שיש תועלת בפרסומן של דוגמאות לתופעות אלו בפורום כאן בכדי שממנו ילמדו וכן יעשו המולי"ם והמחברים להיות נזהרים ודייקנים למסור דברים כהוויתם.

והנה דוגמא שהראני ידיד א' היום: בס' הפופולרי לתתך עליון נמסר ווארט כביכול מפי הגאון בעל חת"ס אלא שכמו שיבחין הקורא בהשוואה קלה הווארט הוא זה של בעל הפרדס יוסף שבנאו על פי חידושו של החת"ס. מסתבר לי שאחד הדפיס דבריו של הפרדס יוסף בעלונו על פרשת השבוע וכדרכם שם המילים חתם סופר באותיות בולטות ומישהוא אחר קראו בחפזו ונרשם בזכרונו כל הווארט על שם החתם סופר. כך או כך נתגלגל הדבר לתוך ספר לתתך עליון ע"ש החת"ס. הנה דבריו של הפרדס יוסף על פר' ויצא:
[לד] ועיני לאה רכות (כ"ט, י"ז). תרגום אונקלוס יאין, ותמוה. ובספר תולדות אפרים [ויצא דף י"א ע"א ד"ה ועיני] כתב כיון שנתהוה ע"י בכייתה שלא תפול בחלקו של עשו זה נוי האמתי, וכמו המבזה עצמו לכבוד המקום זה כבודו, כמו שנאמר [בשמואל ב' ו, כ"ב] ועם האמהות אשר אמרת עמם אכבדה, וכמו ברב ספרא מחריך רישא וכו' (בקידושין מ"א.) ועבדו בעצמם לכבוד שבת. ועיין ג"כ בחתם סופר בחידושיו לפרק לולב הגזול [סוכה ל"ו. ד"ה והנה] באתרוג שנתנמר מרוב משמוש ידים למצוה זה הדרו, והביא ראיה מפסחים (ס"ה ע"ב) דשבח לכהנים שילכו עד ארכבותיהם בדם, עיין שם.
והא לך מה שכתוב בס' לתתך עליון:

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 10:47 am
על ידי הרועה
אשכול ישן על תופעת הלקטנות מזווית אחרת:
viewtopic.php?f=7&t=1832

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 12:08 pm
על ידי מתעמק
תיקון טעות קל: לא ווארט של הפרדס יוסף, אלא בפרדס יוסף הובא מקונטרס 'תולדות אפרים' להר"ר אפרים מקאליש, שנדפס בסוף 'קובץ דרושים' קונטרס י'. (ושם אכן בנה הדברים עפ"י דברי החת"ם סופר).
לגוף הדברים, ה"סתירה" מהשינוי בין פירוש התרגום לדרשת חז"ל בגמרא, ממש מרפסן איגרא...
להעיר גם שאין כ"כ חידוש בכל הווארט, שהרי בגמרא אמר שם רב "ולא גנאי הוא לה אלא שבח הוא לה וכו'", וכל החידוש רק שנקרא גם נאה מראה.

לענין הליקוטים, שני אשכולות מענינים אלו, הגם שנסתעפו לדברים אחרים
ספר קול דודי
בדותת ספרים - שו"ת מגינת ראש

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 2:53 pm
על ידי ברוך ברגר
שמוע שמעתי ווארט נפלא על זה והנני מחפש את מקורו כדי לא להוי כלקוטי בתר לקוטי...

עשות ספרים הרבה אין קץ... ידוע הגמ' {מגילה ט"ו.} אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא {דייקא בשם אומרו} "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" {אסתר ב, כב} דהיינו כשומרו הדבר בשם אומרו דייקא, מביא גאולה לעולם. אמנם עתה בעוונותינו שעושים ספרים הרבה ומלקטים אמרים הרבה בלא להביא מקורם, אזי ח"ו אין קץ דהרי אינו אומר בשם אומרו...

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 3:02 pm
על ידי מה שנכון נכון
ברוך ברגר כתב:שמוע שמעתי ווארט נפלא על זה והנני מחפש את מקורו כדי לא להוי כלקוטי בתר לקוטי...

עשות ספרים הרבה אין קץ... ידוע הגמ' {מגילה ט"ו.} אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא {דייקא בשם אומרו} "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" {אסתר ב, כב} דהיינו כשומרו הדבר בשם אומרו דייקא, מביא גאולה לעולם. אמנם עתה בעוונותינו שעושים ספרים הרבה ומלקטים אמרים הרבה בלא להביא מקורם, אזי ח"ו אין קץ דהרי אינו אומר בשם אומרו...

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... 77&hilite=

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 3:04 pm
על ידי ברוך ברגר
תודר"ב
אכן מביא גאולה לעולם

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 3:28 pm
על ידי קומי_אורי
זה האסון שמצאת בספרי ליקוטים? שמביאים וורט מפרדס יוסף בשם חת"ס ואינו אלא מפרדס יוסף ע"פ חת"ס???

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 6:55 pm
על ידי הגהמ
הפער בין 'בשם' ל'ע"פ' אכן אינו גדול כ"כ אבל בכל זאת היא דוגמא מוצלחת המראה על עריכה רשלנית. דברי החת"ס ידועים ונקל לבוקדם במקור שציינו לו בתוך דבריהם. אילו הם עשו את זה היו רואים שאין שם אפילו רמז קלוש לעיני לאה רכות. בעוד רגע או שתיים היו יכולים לחפש המקור הנכון ולמצוא אותו אצל הפרדס יוסף (אף לא דרוש מחשב לזה, הוא כבר צוין ברזא דשבתי על הגמרא ב"ב שם).

לדעתי, "האסון", אם אתה רוצה להגדיר את זה כך, הוא במה שיש כאלו שעושים מלאכה שאינה ברמה הדרושה ובכך הם מקררים האמבטי וגורמים שגם אחרים יעשו כמעשיהן ואנשים מבזבזים עליהם כספם.

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 9:05 pm
על ידי הברכות
ברוך ברגר כתב:עשות ספרים הרבה אין קץ... ידוע הגמ' {מגילה ט"ו.} אמר רבי אלעזר אמר רבי חנינא {דייקא בשם אומרו} "כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם שנאמר ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי" {אסתר ב, כב} דהיינו כשומרו הדבר בשם אומרו דייקא, מביא גאולה לעולם. אמנם עתה בעוונות


אם כבר דובר על ספרים והקץ, הנה פירושו המפליא של הגר''ש קלוגר בענין:
עשות ספרים.PNG
עשות ספרים.PNG (22.12 KiB) נצפה 4043 פעמים

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ב' נובמבר 24, 2014 9:20 pm
על ידי תוכן
הגהמ כתב:לדעתי, "האסון", אם אתה רוצה להגדיר את זה כך, הוא במה שיש כאלו שעושים מלאכה שאינה ברמה הדרושה ובכך הם מקררים האמבטי וגורמים שגם אחרים יעשו כמעשיהן ואנשים מבזבזים עליהם כספם.


בזבוז כספים זה בעיה משנית, הבעיה העיקרית שברגע שספר יוצא לאור במהדורה מחודשת משובשת, כבר לא יהין מישהו אחר להוציא אותו לאור בגלל שזה לא ימכר. ובכך כל המכונים שמוציאים ספרים מתחת לכל רמה, בעצם גורמים נזק עצום לכלל ישראל.

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ג' נובמבר 25, 2014 4:41 am
על ידי הגהמ
באשר לגוף הווארט המובא בס' לתתך עליון, אחר החיפוש באוצה"ח נמצא מקורו שהעלימו המולי"ם. כנראה שלוקח מס' שיחות מרדכי (וויינברג) עמ' קלד. ראה במצורף. בשני הספרים הענין נמשך בציטוט דברי הנו"ב אודות גילוח בחה"מ ובטח שהאחד שימש מקור למשנהו.

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ו' נובמבר 28, 2014 8:27 pm
על ידי הגהמ
הגהמ כתב:... בשני הספרים הענין נמשך בציטוט דברי הנו"ב אודות גילוח בחה"מ ...

אני מניח שלאור הנאמר כאן אין מי שיתפלא לשמוע שגם הדברים שהביאו בשם הנו"ב לא היו ולא נבראו...

Re: לקוטי בתר לקוטי – אל נא אחי תרעו

פורסם: ד' מרץ 02, 2022 10:34 am
על ידי פולסברג